علت سفید بودن هواپیما چیست! چرا باید قبل از سوار شدن به هواپیما دستشویی برویم؟

به گزارش وبلاگ رویال درام، احتمالاً در کودکی و یا حتی در بزرگسالی با این سؤال روبرو شده باشید که چرا رنگ اغلب هواپیما ها سفید است و آیا این رنگ آمیزی علت خاصی دارد یا صرفاً به صورت همه گیر در بین ایرلاین ها استفاده می گردد. در واقع، می دانیم که استفاده از رنگ سفید قطعاً منوط به دلایل خاصی می باشد که می تواند تاثیراتی نیز بر روی پروازها بگذارد. اما این دلایل چه هستند و رنگ سفید از چه ویژگی ها و رجحان هایی نسبت به سایر رنگ ها برخوردار است؟

علت سفید بودن هواپیما چیست! چرا باید قبل از سوار شدن به هواپیما دستشویی برویم؟

برای پاسخ به این سؤالات، آژانس وبلاگ رویال درام در ادامه، اطلاعاتی را جمع آوری نموده است که می تواند جواب همه سوالات شما را بدهد. همان طور که می دانید، صنایع هوایی در همه کشورها به عنوان مشاغل حساس و بسیار پر هزینه شناخته می شوند. به دلیل هزینه های بالایی که ساخت هواپیما در بر دارد، می توان نتیجه گرفت که هر فعالیتی در این زمینه معلول دلیل خاص و علمی می باشد تا هم در هزینه های گزاف صرفه جویی گردد و هم کیفیت یک هواپیما و پرواز را بالا ببرد.

در ادامه همراه با وبلاگ رویال درام باشید تا دریابیم که چرا هواپیماها اغلب به رنگ سفید هستند و آیا رنگ های دیگری نیز وجود دارند که بتوان از آن ها در هواپیماها استفاده کرد.

برترین رنگ برای هواپیما چیست و هواپیماها اغلب به چه رنگ هایی هستند؟

طبق تحقیقاتی که به وسیله شرکت هواپیمایی ژاپنی نیپون اجرا شده است، یکی از اصلی ترین دلیل رنگ سفید هواپیماها این است که اغلب هواپیماها به دلیل سهولت نظافت و تمیزی، به رنگ سفید رنگ آمیزی می شوند و از طرفی رنگ سفید این قابلیت را دارد تا به میزان وزن 5 نفر در مصرف سوخت صرفه جویی کند.

بعلاوه در تحقیق دیگری که به وسیله کارشناسان اجرا شده است، استفاده مسافران و خدمه از دستشویی، قبل از پرواز سبب می گردد تا در پی کاهش 100 کیلوگرمی وزن کل مسافران، شاهد کاهش سوخت هواپیما و در پی آن کاهش گازهای گلخانه ای به مدت یک ماه باشیم.

خیلی از افراد زمانی که پروازی پیش رو دارند، دقت چندانی به رنگ هواپیمایی که سوار آن می شوند نمی کنند. اما باید بدانید که رنگ آمیزی هواپیماها می تواند از لحاظ روانشناسی بر روی مسافران تأثیر بگذارد و خود شما از این موضوع

بی خبر باشید. اغلب رنگ هایی که از آن ها در بدنه هواپیماها استفاده می شوند، معمولاً روشن بودن و نزدیک به رنگ سفید هستند. با این حال ممکن است برخی از خطوط هواپیمایی برای ایجاد جذابیت و به یاد ماندنی تر شدن نام برند، اقدام به رنگ آمیزی هواپیماهای خود با رنگ های متفاوت کنند. انتخاب هر یک از این رنگ ها در بسیاری از موارد، بیانگر یک پیغام خاص از یک برند یا کشور یک منطقه باشد.

رنگ های مانند زرد، آبی، قرمز، سبز، سفید و مشکی را می توان پر مصرف ترین رنگ های مورد استفاده در صنایع هوایی، بعد از رنگ سفید دانست. با این حال استفاده از رنگ سفید بسیار پر کاربردتر می باشد.

چرا همه هواپیماها به رنگ سفید هستند؟

این که رنگ هواپیمایی سفید باشد برای همه افراد امری پذیرفته شده است، اما چرایی استفاده از این رنگ، موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده. استفاده از رنگ سفید در صنعت هواپیمایی بسیار پر استفاده می باشد و در ادامه قصد داریم تا به دلایل استفاده از رنگ سفید در بدنه هواپیماها بپردازیم.

1. انعکاس نور

می توان گفت که مهم ترین دلیل برای رنگ آمیزی هواپیماها به رنگ سفید، امکان بازتاب نور با درصد بالا از رنگ سفید می باشد. با این حال، اغلب رنگ های روشن دیگری که در بدنه هواپیماها از آن ها استفاده می گردد و نزدیک به رنگ سفید هستند نیز قابلیت بازتاب نور را تا حدودی خواهند داشت.

رنگ سفید این قابلیت را دارد تا درصد بالایی از پرتوهای خورشیدی را دفع نموده و به واسطه آن انرژی بسیار کم تری به نسبت سایر رنگ ها را به خود و هواپیما جذب کند. این ویژگی رنگ سفید علاوه بر زمان هایی که هواپیما بر فراز آسمان و در حال پرواز است، در زمان های فرود هم تاثیرات بسیاری خواهد داشت.

2. شفافیت بالای رنگ سفید و عدم مات شدن آن

در مواقعی که یک هواپیما در بالاترین ارتفاعات پرواز می نماید، فشار اتمسفر و هوای اطراف هواپیما، فشار زیادی را به بدنه وارد می نماید که این فشار به همه اجزا هواپیما انتقال پیدا می نماید. رنگ هایی به جز رنگ سفید، پس از مدت زمان نه چندان زیادی در اثر اصطکاک بدنه هواپیما با هوا و ساییدگی در اثر فشار بالا، حالت ماتی به خود می گیرند و در نتیجه شفافیت اولیه خود را از دست می دهند.

با این حال، این فرآیند در هواپیماهایی که به رنگ سفید رنگ آمیزی می شوند، بسیار کم تر دیده می گردد و حتی در زمان هایی که رنگ بدنه هواپیما پس از مدت طولانی کمی مات می گردد، اغلب به دلیل شفافیت بالای رنگ سفید بدنه، این موضوع کم تر مورد توجه و در معرض دید خواهد بود.

3. نمایان شدن آسیب های وارده با وضوح بالا

میدانیم که همه هواپیماها هنگام پرواز، در تمام سطوح در حال تماس و اصطکاک با هوایی که در اطراف آن ها در حرکت هستند، می باشند. این موضوع می تواند سبب گردد تا در طول یک راستا طولانی آسیب هایی بر هواپیما وارد گردد. حتی گاهی پرندگانی که در ارتفاع بالا پرواز می کنند نیز ممکن است با هواپیما برخورد کنند و باعث ایجاد آسیب های بر روی بدنه آن شوند.

رنگ سفید موجه نمایان شدن همه عیوب روی بدنه هواپیما می گردد. در هواپیماهایی که در مدت طولانی ای رنگ آمیزی و نوسازی نمی شوند، ایجاد پوسیدگی و ریختن رنگ امری دور از انتظار نخواهد بود و از همین رو با رنگ آمیزی آن ها به رنگ سفید، تشخیص آسیب دیدگی رنگ بدنه در هواپیماهایی که رنگ سفید دارند کار آسان تری است.

اصلی ترین دلیل این موضوع تفاوت تناژ و شفافیت رنگی سفید با رنگ های دیگر است و نتیجه این است که اگر بخشی از رنگ بدنه ریخته گردد یا خراش بردارد، به آسانی و با چشم غیر مسلح قابل رویت خواهد بود.

4. رنگ سفید از هزینه های ارزان تری برخوردار است

با نگاهی به ابعاد هواپیماهای مختلف، می توانیم نتیجه بگیریم که رنگ مورد استفاده آن ها می تواند تا چند ده گالن برسد. در واقع، رنگ های به کار رفته در صنایع هوایی باید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشند و بعلاوه از انواع بخصوصی با ویژگی های خاصی باشند و همه این موارد می تواند تأثیر بسزایی بر روی قیمت رنگ ها هواپیماها داشته باشد.

این عامل در مورد رنگ های مختلف می تواند صدق کند، به این معنی که رنگ سفید یا مشکی معمولاً قیمت تمام شده پایین تری نسبت به رنگ های دیگر در بازار خواهند داشت. از همین رو تعداد زیادی از شرکت های هواپیمایی با هدف

صرفه جویی در هزینه های نهایی، اقدام به استفاده از رنگ سفید برای بدنه هواپیماهای خود می کنند تا هزینه پایین تری را برای رنگ آمیزی متحمل شوند.

هم چنین دلیل دیگر این امر این است که در صورت آسیب تماشا بدنه هواپیمایی که از رنگ سفید در آن استفاده نشده است، تعمیر و پیدا کردن ایرادات کاری بسیار سخت و زمان بر خواهد بود. دلیل دیگر این است که ترمیم رنگ سفید در مقابل رنگی مانند قرمز یا زرد، فرآیندی به مراتب ساده تر خواهد بود که نیازمند صرف زمان و هزینه کم تری نیز می باشد.

5. به راحتی در بازار یافت می گردد

تمامی مراحل فراوری و ساخت یک هواپیما، قطعاً زمان بسیاری می برد و هزینه های بسیاری را نیز در پی خواهد داشت و از همین رو اصولاً شرکت های بزرگ در صنایع هوایی، هواپیماهای نو و سالم را خریداری می کنند، اما برخی مواقع وجود دارد که شرکت های محلی و کوچک تری که در صنعت هواپیمایی فعال هستند، توان خرید یک هواپیمای نو را نداشته باشند. از همین رو پس از طی عمر مفید یک هواپیما، مالکان اولیه آن اقدام به تعمیر یا فروش آن می کنند. عمدتاً در بازار خرید و فروش هواپیمای دست دوم موضوع حائز اهمیت این است که رنگ بدنه هواپیما چه کیفیتی دارد و در چه وضعیتی است. رنگ سفید غالباً در شرایطی که هواپیما دست دوم است، گزینه بهتری به شمار می آید، چرا که آسیب ها را به وضوح نشان می دهد و البته در کل آسیب پذیری کم تری هم دارد.

عامل مهم دیگر این است که اگر هواپیمایی که برای فروش گذاشته شده، رنگ آمیزی بخصوصی و متفاوتی داشته باشد، مشتریان و شرکت های هوایی کم تری مایل به خرید آن هستند. یکی از دلایل اصلی این موضوع می تواند هزینه بالای رنگ آمیزی دوباره هواپیما دانست و در واقع پس از خرید، مالک تازه به هر حال مجبور به رنگ آمیزی مجدد خواهد شد و این عامل بسیار تاثیرگذار می باشد. بنابراین اگر هواپیما سفید باشد با هزینه پایین تری آماده پرواز خواهد شد.

6. رنگ سفید باعث خنک ماندن هواپیما می گردد

از دلایل سفید بودن رنگ بدنه هواپیماها این است که بازتاب و انعکاس نور از روی بدنه به راحتی و با درصد بالایی انجام می گردد و از همین رو باید به این موضوع توجه داشت که اغلب هواپیماها در ارتفاعات بسیار بالا پرواز می کنند و قاعدتا پرتوهای خورشیدی با قدرت و درصد بیش تری به آن ها می تابد. در این مواد رنگ سفید می تواند به میزان زیادی هواپیما را در مقابل گرم شدن محافظت کند و صدمات ناشی از آن را کاهش دهد.

7. چگالی و جرم پایین تر

همان طور که اشاره نمودیم، هزینه های مصرفی در صنایع هوایی بسیار بالا است و از همین رو اصلی ترین موضوع در صنایع هواپیمایی کاهش هزینه ها و از طرفی بالا بردن بازدهی هواپیماها است. هرچه یک هواپیما از وزن بالاتری برخوردار باشد، سوخت بیش تری را برای حرکت مصرف خواهد نمود و استهلاک بالاتری را نیز در اثر برخورد با هوا در پی خواهد داشت.

بدنه هواپیما نیز جزئی از این استهلاک ها می باشد و رنگ آمیزی آن باید به نحوی انجام گردد که کم ترین وزن را به هواپیما اضافه کند. در بین همه رنگ های موجود، رنگ سفید، از وزن پایین تری برخوردار است و زمانی که بخواهیم در حجم و میزان بالا از آن استفاده کنیم، وزن اضافی زیادی ایجاد نخواهد نمود.

8. پیشگیری از سوانح هوایی

یکی از راهکارهایی که برای جلوگیری از برخورد هواپیماها و سوانح هوایی ناخوشایند تا کنون ارائه شده است و تا حد زیادی در این صنعت تأثیر گذار است، استفاده از رنگ سفید است. رنگ سفید تنها رنگی است که بازتاب نور را در بیشترین حد ممکن ایجاد می نماید و همین عامل سبب می گردد تا در ارتفاعات بالا و در میان ابرها بسیار ساده تر از دیگر رنگ ها قابل تشخیص باشد.

از چه رنگ هایی کمتر در رنگ آمیزی هواپیماها استفاده می گردد؟

تا به اینجا دریافتیم که چرا از رنگ سفید به طور گسترده در صنایع هوایی استفاده می گردد. رنگ های دیگری نیز در این صنعت وجود دارند که به نوعی رنگ های ممنوعه می باشند و در واقع استفاده از آن ها در صنایع هوایی دیده نمی گردد. به عنوان مثال، استفاده از رنگ های تیره مانند مشکی در بدنه هواپیماها به خصوص هواپیماهای مسافربری به هیچ وجه استفاده نمی گردد، چرا که ممکن است مسائل بسیاری را در پی داشته باشد.

با این حال، برخی شرکت ها وجود دارند که با به کار گیری خلاقیت و نوآوری، توانسته اند رنگ های تیره را با رنگ های روشن ترکیب کنند و در واقع به این ترتیب یک اثر هنری زیبا و خیره کننده بر روی هواپیماها ایجاد کنند. به عنوان مثال یکی از شرکت های نوآور و خلاق این صنعت که با نام خطوط هوایی بروکسل شناخته می گردد از رنگ مشکی و رنگ های روشن در بدنه هواپیماها استفاده می نماید تا جلوه های بصری زیبایی را به آن ها اضافه کند. از طرفی رنگ نقره ای را نیز می توان یکی دیگر از رنگ هایی دانست که کم تر در صنعت هواپیمایی مورد استفاده قرار می گیرد و شرکت هواپیمای جت استار که در کشور سنگاپور واقع شده در یک عمل خلاقانه از ترکیب این رنگ و چند رنگ روشن دیگر بهره برده است.

چرا توصیه می گردد که قبل از سوار شدن به هواپیما دستشویی برویم؟

طبق آنالیز های اجرا شده به وسیله یک شرکت هواپیمایی ژاپنی، قوانینی مبنی بر جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای در دستور کار این شرکت قرار گرفته است که باعث شده تا تاثیر مستقیمی بر سوخت هواپیما نیز بگذارد. این شرکت هواپیمایی از مسافران درخواست نموده است که پیش از سوار شدن به هواپیما به دستشویی بفرایند و ادرار کنند.

شرکت هواپیمایی نیپون ایرویز ژاپن در مورد وضع این قانون گفت که ادرار کردن قبل از پرواز، به کاهش وزن مسافران و بار هواپیما یاری بسزایی می نماید و در نتیجه این موضوع در راستای کاهش مصرف سوخت می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

شبکه خبریان اچ کی ژاپن نیز در پی همین موضوع گفت که این شرکت هواپیمایی این سیاست تازه خود را از اول اکتبر جاری به اجرا درآورده و قرار بر این است که این سیاست در 42 پروازی که از سوی این شرکت در اکتبر جاری انجام می گردد، به اجرا در بیاید.

اگر این قوانین وضع شده نتیجه خوبی را در بر داشته باشد و از طرفی توجه مسافران را به مسائل بهداشتی افزایش دهد، این شرکت هواپیمایی ژاپنی، در دراز مدت اقدام به ادامه این فرایند خواهد نمود، این سیاست به این صورت اجرا می شوند که کارمندان شرکت در سالن انتظار فرودگاه و لحظاتی قبل از سوار شدن به هواپیما سعی می کنند تا به مسافران گوشزد کنند که قبل از اعزام به سفر، برای کاهش وزن به دستشویی بفرایند.

سؤالات متداول

  • چرا رنگ بدنه هواپیما سفید است؟

از دلایل استفاده از رنگ سفید در بدنه هواپیما می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • انعکاس نور
  • شفافیت بالای رنگ سفید و عدم مات شدن آن
  • نمایان شدن آسیب های وارده با وضوح بالا
  • رنگ سفید از هزینه های ارزان تری برخوردار است
  • به راحتی در بازار یافت می گردد
  • رنگ سفید باعث خنک ماندن هواپیما می گردد
  • چگالی و جرم پایین تر
  • پیشگیری از سوانح هوایی
  • از چه رنگ هایی در بدنه هواپیماها استفاده نمی گردد؟

رنگ هایی در این صنعت وجود دارند که به نوعی رنگ های ممنوعه می باشند و در واقع استفاده از آن ها در صنایع هوایی دیده نمی گردد. به عنوان مثال، استفاده از رنگ های تیره مانند مشکی در بدنه هواپیماها به خصوص هواپیماهای مسافربری به هیچ وجه استفاده نمی گردد، چرا که ممکن است مسائل بسیاری را در پی داشته باشد.

  • آیا دستشویی رفتن قبل از پرواز تاثیری بر کاهش سوخت دارد؟

طبق آنالیز های اجرا شده به وسیله یک شرکت هواپیمایی ژاپنی، قوانینی مبنی بر جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای در دستور کار این شرکت قرار گرفته است که باعث شده تا تاثیر مستقیمی بر سوخت هواپیما نیز بگذارد. این شرکت هواپیمایی از مسافران درخواست نموده است که پیش از سوار شدن به هواپیما به دستشویی بفرایند و ادرار کنند.

نتیجه گیری

در این مطلب سعی کردیم به یکی از سوالات مهمی که ممکن است برای هر فردی در طول سفر با هواپیما پیش بیاید پاسخ دهیم. افزایش دانش و اطلاعات در مورد سفر و وسایل حمل و نقل جمعی می تواند در بهبود تجربه سفر به شما یاری بسیاری کند، از همین رو پیشنهاد می کنیم مطالب متنوع سایت وبلاگ رویال درام را از دست ندهید.

منبع: الی گشت

به "علت سفید بودن هواپیما چیست! چرا باید قبل از سوار شدن به هواپیما دستشویی برویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت سفید بودن هواپیما چیست! چرا باید قبل از سوار شدن به هواپیما دستشویی برویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید