غذاهای سنتی استان کرمانشاه (قسمت دوم)

به گزارش وبلاگ رویال درام، در بخش اول مقاله غذاهای سنتی استان کرمانشاه، به معرفی برخی از این غذاهای سنتی و بومی پرداختیم. در ادامه به معرفی غذاهایی همچون: آش دوغ، آش عباسعلی، ونوشک پلو، خورشت کنگر، دنده کباب، سورانه، خوراک کدو حلوایی، کوکوی پاغازه، آش کشک و بادمجان، شلمین، زو و کره، خمار آشی، جرگ و بز خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

غذاهای سنتی استان کرمانشاه (قسمت دوم)

دنده کباب کرمانشاه

در رژیم غذایی کشور ایران، تنوع جالبی از کباب های بومی و سنتی وجود دارد که هرکدام در نوع خود بسیار لذیذ و وسوسه انگیز است. طعم و مزه لذیذ آن، در کنار عطر مدهوشکننده اش، فکر و فکر آدمی را تنها به خوردن تکه های فوق العاده از این غذای ناب ایرانی معطوف می سازد. دنده کباب کرمانشاهی نیز یکی از این خوراک های شگفت انگیز است که امتحان کردن مزه ی بی نظیرش هر انسانی را به دنیای زیبا و رنگین آشپزی سنتی و بومی کرمانشاه، علاقه مند خواهد ساخت. مردم استان کرمانشاه با استفاده از دنده گوسفند، پیاز، سیر، فلفل سیاه، سماق، رب گوجه فرنگی، روغن زیتون، لیموترش و جعفری ساطوری شده، به طبخ و تدارک این غذای خوش عطر می پردازند. آن ها دنده کباب را با برنج یا نان سرو می کنند. پیشنهاد می کنیم هنگام سفر به این استان زیبا و تاریخی کشور، فرصت میل کردن این غذای سنتی را از دست ندهید.

ونوشک پلو

از دیگر غذاهای محلی و سنتی استان کرمانشاه، ونوشک پلو نام دارد که بسیار لذیذ و پرطرفدار است. این غذای سنتی با استفاده از برنج، گوشت چرخ کرده، ونوشک تازه، پیاز، رب گوجه فرنگی، زعفران، روغن، نمک و زردچوبه تهیه و طبخ می شود. غذایی خوش عطر و لذیذ که با چاشنی عشق و علاقه بانوان هنرمند کرمانشاهی طبخ شده و اعضای خانواده را میهمان لحظاتی شاد و دوست داشتنی می سازد.

آش دوغ

یکی دیگر از آش های سنتی و اصیل استان کرمانشاه، آش دوغ نام دارد. البته این غذای محلی در گویش مردم این استان به آش ماست معروف است. به نظر می رسد پس از جا افتادن و آماده شدن این خوراک بومی، غلظت دوغ استفاده شده به غلظت ماست می رسد، به همین دلیل به آش ماست معروف است. با رسیدن فصل بهار و ایام نوروز، بیشتر خانواده های کرمانشاهی، این آش لذیذ و خوشمزه را طبخ کرده و در کنار عزیزان خود، میل می کنند. بانوان کدبانوی این استان با استفاده از بلغور گندم (امروزه بیشتر خانواده ها به جای بلغور گندم از برنج استفاده می کنند)، لپه، سبزی آش، دوغ، سیرتازه، نعناع، پیاز، نمک و زردچوبه به تهیه و طبخ آش ماست می پردازند. توصیه می کنیم شما عزیزان نیز این غذای اصیل کرمانشاهی را تهیه کرده و میل کنید.

آش عباسعلی

به درستی که یکی از خوشمزه ترین و مقوی ترین و در عین حال گران ترین آش های اصیل و محلی استان کرمانشاه، آش عباسعلی نام دارد. این غذای بومی سال ها در جشنواره غذای برگزار شده در کشورمان، عنوان مقام اول را از آن خود کرده است. از مهم ترین نکات و ویژگی منحصربه فرد این آش لذیذ، کشدار بودن آن است که به دلیل اندازه گوشت و آب قلمی است که به اندازه کافی جوشیده و لعاب دار شده است. طبخ این غذای محلی نیاز به حوصله و صرف زمان زیادی دارد که در توان هر فردی نخواهد بود. آشپزان این استان با استفاده از لوبیا سفید، جو، نخود، برنج نیم دانه، گندم پوست کنده، عدس، پیاز، آب قلم، روغن کرمانشاهی، گوشت مغز ران گوساله، نمک، فلفل و دارچین این غذای لذیذ را طبخ می کنند. اگر به این استان دوست داشتنی کشورمان سفر کردید، حتما این غذای سنتی را تهیه کرده و میل کنید. نوش جان...

خوشت کنگر

خورشت در بین غذاهای سنتی و بومی کشور، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. معمولا این غذا با برنج و هنگام وعده غذایی ناهار مصرف می شود. خورشت کنگر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از ارزش غذایی بسکمک برخوردار است.این غذا یکی دیگر از انواع غذاهای بومی و سنتی استان کرمانشاه به شمار می آید که بین خانواده های این استان از طرفداران زیادی نیز برخوردار است. مردم استان کرمانشاه برای تهیه و طبخ خورشت کنگر از کنگر، گوشت (بسته به ذائقه افراد خانواده از گوشت قرمز یا گوشت مرغ استفاده می شود)، نمک، زردچوبه، آبلیمو، روغن، نعناع و جعفری استفاده می کنند. البته برخی از مردم این استان زیبا و تاریخی کشور، این خورشت لذیذ را بدون نعناع طبخ و میل می کنند. از آنجایی که کنگر محتوی کربوهیدرات پیچیده غیرقابل هضمی به نام اینولین است، خاصیت مسهلی دارد. کارشناسان تغذیه به مصرف این غذای مغذی تاکید بسیار دارند. چراکه این خورشت کنگر دارد که یکی از مواد مفید، به دلیل داشتن پتاسیم فراوان و کالری محدود است. از طرفی اینولین موجود در این سبزی، باعث افزایش باکتری های مفید و کاهش باکتری های مضر در مدفوع شده و در کل به حفظ سلامت روده بزرگ کمک می کند و از خطر ابتلا به سرطان در این ارگان به اندازه قابل توجهی می کاهد.

آش سورانه

یکی از غذای محلی و بومی استان کرمانشاه است که در فصل بهار از طریق خانواده های این استان به وفور طبخ و مصرف می شود. این غذا از طریق گیاهی شبیه به تره و سیر که در پایان به رنگ ارغوانی است، تهیه می شود. در گویش محلی مردم کرمانشاه، سوران یا سورون نام همین گیاه است. زنان و مادران هنرمند این خطه از کشورمان با استفاده از گیاه سورانه، گوشت چرخ کرده، پیاز، روغن زیتون، رب انار، شکر، نمک و فلفل سیاه، به طبخ و تهیه این غذای محلی می پردازند. این غذا از خاصیت دارویی بسکمک برخوردار بوده و کارشناسان و پزشکان تغذیه، مصرف آن را توصیه می کنند. مطمئن باشید، از طبخ این آش سنتی و محلی استان کرمانشاه و مصرف آن لذت خواهید برد، چراکه لقب یکی از خوشمزه ترین آش های سنتی را به خود اختصاص داده است.

کوکوی پاغازه

در فصل بهار بازار خریدوفروش تنوع جالبی از تره های بومی و محلی، بسیار داغ و دیدنی است. پاغازه یکی از این گیاهان بومی است که به عنوان گیاهی دارویی محسوب می شود. مردم استان کرمانشاه با استفاده از پاغازه به طبخ و تهیه نوعی غذای سنتی می پردازند که به کوکوی پاغازه معروفیت یافته است. غذایی تقریبا شبیه به کوکوسبزی که طرفداران خاص خود را داراست. مردم این استان از سبزی پاغازه در تهیه غذاهایی مانند برانی، سبزی پلو و کوکو استفاده می کنند. کارشناسان تغذیه مصرف این گیاه ارزشمند را برای بیمارانی که از مسائل گوارشی و ناراحتی های معده و روده رنج می برند، مفید دانسته اند. بانوان استان کرمانشاه برای طبخ کوکوی پاغازه از آرد، پیاز، تخم مرغ، نمک، زردچوبه، سیر، سبزی پاغازه و روغن استفاده می کنند.

آش کشک و بادمجان

یکی دیگر از غذاهای سنتی و اصیل استان کرمانشاه، آش کشک و بادمجان است که بسیار مشهور و پرطرفدار به نظر می رسد. مردم این استان معتقدند که تنها کافی است یک بار، طعم و مزه این خوراک سنتی را امتحان کنید. آش کشک بادمجان، خوراکی بسیار مقوی بوده و به عنوان یکی از غذاهای مجلسی این استان به شمار می رود. آشپزان استان کرمانشاه با استفاده از موادی مانند: نخود، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، عدس، برنج، گوشت، کشک، بادمجان، نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل قرمز، روغن، عصاره گوشت، پیازداغ، نعناع و سیر به طبخ و تدارک آن می پردازند. این غذا که بسیار سنگین هضم محسوب است، بهتر است به عنوان یک وعده غذایی کامل در نظر گرفته شود.

شلمین

در رژیم غذایی مردم استان کرمانشاه، خوراکی های جالب و منحصربه فردی وجود دارد که نشات گرفته از فرهنگ مردم و اقلیم سرزمین کرمانشاه است. شلمین که به شلم نیز معروفیت دارد، از جمله این خوراکی ها محسوب می شود. علاوه بر سبک تهیه شلم که به عنوان غذایی سنتی و بومی به شمار می آید، نحوه تهیه مواد اولیه آن نیز مستلزم صرف زمان مشخصی است که همین امر سبب می شود مردم این استان مانند برخی از دیگر خوراکی های سنتی از جمله ترخینه، در فصل بهار به آماده سازی مواد اولیه شلم مشغول شوند تا در فصل زمستان به تهیه و طبخ این غذای مقوی و لذیذ بپردازند. معمولا برای تهیه آن از شلغم (برگ و سر شلغم)، گندم و آب انار استفاده می شود.

والک پلو

یکی دیگر از سبزیجاتی که مصرف آن، در فصل بهار بسیار رایج و پرمصرف می شود، والک است. این ماده مفید و مغذی در زبان محلی مردم استان کرمانشاه، کول نامیده می شود. آن ها با استفاده از والک، به طبخ نوعی غذای سنتی و اصیل کرمانشاهی که به والک پلو معروف است، می پردازند. زنان و مادران خوش ذوق و باسلیقه این استان کهن و زیبای کشورمان، با استفاده از والک، برنج، روغن زیتون، زبان گوساله، روغن حیوانی، نمک، فلفل و زعفران به طبخ و تهیه این غذای خوشمزه و خوش عطر میپردازند. البته می توان به جای زبان گوساله از مرغ، ماهیچه، گوشت چرخ کرده یا ماهی نیز استفاده کرد.

در ارائه این مقاله سعی شد تا معروف ترین و در عین حال رایجترین غذاهای سنتی و بومی استان کرمانشاه را به شما دوستان عزیز معرفی کنیم. اگر علاقهمند به شیرینیهای بومی و سنتی این استان زیبا و دوستداشتنی غرب کشور هستید، منتظر مقاله بعدی وبلاگ رویال درام باشد.

منبع: وبلاگ رویال درام

منبع: کجارو

به "غذاهای سنتی استان کرمانشاه (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای سنتی استان کرمانشاه (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید