اطلس سایپا آنالیز شد ، اولین ملاقات با چهره تازه تیبا

به گزارش وبلاگ رویال درام، سایپا برای چندمین بار دست به تغییر چهره محصولات خانواده X200 زده و این بار کوییک با یک فیس لیفت میانه قرار است میراث این پلتفرم را تا چندین سال آینده برای سایپا تضمین کند. اما این تغییر تا چه مقدار مثبت است؟! با آنالیز تخصصی بیت ران از سایپا اطلس همراه باشید.

اطلس سایپا آنالیز شد ، اولین ملاقات با چهره تازه تیبا

اطلس / کوییک و اطلس در کنار هم

بیت ران - رضا نوروزی: سایپا اطلس فیس لیفتی نسبتا میانه از کوییک محسوب می گردد که در نمای جلو، عقب، نمای داخلی و پیشرانه تغییراتی داشته است. این تغییرات در بعضی از موارد جزئی مناسب و در بعضی موارد پسرفت هستند. اما مهم ترین سوال از این است که چرا سایپا همچنان اصرار بر توسعه محصول بر روی پلتفرم قدیمی X200 دارد.

فیلم آنالیز خودرو سایپا اطلس
طراحی

طراح سایپا اطلس در نمای جلو با پیروی از ترند روز، یک گریل بزرگ با خطوط عمودی است که به بدترین شکل ممکن طراحی شده است و به هیچ وجه با دیگر قسمت های ظاهر خودرو هماهنگی ندارد.

سایپا در نسل سوم از محصولات این پلتفرم باز هم علاقه ای به طراحی نو نمای کناری و طراحی قالب های نو ندارد و از همان درب ها و خطوط روی گلگیر تیبا در اطلس هم استفاده نموده است.

در نمای عقب خودرو هم اوضاع همین است و طراح اطلس با استفاده از ترند روز سعی در بروز جلوه دادن نمای عقبی خودرو دارد. در نمای عقب طراحی چراغ ها مستقلا زیبا به نظر می رسند، اما زمانی که به آن در نمای عقب اطلس دقت می کنیم، اصلا تناسبی وجود ندارد.

نمای جلوی سایپا اطلس

بزرگ شدن دیفیوزر و فونت نوشتار کلمه اطلس اما از نکات مثبت نمای عقب است. طرح رینگ ها چندان جالب نیست و تمامی سعی سایپا در اسپرت نشان دادن اطلس را زیر سوال می برد.

شاید تعویض این رینگ با رینگ دو رنگ و تراش خورده سایز 14 سایپا که در تمام محصولات X200 سایپا قبلا استفاده می شد، می تواند کمی نمای کناری اطلس را از این زشتی نجات دهد.

طراحی داخلی

فضای داخل اطلس را با الهام از داشبورد رنو سیمبل نسل دوم و دریچه های کولر هم با الگوبرداری از مرسدس بنز طراحی شد. داشبورد خودرو سایپا اطلس مورد آنالیز گروه بیت ران از ترکیب رنگ مشکی کرم استفاده می کرد که زیاد بودن رنگ کرم آن اصلا جالب به نظر نمی رسید.

فرمان خودرو همان فرمان دی کات کوییک S و ساینا S است که به شکل carry over (به استفاده مجدد از قطعات موجود در محصول نو، کری اوور گفته می گردد) در اطلس هم استفاده شده است. سردنده و آینه های جانبی هم کری اوور از سایپا شاهین است.

پیشرانه

سایپا اطلس از یک پیشرانه هشت سوپاپ 1500 سی­ سی قدیمی بهره می برد که به تازگی کمی بروز شد و نام M15 GSI را به خود گرفته است.

این موتور توان فراوری 90 اسب بخار قدرت در 5250 دور بر دقیقه و 137 نیوتون متر گشتاور را در 4000 دور بر دقیقه دارد. این موتور برای تنفس بهتر از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها (VVT) بهره گرفته است و از اگزاست منیفولد استیل یا همان هدرز استفاده می نماید. در این خودرو سرسیلندر برای افزوده شدن سیستم VVT و سایر بهبودها اندکی تغییرات داشته است.

این پیشرانه از عجایب روزگار است که با مصرف ترکیبی 7 لیتر در صد کیلومتر تنها توانایی فراوری چنین قدرتی را دارد. در صورتی که چنین قدرتی را کمپانی های معتبر خودروسازی با موتورهای سه سیلندر یک لیتری و مصرف حدودا پنج لیتر فراوری می نمایند.

اطلس با دو گیربکس دستی و اتوماتیک به باز خواهد آمد. گیربکس دستی همان گیربکس پنج سرعته همیشگی محصولات خانواده X200 است و تغییری ندارد.

گیربکس اتوماتیک هم گیربکس CVT تیپ ترونیک 6 سرعته محصول شرکت پانچ بلژیک است که در سایر محصولات سایپا نیز استفاده می گردد.

آپشن های پایه

اطلس در دو تیپ و چهار کلاس قرار است به بازار بیاید. کلاس S نسخه دستی پایه و کلاس L نسخه اتوماتیک پایه است. کلاس E نسخه فول مدل دستی و کلاس G نسخه فول مدل اتوماتیک است.

بعضی آپشن­ ها مانند مجموعه سیستم های کمکی ترمز ESC+TCS+HSA+ABS+EBD+BAS به صورت کامل روی این خودرو واقع شده است. بعلاوه چراغ ترمز اضطراری (ESS Function) و هشدار دهنده امنیتی از امکانات ایمنی پایه اطلس هستند.

از امکانات پایه سایپا اطلس، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، نشانگر تعویض دنده GSI، نگهدارنده صندلی کودک در صندلی عقب (ISO FIX) و سنسور پارک دنده عقب را می توان نام برد.

بعلاوه قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ های جلو (دستی)، سیستم محاسبه سفر، چراغ های همراهی تا درب منزل، چراغ روشنایی روز (DAY LIGHT)، تنظیم صندلی سرنشین جلو 4 حالت دستی، غربیلک فرمان D-TYPE، سیستم نمایش کنترل باد تایرها (TPMS)، چراغ روشنایی اتوماتیک (Auto Light)، نشانگر سرویس دوره ای EPS، سیستم ناوبری و نقشه آفلاین، MIRROR LINK، قابلیت شارژ موبایل USB در تمام کلاس ها وجود دارد و به عنوان امکانات پایه مطرح است.

آپشن های اختصاصی

کلاس پایه که با نام S شناخته می گردد و دارای گیربکس دستی است، صرفا با امکانات پایه عرضه می گردد. اما در سه تیپ دیگر مولتی مدیا با نمایشگر 7 اینچ، دوربین دید عقب، کنترل صدا از روی فرمان، صندلی با روکش چرم، آینه جانبی با قابلیت تاشو برقی، آنتن سقفی کوسه ای و تریم داخلی دو رنگ عرضه می شوند.

در کلاس L، آپشن های کروز کنترل و محدودنماینده سرعت و سیستم استارت دکمه ای و ورود بدون کلید PEPS نیز به فهرست اضافه می گردد.

در کلاس E، دو آپشن اخصاصی کلاس L حذف و سانروف، GLOBAL CLOSING و بدنه با سقف رنگی متمایز همراه با ملحقات رنگی به خودرو اضافه می گردد.

اما در کلاس G کامل ترین نسخه سایپا اطلس، تمام امکانات پایه و اختصاصی کلاس های دیگر، به علاوه صندلی راننده 2 حالت برقی با گرمکن، شیشه دودی عقب، سنسور باران، 2 عدد تیوتر و سیستم تشخیص نقطه کور BSD عرضه می گردد.

جمع بندی

موتور سایپا اطلس موتوری پرمصرف، با تکنولوژی قدیمی و از رده خارج است که حداقل 2 لیتر سوخت بیشتری نسبت به موتورهایی با قدرت مشابه مصرف می نماید. برای آنالیز میزان اتلاف سوخت این موتور قدیمی تنها احتیاج به چند محاسبه سر انگشتی است.

سایپا در سال گذشته در حدود 400 هزار عدد از موتور M15 فراوری و روی محصولات خود نصب کرد. خودروها در سال به طور میانگین بین 20 تا 25 هزار کیلومتر مسافت طی می نمایند.

برای کسر مسافت خودروهایی که برای سرمایه گذاری خریداری شدند و مسافتی طی ننموده اند، کارکرد میانگین سالیانه را 15 هزار کیلومتر در نظر می گیریم.

با توجه به این فرض، مصرف سوخت مازاد این موتور 120 میلیون لیتر بنزین در سال است. یعنی به طور میانگین روزی 3 میلیون و 278 هزار لیتر بنزین مازاد در این موتور سوخته می گردد. این میزان سوخت با نرخ بنزین فوب خلیج فارس که در حدود 55 سنت در هر لیتر است، مبلغ 66 میلیون دلار ارزش دارد.

در واقع تکنولوژی قدیمی این موتور سالی 66 میلیون دلار به ذخایر کشور ضربه می زند. مبلغی که به تنهایی برای توسعه یک خانواده موتور نو کافی است. گفتنی است که پروژه داخلی سازی پلتفرم تارا در ایران خودرو 63 میلیون دلار هزینه در برداشت.

اما در خاتمه مهم ترین سوالی که مطرح است این است که چرا از خودروسازانی که محصولی با این سطح تکنولوژی و با این طراحی زشت و تکراری، کیفیت مونتاژ بسیار ضعیف و مصرف و آلایندگی بالا را عرضه می نمایند، همچنان مورد حمایت قاطع دولت هستند؟!

گالری تصاویر سایپا اطلس:

سایپا اطلس چگونه است؟ / مشخصات فنی + شرایط فروش

آمار فراوری خودرو اعلام شد / 18 دستگاه اطلس و 16 دستگاه سهند

کوییک در روسیه مایه آبروریزی شد / شگفتی روس ها از کیفیت و بوی بد کوییک

قیمت تارا در روسیه چقدر است؟ / نظر روس ها درباره تارا ایران خودرو

منبع: بیت ران

به "اطلس سایپا آنالیز شد ، اولین ملاقات با چهره تازه تیبا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلس سایپا آنالیز شد ، اولین ملاقات با چهره تازه تیبا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید