چاره ای جز جدا شدن از اقتصاد نفتی و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان نداریم

به گزارش وبلاگ رویال درام، رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با همه پیچیدگی ها و متغیر های فراوانی که در عرصه روابط بین المللی حاکم است، چاره ای جز جدا شدن از اقتصاد نفتی و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان نداریم.

چاره ای جز جدا شدن از اقتصاد نفتی و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان نداریم

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ رویال درام، رویدادی که به وسیله دبیرخانه اجرایی سازی سند جامع روابط علمی بین المللی جمهوری اسلامی ایران مستقر در مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری برگزار گردید و میزبان سازمان توسعه تجارت، صندوق نوآوری و شکوفایی و وزارت امور خارجه و مدیران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بود. این کارگاه با هدف آشنایی کارشناسان و رایزنان اعزامی وزارت امورخارجه به دیگر کشور ها با اکوسیستم نوآوری کشور در خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران ساخت، برگزار گردید.

نوآوری در کشور احتیاجمند حمایت است

مهدی قلعه نوی رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این کارگاه، گفت: با همه پیچیدگی ها و متغیر های فراوانی که در عرصه روابط بین المللی حاکم است و اثرات خود را بر اقتصاد داخلی و شرایط زندگی مردم گذاشته است، چاره ای جز جدا شدن از اقتصاد نفتی و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان نداریم.

وی با اشاره به اجزای اکوسیستم نوآوری، بیان نمود: عنصر اصلی اقتصاد دانش بنیان، نیروی انسانی است و دولت وظیفه دارد تا با ایجاد اکوسیستم نوآوری کشور، زمینه را برای فعالیت نیروی انسانی متخصص فراهم کند تا از این طریق مسائل کشور در حوزه های گوناگون برطرف گردد.

رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه نمود: نوآوری در ایران یک موضوع نوپا است و احتیاج به حمایت دارد. شرکت های دانش بنیان و خلاق نیز به عنوان یکی از اجزای برجسته این اکوسیستم بوم نوآوری برای رشد و ادامه حیات خود باید در حوزه بین الملل به صورت جدی وارد شوند و مرکز تعاملات در چند زمینه از قبیل نیروی انسانی، توسعه بازار های صادرات، تبادلات فناورانه با ایجاد زیرساخت های لازم به بین المللی شدن شرکت های دانش بنیان و خلاق یاری می نماید.

برای ورود دانش بنیان به بازار جهانی کوشش کنیم

علی محمدی، مدیرکل دفتر هماهنگی های مالی وزارت امورخارجه، ضمن ابراز خرسندی از دستاورد های شرکت های دانش بنیان، و برنامه های تدارک دیده شده در این رویداد گفت: باید به شرکت های دانش بنیان و خلاق یاری کنیم تا در بازار های صادراتی حضوری پررنگ تر داشته باشند و در دوره نو معاونت دیپلماسی مالی وزارت امور خارجه این موضوع را با جدیت دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع نوآوری برای شرکت ها، بیان نمود: لازمه حضور مستمر و پایدار شرکت ها در بازار های جهانی توجه به موضوع نوآوری و تحقیق و توسعه است که باید به آن توجه ویژه ای گردد.

معرفی توانمندی های فناورانه ایران به دیگر کشور ها لازم است

سهراب آسا، مسئول دبیرخانه اجرائی سازی سند جامع روابط علمی بین المللی با توضیح مختصری از جایگاه سند مذکور نسبت به برشمردن دلایل و اهمیت برگزاری چنین کارگاه هایی تاکید نمود و استمرار رویداد هایی از این دست را موجب همزبانی و همگامی سازمان ها در اکوسیستم نوآوری و بین المللی شدن فعالیت های بازیگران و نقش آفرینان آن برشمرد.

وی پس از تشریح ملزومات و اقدامات دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری در کشور، به جایگاه دبیرخانه و نقش آن در پیشبرد این نوع از دیپلماسی اشاره نمود و گفت: برنامه ای نو به وسیله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای همگامی با وزارت امورخارجه تدوین شده که دارای 4 بعد شناخت ظرفیت های طرفین، آشنایی با مفاهیم کاربردی حوزه ها، تعریف حوزه های همکاری خرد و همکاری راهبردی و بلند مدت است.

آسا، شرط ورود به این برنامه را استمرار تعاملات داخلی و هم افزایی ظرفیت های طرفین دانست و بیان نمود: در برنامه همگامی، علاوه بر معرفی توانمندی های فناورانه کشورمان فهرستی از درخواست های اکوسیستم نوآوری تهیه شده است که در قالب یک جزوه در اختیار کارشناسان و عوامل وزارت امورخارجه قرار می گیرد تا آن ها با رجوع به این موارد به چارچوب منسجمی از همکاری با فعالان و نقش آفرینان اکوسیستم نوآوری برسند.

از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده در این کارگاه، بازدید رایزنان مالی وزارت امورخارجه از نمایشگاه دائمی محصولات فناورانه شرکت های دانش بنیان و خلاق در خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران ساخت بود؛ تا این افراد با دستاورد ها و توانمندی های دانش بنیانی در کشور آشنا شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "چاره ای جز جدا شدن از اقتصاد نفتی و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاره ای جز جدا شدن از اقتصاد نفتی و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید