ترمیم تجارت نخ میان ایران و بنگلادش

به گزارش وبلاگ رویال درام، رئیس اتاق کاشان گفت: شرایط 2 سال گذشته ایران نشان داده که باوجود همه مسائل ظرفیت های خوبی برای صادرات دارد و امروزه کالاهای ایرانی به نسبت، قابل رقابت تر هستند.

ترمیم تجارت نخ میان ایران و بنگلادش

محمود تولایی در ملاقات با سفیر بنگلادش در تهران اضافه نمود: پس از تحریم های یک جانبه آمریکا یکی از دلایل کاهش واردات ایران از بنگلادش مبادلات مالی ضعیف است که برطرف آن می تواند به بهبود مبادلات منجر گردد.

او درباره سهم بنگلادش از صادرات ایران نیز توضیح داد: در سال گذشته سهم بنگلادش از صادرات ایران بسیار ناچیزی بوده است؛ درحالی که می توان مدل های مختلفی برای صادرات و واردات ارائه داد و حجم روابط دوجانبه را افزایش داد.

رئیس اتاق کاشان اضافه نمود: عمده صادرات ایران به بنگلادش قیر و واردات ایران از این کشور جوت است؛ اما می توان صادرات دو کشور را در حجم مبادلات و نوع محصولات از روش های مختلف توسعه داد.

تولایی با بیان اینکه ایران در سال های اخیر در بعضی رشته های دانش بنیان به دستاوردهای خوبی دست پیدا نموده است، اظهار کرد: بنگلادش در فراوری جوت برای نخ های ظریف تر احتیاج به فناوری به روزتری دارد تا بتواند احتیاج فراورینمایندگان فرش ماشینی و سایرین را مرتفع کند و باید در این حوزه بیشتر سرمایه گذاری کند.

او ادامه داد: ازاین رو با بالا رفتن بهای تمام شده، سرمایه گذاران ترجیح می دهند جایگزین پیدا نمایند.

رئیس اتاق کاشان ضمن اشاره به مبادلات ایران به ویژه منطقه کاشان با کشورهای مختلف توضیح داد: سفارت خانه ها در گسترش مبادلات بین دو کشور نقش بسزایی دارند و بر همین اساس باوجودآنکه با بعضی کشورها مبادلات نداشتیم ظرف مدت دو سال حجم مبادلات به میزان قابل توجهی بین دو کشور افزایش پیدا کرد.

تولایی با اینکه کشورهای در حال پیشرفت احتیاجمند گسترش زیرساخت ها است، گفت: بر اساس گسترش همکاری ها می توان تراز تجاری بین دو کشور را افزایش داد و به دلایل مختلف تمایل داریم تا با کشور بنگلادش افزایش همکاری داشته باشیم.

در ادامه، سفیر بنگلادش در تهران نیز گفت: کاشان شهری صنعتی به ویژه در زمینه فراوری فرش ماشینی است که یکی از واردنمایندگان نخ، به عنوان مواد اولیه آن بوده و محل ارتباط مالی بین دو کشور به شمار می رود که امیدواریم این ارتباط توسعه یابد.

گسال اعظم سارکار اضافه نمود: پیش تر تجارت خوبی در زمینه نخ بین بنگلادش و ایران وجود داشت و در این راستا هماهنگی هایی با مسئول فروش اجرا شده بود اما به نظر می رسد که در نتیجه علت های گوناگونی از جمله مسائل این صنعت در نتیجه تحریم ها یا سایر مسائل اجرایی کاهش یافته است اما علاقه مند هستیم این ارتباط ترمیم گردد و بهبود یابد.

او توضیح داد: همیشه راه های گوناگونی برای ارتباط تجاری بین کشورها مانند تهاتر یا سرمایه گذاری مشترک وجود داشته است و در شرایط کنونی راه های هوشمندانه می تواند موجب توازن در رویدادهایی باشد که در داخل و خارج ایران رخ می دهد؛ چراکه به هر روی باید تجارت ادامه داشته باشد تا بتوان این شرایط را از سر گذراند.

سفیر بنگلادش در تهران گفت: وقتی در خصوص سرمایه گذاری صحبت می کنیم برای مثال در مناطق آزاد این کشور ایرانیان می توانند از مزیت هایی مانند نیروی کار ارزان، بازار 50 میلیون نفری با قدرت خرید خوب و بالا و صادرات بدون تعرفه به کشورهای توسعه یافته از جمله اروپا بهره ببرند.

او اضافه نمود: مشوق دیگر سرمایه گذاری در بنگلادش این است که فرد هرزمانی که بخواهد می تواند اصل و سود پول خود را در قالب هر نوع ارزی به کشور دلخواه انتقال دهد و حتی در صورت تمایل می تواند اقامت این کشور را بگیرند.

اعظم سارکار همچنین تأکید کرد: سرمایه گذاران صنعت فرش حتی می توانند در زمینه فراوری نخ در بنگلادش سرمایه گذاری نمایند و فراوری خود را در راستای تأمین مواد اولیه کارخانه های کاشان استفاده نمایند.

او ضمن اشاره به توسعه شرکت های خصوصی در بنگلادش در بخش های دارویی، کِشتی سازی و غیره اضافه نمود: بخش خصوصی ما کاملاً خصوصی است و دولت در آن نقشی ندارد به نحوی که بخش خصوصی موتور محرک اقتصاد است و به طور متوسط شش درصد رشد مالی را تجربه می کنیم و در امسال رشد مالی از هشت درصد عبور نموده است.

سفیر بنگلادش در تهران با بیان اینکه بخش توریست نیز یکی از بخش هایی بوده که به خوبی می توان در کشور بنگلادش تمرکز کرد، گفت: بخش توریست یکی از راحت ترین بخش ها برای سرمایه گذاری است که برگشت سرمایه نیز به سرعت صورت می پذیرد درحالی که بنگلادش در صنعت توریسم گسترش زیادی نداشته است و می توان از این کشور برای اعزام توریست ها به سایر کشورها استفاده کرد.

او اضافه نمود: اگر در این حوزه ارتباطات تقویت گردد، گردشگران بنگلادشی علاقه مند خواهند بود که به ایران سفر نمایند و همچنین به گردشگران ایرانی نیز خوش آمد خواهیم گفت.

او با بیان اینکه تورهای گردشگری از بنگلادش برای بازدید از آثار تاریخی ایران به ویژه استان اصفهان و شهرستان کاشان ویژه بهار سال آینده تدارک دیده شده است، گفت: امیدواریم تا با همکاری های دوجانبه در گسترش همکاری بین دو کشور ایران و بنگلادش گامی مؤثر و روبه جلو برداشته باشیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "ترمیم تجارت نخ میان ایران و بنگلادش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترمیم تجارت نخ میان ایران و بنگلادش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید