صنایع دستی البرز در فراق بازارچه های دائمی

به گزارش وبلاگ رویال درام، سیما گلزار- البرز - خبرنگار:صنایع دستی از آثار چشم نوازی است که روح آدمی توسط دستانش در آنها حلول می نماید. عشق و علاقه در صنایع دستی موج می زند. هنرمندان هر آنچه در دل دارند بر روی ساخته های خود نقش می زنند.

صنایع دستی البرز در فراق بازارچه های دائمی

هنرمندان صنایع دستی اغلب به چنان درکی از هنر رسیده اند که کار کردن در شرایط سخت و سود مادی اندک را تحمل می نمایند تا بتوانند با آثار خود در تاریخ ایران زمین ماندگار شوند. وقتی پای درددل این هنرمندان می نشینیم، متوجه می شویم که آنها بیش از آن که از نبود حمایت های مادی مسئولان دلخور باشند، از بی توجهی و نامهربانی ها گلایه دارند. این هنرمندان گوشی می خواهند که شنوای مسائل آنها باشد. این هنرمندان انتظاراتی از مسئولان دارند که برآورده شدنشانانگیزه ای مضاعف برای ادامه حیات هنری شان فراهم می نماید. انتظاراتی که بیش از آن که مادی باشند معنوی اند و به راحتی برآورده می شوند.

  • هنرمندانی که دیده نمی شوند

یک هنرمند منبت کار البرزی با گلایه از عدم حمایت مسئولان از هنرمندان صنایع دستی می گوید: هرچند بیش از 15 سال از بهترین سال های عمرم را صرف فراوری صنایع دستی نموده ام، اما طی این سال ها کمتر توجهی از سوی مسئولان نصیبم شده است. حمید علیزاده ادامه می دهد: صنایع دستی و هنرهای سنتی آمیخته با خون ایرانیان است، اما به دلیل بی توجهی و غفلت مسئولان، بسیاری از این آثار و هنرهای سنتی رو به فراموشی است و جوانان دیگر رغبتی به حضور در این بخش ندارند.

وی نبود بازار تعیین را مهم ترین مشکل هنرمندان رشته های مختلف صنایع دستی می داند و اضافه می نماید: تا زمانی که یک هنرمند فراوریات خود را به مرحله فروش و عرضه نرساند، نمی تواند انگیزه ای برای خلق آثار دیگر داشته باشد. علیزاده شرح می دهد: متاسفانه نبود بازار مناسب یکی از مهم ترین مسائلی است که هنرمندان با آن دست و پنجه نرم می نمایند.

  • فراوری صنایع دستی گران تمام می گردد

هنرمند چرم کار البرزی با اشاره به گران بودن مواد اولیه فراوری صنایع دستی می گوید: اغلب مواد اولیه ای که هنرمندان صنایع دستی برای فراوری محصولات خود استفاده می نمایند، قیمت بالایی دارد که باعث می گردد قیمت تمام شده فراوریات صنایع دستی نیز بالا برود که این مساله در نهایت به کاهش خرید علاقه مندان منتهی می گردد. علی مظاهری اضافه می نماید: این مسائل زمانی بیشتر می گردد که محصولات فراوریشده با هزینه بالا باید با محصولات مشابه خارجی ارزان تر رقابت نمایند. این هنرمند البرزی شرح می دهد: فرهنگ استفاده از صنایع دستی در کشور نهادینه نشده و تمایل به خرید کالاهای بی کیفیت چینی به دلیل ارزانی قیمت آنها، از رونق بازارهای صنایع و هنرهای دستی کاسته است.

  • مشکل بازار فروش

یک هنرمند فعال در رشته نقاشی روی شیشه نیز می گوید: مهم ترین دغدغه هنرمندان صنایع دستی، پیدا کردن بازاری برای فروش است. نمی گردد که هم خودت فراوری کنی و هم به دنبال خریدار بگردی؛ چراکه بسیاری از هنرمندان توانایی این کار را ندارند. سیروس بهروزی می افزاید: برای حل این مشکل راه اندازی یک نمایشگاه دائمی صنایع دستی در استان و همچنین مهیا کردن زمینه صادرات فراوریات به سایر کشورها ضروری به نظر می رسد. وی اضافه می نماید: حمایت از هنرمندان صنایع دستی باید از حد جلسه و برگزاری چند نمایشگاه در سال فراتر رود و رنگ و بوی اجرایی شدن به خود بگیرد. این هنرمند البرزی می گوید: هنرمندان افرادی قانع هستند که با کوچک ترین حرکتی از سوی مسئولان دست همکاری به سویشان دراز می نمایند. بهروزی با تاکید بر ضرورت حمایت های معنوی مسئولان از هنرمندان اضافه می نماید: هنرمندان نمی خواهند که مسئولان همواره با اعطای تسهیلات مادی از آنها حمایت نمایند، بلکه در بیشتر مواقع برای این افراد حمایت معنوی متولیان صنایع دستی از حمایت های مادی آنها ارزشمندتر است.

  • رشته های رایج در استان

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان با ارائه تعریفی از صنایع دستی می گوید: صنایع دستی هنر- صنعتی است که هنرمند یا صنعتگر با توجه به ذوق و سلیقه خود و استفاده از دست و یا ابزار دستی و مواد اولیه طبیعی و طرح های اصیل سنتی ایرانی و اسلامی، محصولات هنری تزئینی و کاربردی خلق کند. سعید امینی با اشاره به رشته های مختلف صنایع دستی که از قدیم در استان وجود داشته اند، اضافه می نماید: استان البرز از قدیم الایام به واسطه نقش گذرگاهی که داشته، میزبان اقوام مختلفی از ایرانیان بوده است.

این مسئول ادامه می دهد: از قدیمی ترین صنایع دستی شناسایی شده در استان و به خصوص در مناطق روستایی می توان به انواع بافته های داری و منسوجات شامل انواع گلیم، جاجیم، نمد و دست بافته های سنتی اشاره نمود. وی اضافه می نماید: علاوه بر این به واسطه مهاجرت از سایر استان ها به البرز، رشته های گروه چوب شامل منبت، کنده کاری روی چوب و خراطی از فراوانی و قدمت نسبی بیشتری در استان برخوردار است.

امینی شرح می دهد: در کنار این رشته ها، صنایع دستی سنگی، سفال و سرامیک، صنایع دستی چرمی، آبگینه، ساز سنتی، رودوزی های سنتی و البسه محلی نیز در استان رایج است. این مسئول اضافه می نماید: حمایت از صنایع دستی، حمایت از فرهنگ، هنر، آداب و رسوم این سرزمین است که درنهایت منجر به رونق و رشد و شکوفایی اجتماعی، فرهنگی و مالی استان و در سطح بالاتر کشور می گردد.

  • مسائل فعالان حوزه صنایع دستی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز با اشاره به بعضی مسائل فعالان حوزه صنایع دستی می گوید: مهم ترین مشکل پیش روی اکثر فراورینمایندگان صنایع دستی در استان البرز و کشور بازاریابی و فروش محصولات است که برطرف این مشکل احتیاجمند راه اندازی و ایجاد بازارچه های موقت و دائمی صنایع دستی در فضاهای مناسب شهری و همچنین مکان های نزدیک به مناطق گردشگری استان است.

سعید امینی می افزاید: بدون شک اختصاص زمین های مناسب و تخصیص اعتبارات مورد احتیاج برای ایجاد زیرساخت های لازم برای ساخت شهرک ها و بازارچه های صنایع دستی، استفاده از قابلیت های سایر دستگاه های استان و به خصوص شهرداری ها برای حضور هنرمندان و آثارشان در مراکز تجمع شهری و تخصیص اعتبارات مناسب به منظور معرفی محصولات صنایع دستی استان نقش بسزایی در حل مسائل هنرمندان صنایع دستی خواهد داشت.

منبع: همشهری آنلاین

به "صنایع دستی البرز در فراق بازارچه های دائمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع دستی البرز در فراق بازارچه های دائمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید