چین چطور تحریم های آمریکا را دور می زند؟

به گزارش وبلاگ رویال درام، دیجیاتو نوشت: براساس گزارش های نو، ظاهراً واردات سیستم های لیتوگرافی از هلند به چین طی ماه گذشته، در مقیاس سالانه 10 برابر افزایش یافته است. ظاهراً بخش زیادی از واردات سیستم های لیتوگرافی چین در ماه نوامبر از هلند و ژاپن بوده و این کشور طی ماه گذشته 16 سیستم به ارزش کل 762.7 میلیون دلار وارد نموده است.

چین چطور تحریم های آمریکا را دور می زند؟

فراورینمایندگان نیمه هادی چینی به علت تحریم هایی که به وسیله دولت ایالات متحده تنظیم شده است، تجهیزات موردنیاز خود را از بازارهای دیگر تأمین می نمایند. طبق این گزارش، در ماه اکتبر، چین 21 سیستم لیتوگرافی به ارزش 672.5 میلیون دلار را خریداری نموده و در ماه نوامبر، 16 سیستم با قیمت بالاتر 762.7 میلیون دلار وارد این کشور شده است.

  • روس ها به جای پراید این خودرو را سوار می شوند!/ عکس

چین و دورزدن تحریم های آمریکا

این گزارش نشان می دهد که شرکت های چینی حتی با وجود تحریم ها نیز به سیستم های پیشرفته تر و گران دسترسی دارند. ایالات متحده علاوه بر تحریم های خود، کوشش نموده است که سایر کشورها را نیز وادار کند تا صادرات تجهیزات پیشرفته خود به شرکت های چینی را محدود نمایند، اما ظاهراً هنوز در این زمینه به پیروزیت کامل دست پیدا ننموده است.

ASML که یکی از فراورینمایندگان پیشرو دستگاه های لیتوگرافی محسوب می گردد، در هلند مستقر است. این کشور بزرگ ترین صادرنماینده تجهیزات لیتوگرافی موردنیاز برای ساخت پیشرفته ترین تراشه ها محسوب می گردد. هلند و ژاپن در ماه نوامبر سال 2023 بیشترین مقدار صادرات تجهیزات لیتوگرافی به چین را به خود اختصاص داده اند.

بااین وجود، چین همچنان از نظر فناوری سیستم های لیتوگرافی پیشرفته فاصله زیادی با رقبای خود دارد. حتی با وجود سرمایه گذاری های بسیار زیادی که دولت این کشور انجام داده، اما چین هنوز پیروز نشده است که فاصله خود با رقبایش را بهبود بخشد. تخمین زده می گردد که کمتر از 5 درصد سیستم های لیتوگرافی مورد استفاده در کارخانه های چینی در سال 2021 در این کشور ساخته شده باشند.

درنهایت باید اشاره نمود که هر دو کشور هلند و ژاپن به تازگی دستورالعمل های صادراتی جدیدی را در خصوص تجهیزات فراوری تراشه خود اعلام نموده اند، بنابراین ممکن است در آینده تحریم های بیشتری در انتظار چین باشد. بعلاوه قانون جدیدی که از ماه گذشته اجرا شده است، ASML را از ارسال سیستم های لیتوگرافی غوطه ورسازی پیشرفته DUV به چند کارخانه فراوری نیمه رسانای پیشرفته در چین منع می نماید.

  • خودرویی که کادو رونالدو در سال نو شد!/ عکس

  • پول پاشی بن سلمان برای این جنگنده!/ عکس

  • با بزرگترین نژاد سگ در ایران آشنا شوید!/ عکس

5858

منبع: خبرآنلاین

به "چین چطور تحریم های آمریکا را دور می زند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین چطور تحریم های آمریکا را دور می زند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید