نشست تخصصی تکیه دولت تهران برگزار گردید

به گزارش وبلاگ رویال درام، نشست تخصصی تکیه دولت (مربوط به عصر ناصری) عصر دوشنبه 8 مهر ماه در موزه آبگینه تهران برگزار گردید.

نشست تخصصی تکیه دولت تهران برگزار گردید

به گزارش وبلاگ رویال درام به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران، این نشست تخصصی باهدف آنالیز و پاسداشت آیین های عاشورایی کهن با موضوع تکیه دولت به بهانه تلاقی هفته گردشگری و روز تهران با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع)، برگزار گردید.

تکیه دولت، از نمادهای تهران دوران قاجار و از مراکز اصلی و مهم برگزاری مراسم سوگواری ایام محرم بوده است.

برگزاری این مراسم با حضور احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، محسن شیخ الاسلامی معاون میراث فرهنگی استان تهران، سید احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم، ناصر تکمیل همایون جامعه شناس و تاریخ نگار و علیرضا قاسم خان نویسنده کتاب تکیه دولت در سالن همایش زنده یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی واقع در موزه آبگینه بزگزار شد.

در این نشست به پاس زحمات استاد ابوالحسن میرزاعلی نقال پیشکسوت، از طرف موسسه هنرمندان پیشکسوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لوح تقدیری به او اهدا شد.

مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران بابیان این که تکایا همیشه محلی برای برنامه های مذهبی و سوگواری ها بوده است، گفت: تکیه نفر آباد شهرری، قدیمی ترین تکیه در تهران است که در دوره شاه عباس دوم صفوی تأسیس شده است.

او ادامه داد: از دوره شاه طهماسب صفوی بنا به اسناد موجود تکایای مختلفی داریم که توسط اصناف، محله ها و شخصیت ها بانفوذ ایجادشده است.

محسن شیخ الاسلامی معاون میراث فرهنگی استان تهران گفت: شکل و فرم تکایا در این دوران متأثر از قیام عاشورا و بازنمایی این موضوع است.

او گفت: با ثبت این حسینیه ها و تکایا به جای مانده، توانسته ایم از میراث ناملموس گذشتگان خود، به خوبی مراقبت کنیم.

ناصر تکمیل همایون جامعه شناس و تاریخ نگار اضافه نمود: از گذشته های دور مراسم سوگواری به صورت فردی، خانوادگی، محله ای و اجتماعی در ایران وجود داشته است.

این ساختمان قسمت جنوب شرقی کاخ گلستان و در جنوب غربی شمس العماره، شمال سبزه میدان و روبه روی مسجد شاه تهران قرار گرفته بود.

ساختمان تکیه در سه طبقه و به شکل گِرد و آجری به قطر تقریبی شصت متر و به بلندای 24 متر با مساحت حدود 2824 مترمربع بود. در میانه صحن تکیه، سکوی گردی وجود داشت که برای اجرای تعزیه در نظر گرفته شده بود.

تکیه دولت پس از سال ها ویرانه ماندن، سال 1325 برای ساخت شعبه بانک ملی در بازار تهران، تخریب و بیشتر عرصه آن زیربنای بانک شد.

منبع: میراث آریا

به "نشست تخصصی تکیه دولت تهران برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست تخصصی تکیه دولت تهران برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید