7 ویژگی برتر دارچین که آن را به برترین ادویه تبدیل می نمایند

به گزارش وبلاگ رویال درام، دارچین یک ادویه قوی و خوش طعم است که قدمت چند هزارساله دارد و در سراسر دنیا برای ویژگی های تغذیه ای و دارویی خود مصرف می گردد. مردم زیادی در کشورهای مختلف به طور روزانه دارچین مصرف می نمایند تا هم از فواید بی نظیر آن برای سلامتی بهره مند شوند، هم غذاهای خوش مزه و متنوع برای خود آماده نمایند.

7 ویژگی برتر دارچین که آن را به برترین ادویه تبدیل می نمایند

دارچین سرشار از آنتی اکسیدان است و پژوهش گران ادعا دارد این ادویه در مقایسه با سایر گیاهان و ادویه ها بالاترین مقدار آنتی اکسیدان را دارا است. به همین علت مصرف دارچین به شدت برای حفظ سلامتی، کاهش احتمال ابتلا به بیماری ها و مبارزه با قارچ ها، ویروس ها و باکتری ها توصیه می گردد.

در این نوشته می خواهیم فواید دارچین را آنالیز کنیم و ببینیم این ادویه چگونه به بهبود سلامتی یاری می نماید. در ادامه نگاهی به ارزش غذایی دارچین می اندازیم، 7 فایده مهم آن را آنالیز نموده و چند نکته مهم دیگر را هم برای مصرف این ادویه معرفی می کنیم. پس با ما همراه باشید.

ارزش غذایی دارچین

دارچین خواص زیادی برای سلامتی دارد و با وجود آنتی اکسیدان های خود می تواند انتخاب مناسبی برای افزودن به رژیم غذایی و حفظ سلامتی در نظر گرفته گردد. شما تنها با مصرف کم وبیش نصف قاشق چای خوری دارچین در روز می توانید با اثرات مثبتی از جمله تنظیم سطح قند خون، بهبود فرآیند هضم، تقویت سیستم ایمنی و چندین فایده دیگر روبه رو شوید.

جدا از این، مصرف بیشتر دارچین برای بهبود بیماری ها و بعلاوه کاهش خطر ابتلا به مسائلی از جمله بیماری های قلبی، دیابت، سرطان و بیماری های عصبی بسیار مفید است. البته باید حواستان باشد زیاده روی نکنید.

دارچین دارای مواد مغذی و معدنی بسیاری است و می تواند ویتامین ها و مواد مغذی از جمله فیبر و منگنز را به رژیم غذایی شما اضافه کند. تنها یک قاشق غذاخوری (کم وبیش 8 گرم) پودر دارچین آسیاب شده دارای ارزش غذایی زیر است.

  • 19 کیلوکالری انرژی
  • 2 گرم کربوهیدرات
  • 3 گرم پروتئین
  • 2 گرم چربی
  • 1 گرم فیبر خوراکی
  • 4 میلی گرم منگنز (68 درصد از احتیاج روزانه)
  • 7 میلی گرم کلسیم (8 درصد از احتیاج روزانه)
  • 6 میلی گرم آهن (4 درصد از احتیاج روزانه)
  • 4 میکروگرم ویتامین K (3 درصد از احتیاج روزانه)

افزون بر مواد معدنی و مغذی بالا، دارچین دارای مقدار کمی ویتامین E، نیاسین، ویتامین B6، منیزیم، پتاسیم، روی و مس هم هست.

انواع دارچین

درخت دارچین در سراسر دنیا رشد می نماید و تا به امروز کم وبیش 250 گونه مختلف از این ادویه شناسایی شده است. امروزه دو نوع اصلی ادویه دارچین با نام های سیلان و کاسیا محبوبیت بیشتری دارند و مورد استفاده قرار می گیرند.

سیلان و کاسیا از دو درخت متفاوت ولی مرتبط با یکدیگر تهیه می شوند. سیلان که به عنوان دارچین واقعی شناخته می گردد کمیاب تر است و به همین علت قیمت بالاتری هم دارد. از آن سو دارچین کاسیا را داریم که با نام دارچین چینی هم شناخته می گردد. این دارچین قیمت مناسب تری دارد و بیشتر در دسترس است.

تا به امروز دارچین کاسیا بیشتر از سیلان مورد پژوهش قرار گرفته است، ولی پژوهش گران بر این باورند که سیلان می تواند مزایای سلامتی بیشتری در مقایسه با کاسیا داشته باشد. سیلان بعلاوه نسبت به کاسیا حاوی مقادیر کمتری کومارین است. این ترکیب در صورت مصرف زیاد می تواند روی سلامتی تأثیر منفی بگذارد و به کبد آسیب بزند. به همین علت سیلان گزینه بهتری در مقایسه با کاسیا به شمار می رود.

دو نوع دارچین سیلان و کاسیا از نظر طعم و مزه هم با یکدیگر تفاوت دارند، به گونه ای که سیلان طعمی سبک تر و شبیه به مرکبات دارد، در حالی که طعم کاسیا سنگین و تندتر است. البته از هر دوی آن ها در آشپزی استفاده می گردد و گاهی اوقات فرقی ندارد کدام یک را به غذاهای خود اضافه کنید.

دارچین چگونه به بهبود سلامتی یاری می نماید؟

دارچین به عنوان یکی از کهن ترین ادویه ها در سراسر دنیا سالیان سال است که به علت ویژگی های درمانی خود در بیشتر طب های سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه نگاهی به این ویژگی ها می اندازیم و می بینیم چرا بعضی بر این باورند که دارچین برترین ادویه به شمار می رود.

1. کارکرد مغز را بهبود می بخشد

دارچین به علت سرشار بودن از آنتی اکسیدان ها می تواند مغز را تقویت کند و کارکرد آن را بهبود ببخشد. شما با مصرف این ادویه می توانید جلوی ابتلا به بیماری های ذهنی و اختلالات عصبی از جمله آلزایمر و پارکینسون را بگیرید.

اگرچه پژوهش ها روی انسان آزمایش ننموده اند ولی نشان می دهند دارچین به جلوگیری از تجمع نوع خاصی از پروتئین در مغز یاری می نماید تا خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد. پژوهش گران بعلاوه مشاهده نموده اند که دارچین از نورون های عصبی در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می نماید و منجر به کاهش خطر التهاب و آسیب های سلولی می گردد. همه این ها به حفظ سلامتی و کارکرد مغز و جلوگیری از زوال عقلی و ویژگی های شناختی یاری می نمایند.

2. به بهداشت دهان و دندان یاری می نماید

پژوهش ها نشان می دهند که دارچین برای بهداشت دهان و دندان مفید است و می تواند با بعضی باکتری ها که منجر به شکل گیری بوی بد دهان، پوسیدگی و سوراخ شدن دندان ها و عفونت دهان می شوند مبارزه کند. روغن های اسانسی دارچین دارای ویژگی های ضدباکتریایی قوی هستند و می توانند به طور طبیعی باکتری های موجود در دهان را از بین ببرند و دارچین را به یک دهان شویه طبیعی تبدیل نمایند.

درست مانند نعناع، دارچین هم یک انتخاب عالی برای طعم دار کردن آدامس ها به شمار می رود، زیرا طعم خوبی دارد و منجر به خوشبو شدن دهان می گردد. به طور کلی، این ادویه به علت از بین بردن باکتری های دهان یک گزینه بسیار مناسب برای مبارزه با بوی بد دهان بدون استفاده از مواد شیمیایی خواهد بود.

به علت همه این فایده ها، دارچین از روزگاران کهن به عنوان یک راه چاره درمانی برای درد دندان، مسائل دندان ها، زخم های دهان و… مورد استفاده قرار می گرفته است.

3. از کاندیدا پیشگیری می نماید

پژوهش های گوناگونی نشان داده اند که ویژگی های ضدقارچی قوی دارچین می توانند روی درمان و پیشگیری از رشد بیش از مقدار کاندیدا در دستگاه گوارش تأثیرگذار باشند. کاندیدا یک سرده از مخمرها است و رایج ترین عامل عفونت قارچی در دنیا پزشکی به شمار می رود. بسیاری از گونه های کاندیدا بی خطر هستند ولی هنگامی که دفاع مخاطی یا سیستم ایمنی بدن دچار کاستی گردد، این نوع کاندیدا می توانند با فرصت طلبی منجر به بیماری شوند.

پژوهش گران بعلاوه مشاهده نموده اند دارچین به طور قابل توجه ای کاندیدا آلبیکانس را کاهش می دهد. این کاندیدا یک مخمر است که منجر به رشد بیش از مقدار کاندیدا می گردد و می تواند مجموعه ای از مسائل گوارشی و خودایمنی را در پی داشته باشد.

یک خوبی دیگر دارچین هم این است که به کنترل سطح قند خون یاری می نماید. رژیم های غذایی سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده می توانند مقدار قند را در دستگاه گوارش افزایش دهند و با افزایش خطر ابتلا به کاندیدا همراه باشند. بنابراین، شما با افزودن دارچین به رژیم غذایی خود می توانید تا حد زیادی جلوی این مشکل را بگیرید و سلامتی خود را حفظ کنید.

4. سلامت پوست را حفظ می نماید

فواید دارچین برای پوست ریشه در خواص آنتی بیوتیکی و ضدمیکروبی این ادویه دارند که می توانند به محافظت از پوست در برابر تحریک شدن، بثورات پوستی، واکنش های آلرژیک و عفونت یاری نمایند. یک پژوهش نشان داده استفاده از روغن اسانسی دارچین به طور مستقیم روی پوست می تواند منجر به کاهش التهاب، تورم، درد و قرمزی پوست گردد.

شما بعلاوه می توانید از عسل و دارچین در کنار یکدیگر بهره ببرید تا سلامت پوست خود را بهبود ببخشید. عسل هم مانند دارچین دارای خواص ضدمیکروبی است و استفاده این دو ماده می تواند آکنه، روزاسه و حساسیت های پوستی را کاهش دهد. برای بهره مند شدن از این فایده می توانید از عسل خام یا عسل مانوکا بهره ببرید.

5. بعضی نشانه های حساسیت و آلرژی را کاهش می دهد

کسانی که آلرژی دارند با مصرف دارچین می توانند مشکل خود را تسکین دهند. دارچین با دارا بودن ترکیبات خاص خود به مبارزه با نشانه های واکنش های آلرژیک یاری می نماید و پژوهش ها هم نشان می دهند این ادویه روی کاهش التهاب و مبارزه با واکنش های هیستامین تأثیر می گذارد.

6. می تواند غذا را بدون استفاده از شکر شیرین کند

دارچین به علت طعم شیرینی که دارد می تواند بدون استفاده از شکر غذاهای شما را شیرین کند و منجر به سالم ماندن رژیم غذایی و کاهش مصرف قند شما گردد. این ادویه بعلاوه دارای خواص ضددیابتی است که جذب قند را کند می نماید و با تنظیم قند خون باعث کاهش هوس می گردد و جلوی پرخوری را هم می گیرد. بنابراین، یک شیرین نماینده عالی برای افرادی خواهد بود که به انسولین حساسیت دارند.

دارچین حاوی قند افزودنی نیست و کالری کمی هم دارد و در عین حال سرشار از مواد مغذی است. به همین علت یک ماده غذایی بسیار سالم به شمار می رود که سلامت شما را حفظ می نماید و بعلاوه باعث می گردد از غذای خود لذت بیشتری ببرید.

شما می توانید از دارچین در قهوه، چای، محصولات پخته شده، ماست و لبنیات و بعلاوه روی میوه ها یا آجیل ها و جو دوسر بهره ببرید و مصرف شکر خود را کاهش دهید. با استفاده از دارچین به جای شکر می توانید مصرف قند و کالری خود را کاهش دهید و جلوی افزایش وزن ناخواسته، ابتلا به دیابت و بسیاری از مسائل دیگر را بگیرید و زندگی شاداب و سالم تری داشته باشید.

7. می تواند به عنوان یک ماده نگه دارنده طبیعی عمل کند

یکی از مزایای کمتر شناخته شده پودر دارچین این است که می توان از آن برای نگه داری از مواد غذایی استفاده کرد. از آنجایی که دارچین خواص ضدباکتریایی دارد و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می نماید، پژوهش ها نشان می دهند که استفاده از این ادویه می تواند مانند یک ماده نگه دارنده طبیعی برای غذاها بدون احتیاج به مواد شیمیایی و مصنوعی عمل کند.

یک پژوهش نشان داده عصاره دارچین عمر مواد غذایی را افزایش می دهد و جلوی تغییر رنگ میوه ها و سبزیجات را هنگام اکسید شدن و آغاز پوسیدگی می گیرد.

چگونه می توانید از دارچین در رژیم غذایی خود بهره ببرید؟

شما می توانید دارچین را به صورت چوب، پودر آسیاب شده، روغن اسانسی و عصاره خریداری و مصرف کنید. به طور کلی، دارچین آسیاب شده محبوبیت بیشتری دارد و در بیشتر فروشگاه ها پیدا می گردد. شما می توانید این ادویه را به رژیم غذایی خود اضافه نموده و غذاهای گوناگون و خوش مزه ای تهیه کنید.

شما بعلاوه می توانید دارچین را به شکل چوب خریداری کنید و خودتان آن را با رنده یا آسیاب کن پودر نموده و مصرف کنید. البته یادتان باشد تا جای ممکن محصولات باکیفیت و ارگانیک را خریداری کنید تا از فواید این ادویه بی نظیر بهره مند شوید.

خوردنی های زیادی وجود دارند که می توانید آن ها را با استفاده از دارچین آماده کنید. در زیر چند نمونه از آن ها را می بینید. شما بعلاوه می توانید دارچین را در آب داغ دم کنید و از چای دارچین برای بهبود سلامتی خود یاری بگیرید. اضافه کردن دارچین به خوردنی هایی از جمله آجیل ها، جو دوسر، شیر و لبنیات و غذاهای پخته شده هم منجر به شیرین شدن غذا بدون استفاده از شکر می گردد. بنابراین ببینید مصرف دارچین را با کدام غذاها ترجیح می دهید.

افزون بر این، دارچین به صورت قرص و مکمل هم پیدا می گردد. بعضی از این مکمل ها به تنظیم قند خون و سوخت وساز بدن یاری می نمایند و برای آب کردن چربی پیشنهاد می شوند. شما با مشورت با یک پزشک می توانید این مکمل ها را هم مصرف کنید و از آن ها برای کاهش وزن و حفظ سلامتی یاری بگیرید.

آیا زیاده روی در مصرف دارچین ضرر دارد؟

در صورتی که دارچین را در حد اعتدال مصرف کنید این ادویه خطرناک نیست و حتی عوارض جانبی هم ندارد. با وجود این، بعضی پژوهش ها نشان می دهند مقادیر بالای دارچین ممکن است تأثیرات منفی روی بدن بگذارد. این اتفاق به علت وجود ترکیبی به نام کومارین رخ می دهد که حجم بالای آن منجر به آسیب دیدگی کبد می گردد.

دارچین دارای دو نوع سیلان و کاسیا است. دارچین سیلان مقادیر کمتری از کومارین را دارا است، ولی دارچین کاسیا سرشار از این ماده است. بنابراین، زیاده روی در مصرف دارچین کاسیا می تواند روی سلامتی تأثیر منفی بگذارد و حتی خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

برترین کار این است که پیش از مصرف مکمل ها و روغن های دارچین حتما با یک پزشک مشورت کنید، به ویژه اگر باردار یا شیرده هستید، دیابت یا بیماری کبد دارید، یا به تازگی عمل جراحی داشته اید. بعلاوه از آنجا که بعضی از مردم ممکن است نسبت به دارچین و روغن های آن واکنش آلرژیک نشان دهند بهتر است حواستان به این موضوع هم باشد و پیش از مصرف مقدار کمی از روغن را روی پوست خود قرار دهید و ببینید تحریک می گردد و واکنش نشان می دهد یا خیر.

سخن پایانی

دارچین یک ادویه قوی و خوش طعم است که قدمت چند هزارساله دارد و در سراسر دنیا برای ویژگی های تغذیه ای و دارویی خود مصرف می گردد. دارچین سرشار از آنتی اکسیدان است و پژوهش گران ادعا دارد این ادویه در مقایسه با سایر گیاهان و ادویه ها بالاترین مقدار آنتی اکسیدان را دارا است. به همین علت مصرف دارچین به شدت برای حفظ سلامتی، کاهش احتمال ابتلا به بیماری ها و مبارزه با قارچ ها، ویروس ها و باکتری ها توصیه می گردد.

شما با افزودن دارچین به رژیم غذایی خود می توانید با فواید بسیاری روبه رو شوید. این ادویه بی نظیر می تواند کارکرد مغز را بهبود ببخشد و جلوی ابتلا به مسائل ذهنی را بگیرد، به بهداشت و سلامت دهان و دندان یاری کند، خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد و با کاندیدا مبارزه می نماید، سلامت پوست را حفظ می نماید، نشانه های حساسیت و واکنش های آلرژیک را کاهش می دهد، غذاها را بدون احتیاج به شکر شیرین می نماید و مصرف قند شما را پایین می آورد و بعلاوه به افزایش عمر غذاها و کاهش سرعت فاسد شدن آن ها یاری می نماید.

شما می توانید دارچین را به شکل های گوناگونی به سبک زندگی خود اضافه نموده و از آن برای بهبود سلامتی و کاهش خطر ابتلا به بیماری ها بهره ببرید. البته دقت داشته باشید که در مصرف این ادویه زیاده روی نکنید و همواره دارچین اصل و باکیفیت را خریداری و مصرف کنید. با در نظر داشتن نکاتی که آنالیز کردیم می توانید بدون هیچ دردسری از دارچین بهره ببرید و زندگی شاداب و سالم تری برای خود بسازید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ رویال درام مگ را بخوانید.

منبع: Dr. Axe

منبع: دیجیکالا مگ

به "7 ویژگی برتر دارچین که آن را به برترین ادویه تبدیل می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 ویژگی برتر دارچین که آن را به برترین ادویه تبدیل می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید