آهنگساز فاینال فانتزی: تقلید از موسیقی فیلم های هالیوودی مانع از پیشرفت می شود
به گزارش وبلاگ رویال درام، آهنگساز سری فاینال فانتزی، نوبوو اوئماتسو (Nobuo Uematsu)، به تازگی بیان کرده است که آهنگسازانی که شادمان هستند که از سبک موسیقی فیلم های پرفروش هالیوودی در موسیقی بازی های ویدیویی خود تقلید می کنند، مانع از پیشرفت موسیقی در صنعت بازی های ویدیویی می شوند.
اوئماتسو که نیازی به گفتن ندارد، برخی از نمادین ترین موسیقی های بازی تاریخ را در سری فاینال فانتزی ارائه کرده، اعلام کرده که صنعت بازی از موسیقی شبیه به موسیقی فیلم ها راضی شده و این خطر رسیدن به نقطه ای را دارد که در آن موسیقی در بازی ها پیشرفتی نخواهد داشت. این آهنگساز حرفه ای خاطرنشان می کند که چگونه محدودیت های سخت افزاری در اوایل کار باعث خلاقیت او شده است. محدودیت های ابتدایی حافظه NES و SNES که مورد دوم محدود به استفاده از هشت صدا به طور همزمان بود و حتی زمان بارگذاری CD-ROM ها در اولین پلی استیشن روی رویکرد او برای آهنگسازی تاثیر گذاشت.
در مقام مقایسه قابلیت های پیشرفته پلی استیشن 2 و پس از آن، دورانی را آغاز کرد که منجر به آزمون و خطای اوئماتسو با ژانر های مختلف از راک تا جاز شد. اوئماتسو ضمن تأکید بر اینکه هنرمندان باید آزادی بیشتری در هنگام ایجاد موسیقی برای بازی های ویدیویی و تلاش برای تولید چیزی نو داشته باشند گفت که این آزادی و تمایل به آزمایش است که منجر به رکود موسیقی شده است. در واقع از نظر او اگر آهنگسازان از دانش و تجربه خود برای خلاقیت و خلق چیزی نو استفاده کنند، موسیقی بازی ها بهتر می شود.
جای تعجب نیست که این آهنگساز فکر نمی کند که استفاده از هوش مصنوعی برای از بین بردن حجم زیادی از آثار بی روح راه چاره مناسبی است، زیرا ایجاد نوعی موسیقی که با بازیکنان ارتباط برقرار کند، نیازمند دسترسی به اعماق درون خود برای یافتن جنبه های منحصربه فرد و بیان آن ها است. در ادامه اوئماتسو به عنوان نمونه ای از آنچه موسیقی عالی، اصیل و ساخته دست بشر می تواند به آن دست پیدا کند، به دوران بازی های 8 بیتی اشاره کرد که در آن موسیقی نقش اکسیژن را برای بازی ایفا کرده، وزن احساسی را به ارمغان می آورد و غوطه ور شدن را آسان تر می کرد.
از اولین بازی در سال 1987 که موسیقی نمادین او برای اولین بار از طریق خالق سری فاینال فانتزی یعنی هیرونوبو ساکاگوچی رد شد تا فاینال فانتزی 10 و همچنین از آن زمان کمک به ساخت موسیقی در بقیه سری ها، اوئماتسو اخیرا اعلام کرده است که او قدرت لازم را ندارد که دوباره تمام موسیقی های یک بازی ویدیویی را به طور کامل بسازد و در عوض تلاش های خود را روی پروژه های دیگر متمرکز خواهد کرد. آخرین بازی که او تمام موسیقی های یک بازی را توسعه داد، مربوط به بازی موبایلی Fantasian می شود. البته او اخیرا موسیقی No Promises to Keep را برای Final Fantasy 7 Rebirth نوشته است.
منبع: Rock Paper Shotgun
منبع: دیجیکالا مگ