سیاست گذاری های بدون مطالعه گریبان گیر بخش معدن شده است

به گزارش وبلاگ رویال درام، یک کارشناس معدن گفت: یکی از مشکلاتی که هم اکنون گریبان گیر بخش معدن در کشور شده،سیاست گذاری های بدون مطالعه است.

سیاست گذاری های بدون مطالعه گریبان گیر بخش معدن شده است

فاطمه دانشور کارشناس معدن در گفت و گو با خبرنگار ، با اشاره به خام فروشی و تاثیرات منفی آن در جامعه، گفت: خام فروشی را می توان کاری ناپسند دانست چرا که باعث ایجاد ارزش اضافه نموده برای کالا یا حتی شغل می شود. ارزش اضافه نموده باعث زیر سوال رفتن منافع سرمایه گذار، صاحب شغل و حتی مملکت می شود.

دانشور اضافه نمود: اصطلاح خام فروشی اکنون به ابزاری تبدیل شده که یک صنف تنها به فکر منافع خود است. خام فروشی نه تنها نیاز داخل را تامین نمی کند بلکه باعث عقب افتادن چرخه تولید می شود.

او تشریح کرد: اگر تولیدکنندگان نیاز داخل را تأمین کنند، می توانند مازاد بر نیازشان را در چهارچوب قوانین صادر کنند اما عملا همان توقف صادرات حالا به شکل غیر مستقیم با پرداخت عوارض خود را نشان داده است.

این کارشناس معدن شرح داد: اگر در بخش معدن نیاز داخل تامین شد، باید مازاد آن را صادر کرد که این گونه بسیاری از مسائل حل می شود، متأسفانه یکی از مسائلی که هم اکنون گریبان گیر بخش معدن در کشور شده، تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های بدون مطالعه و بدون دریافت مشورت از بخش خصوصی واقعی است؛ که منجر به بروز تصاویر ناشایست در نظام اقتصادی شده است.

او اضافه نمود: بی توجهی به بخش خصوصی باعث بروز تصمیماتی علیه این بخش از فعالان اقتصادی می شود، مخصوصاً معادنی را که بخش خصوصی اداره می کند در این مرحله بیشترین صدمه و آسیب به آنها وارد می شود.

به گفته این کارشناس معدن، معادن دولتی ما بیشترین حجم تولید مواد معدنی و همچنین بیشترین صادرات را دارند که اگر در مطالبه گری قرار بگیرند، سهم مورد نیاز تولید داخل را تأمین می کنند.

او تشریح کرد: معادن بزرگ مقیاسی که دست دولت است، مانند صنایع بزرگ فولاد و ذوب آهن اصفهان، به نوعی در این نوع مطالبات از یکدیگر به بخش خصوصی صدمه می زنند.

دانشور با اشاره به قانون بهبود فضای کسب و کار، اضافه نمود: با وجود اینکه ما قانون بهبود فضای کسب و کار را داریم و در آن اشاره شده که دولتی ها برای هرگونه تصمیم گیریشان باید از نظر متخصصان بخش خصوصی ایده بگیرند و با بخش خصوصی مشورت کنند، متاسفانه این اتفاق در کشور ما نیفتاده و بخش خصوصی توانش را از دست داده است.

این کارشناس معدن بحث خام فروشی را یک نوع هوچی گری و داد و بیداد دانست و گفت: اگر مردم به بحث خام فروشی اطلاع پیدا کنند اینگونه جامعه ضرر نخواهد کرد. دست اندر کاران در حوزه خام فروشی، موضوع را طوری عنوان می کنند که به نفع یک صنف خاص مثل فولادی ها یا ذوب آهنی ها باشد.

او اضافه نمود: بازار صادرات را در عرصه مواد معدنی باید فعال نگه داشت اما بدین معنا نیست که تمام تولیدشان را اختصاص به صادرات بدهند. آنها باید بتوانند بعد از تأمین نیاز داخلی، مازاد بر نیازشان را برای کنترل قیمت ها و معادلات عرضه و تقاضا در داخل کشور به جهت تامین نقدینگی ارزی کشور صادر کنند.

دانشور یکی از مسائل معدن را نبود تجهیزات دانست و گفت: تجهیزات مواد معدنی در داخل تأمین و ساخته نمی شود و ما باید برای این موضوع، خرید خارجی داشته باشیم و نقدینگی ارزی باید تأمین شود؛ اینکه بخواهیم بازار صادرات را تنها در مواد معدنی خلاصه کنیم یک سیاست غلط است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "سیاست گذاری های بدون مطالعه گریبان گیر بخش معدن شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست گذاری های بدون مطالعه گریبان گیر بخش معدن شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید