پا درد در بچه ها؛ علل، علائم و درمان

به گزارش وبلاگ رویال درام، بچه ها همواره در حال حرکت هستند، می دوند، می پرند و میلیون ها بازی انجام می دهند. در حالی که این برای سلامت کودک مفید است، اما جنبه منفی آن این است که فعالیت بدنی بیش از حد اغلب منجر به درد پا در بچه ها در اواخر بعد از ظهر و عصر می گردد. این درد اغلب به عنوان درد در حال رشد شناخته می گردد، اما تا به امروز، هیچ تحقیقی نتوانسته است ارتباط بین این دو را شناسایی کند.

پا درد در بچه ها؛ علل، علائم و درمان

درد در حال رشد یک درد دردناک یا ضربان دار با آستانه درد کم است که ممکن است به میزان کافی شدید باشد که کودک شما را از خواب بیدار کند. به طور معمول درد در پشت زانو، ساق پا یا جلوی ران ها متمرکز است. اگرچه می تواند یک درد شدید باشد، خبر خوب این است که می توان آن را به راحتی با یک پد حرارتی ملایم در زیر یا بالای نواحی آسیب دیده و یک ماساژ ساده روی ناحیه آسیب دیده درمان کرد.

والدین معمولاً این علائم را نادیده می گیرند، زیرا این درد پا در بچه ها صبح ها به طور معجزه آسایی ناپدید می گردد و آنها را به این فکر می نماید که ممکن است بچه هاشان این درد را جعل نمایند. اما در واقع، اصلاً اینطور نیست. درد گاهی اوقات خود به خود در صبح برطرف می گردد و بچه ها دوباره می توانند تا زمانی که درد عود کند فعال باشند.

علل پا درد در کودک

بچه ها در سنین پیش از نوجوانی بیشتر فعال هستند، اما درد در حال رشد می تواند از سن 3 سالگی آغاز گردد و اغلب به وسیله بچه ها در گروه سنی 8 تا 12 سال گزارش می گردد.

این بچه ها بسیار فعال هستند و اغلب در حال دویدن، پریدن و بالا رفتن یافت می شوند. به علت آستانه پایین درد، معمولاً تا زمانی که بی حرکت نشوند به فشار توجهی نمی نمایند.

مطالعات در سراسر دنیا نشان داده است که درد در حال رشد عموماً در بچه های دیده می گردد که یک روز کامل ورزش نموده اند.

سیستم اسکلتی عضلانی بچه ها نمی تواند فشار ورزش های تمام روز را در چنین سن حساسی تحمل کند.

درد در حال رشد نیز می تواند با سندرم پای بی قرار مرتبط باشد.

درد در حال رشد ربطی به رشد اعضای بدن یا رشد سریع بچه های که در ورزش فعال هستند ندارد.

والدین نباید بچه ها را از علاقه فعال به ورزش به علت این دردهای رشد منصرف نمایند. به طور معمول درد با توقف رشد آنها متوقف می گردد، بنابراین این دردها به راحتی قابل کنترل و درمان هستند.

علائم و نشانه های درد در حال رشد کودک

درد در حال رشد به طور معمول به هر دو پا ضربه نمی زند. بنابراین والدین باید متوجه شوند که کودکشان ممکن است در یک پا درد داشته باشد. علائم و نشانه های ظریف درد در حال رشد عبارتند از:

درد ضربان دار مانند گرفتگی خفیف در یک یا هر دو پا

درد عضلات در اواخر بعد از ظهر یا عصر

تجربه دردی که در قسمت جلویی ران، ساق پا یا پشت زانو متمرکز می گردد

تجربه دردی که هر روز اتفاق نمی افتد

ممکن است علائم دیگری مانند سردرد یا درد شکم در طول دوره های درد در حال رشد وجود داشته باشد

تشخیص درد رشد کودکی

تشخیص درد در حال رشد به راحتی به وسیله پزشکان انجام می گردد.تشخیص دردهای در حال رشد پس از حذف تمام بیماری های مشکوک معمول انجام می گردد. معمولاً تشخیص این دردها بسیار آسان است زیرا بیماران به لمس بسیار خوب پاسخ می دهند.

در حالی که بیماران مبتلا به انواع دیگر درد به لمس فیزیکی یا ماساژ پاسخ خوبی نمی دهند، بیماران مبتلا به درد در حال رشد با ماساژ و در آغوش گرفتن احساس راحتی می نمایند، زیرا درد آنها را کاهش می دهد. با این حال، در موارد بسیار نادر، پزشکان ممکن است آزمایش خون و اشعه ایکس را درخواست نمایند. این چیز بدی نیست زیرا در صورت وجود به از بین بردن سایر شرایط زمینه ای درد پا یاری می نماید.

رفتار

درمان های مختلفی برای درد در حال رشد پیشنهاد می گردد که خود را به صورت درد شدید پا یا پا درد در شب نشان می دهد. این بیماری را می توان به راحتی با مسکن های ساده مانند ایبوپروفن یا استامینوفن درمان کرد. مصرف آسپرین برای بچه ها و نوجوانان مطلقاً توصیه نمی گردد، زیرا مطالعات استفاده از آسپرین در بچه ها را با سندرم ری مرتبط می دانند که یک بیماری بسیار جدی است که باعث تورم کبد و مغز می گردد.

برای معین اینکه چه میزان ایبوپروفن یا استامینوفن باید تجویز گردد، می توانید با پزشک مشورت کنید. توصیه می گردد از دادن هرگونه دارویی خودداری کنید مگر اینکه درد واقعاً برای کودک شما غیر قابل تحمل باشد. راه های دیگری نیز برای برطرف این مسائل در خانه وجود دارد.

درمانهای خانگی پا درد در بچه ها

برای بچه ها یا نوجوانانی که از دردهای رشد رنج می برند، تهیه یک داروی مناسب در خانه بسیار آسان است. درمان های خانگی متعددی وجود دارد که برای کاهش قابل توجه درد در حال رشد بسیار مفید است. نظیر:

ماساژ دادن پای آسیب دیده: به طور معمول گرفتگی عضلات با یک ماساژ خوب ناحیه از بین می رود. استفاده از روغن گرم برای ماساژ نیز یک گزینه عالی است.

استفاده از پد حرارتی: استفاده از پدهای حرارتی(کیسه آب گرم) در زیر یا روی ناحیه آسیب دیده درد را به حداقل می رساند و به کودک شما یاری می نماید تا بعد از مدتی احساس آرامش کند.

کشش ماهیچه ها: کشش ماهیچه های پای کودک در صبح نیز ممکن است به کاهش درد در شب یاری کند. لطفاً برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تمرینات کششی به فیزیوتراپ یا پزشک خود مراجعه کنید.

مرکبات یا آب میوه ها: به والدین توصیه می گردد قبل از زمان بازی، مرکباتی مانند پرتقال یا آب آن (ترجیحاً تازه استخراج شده) را به بچه ها خود بدهند. این به تامین ویتامین C آنها یاری می نماید و به این ترتیب عضلات آنها می توانند در برابر درد مقاومت نمایند.

زمانی که باید با پزشک مشورت کنید

در حالی که درد در حال رشد آن نوع بیماری نیست که باید نگران آن بود، اما باید مراقب علائم دیگری مانند موارد زیر بود:

درد در صبح

تب

سرخی

تورم

ضعف

لنگیدن

از دست دادن اشتها

خستگی

حساسیت به لمس یا ماساژ

رفتار غیر معمول

به طور معمول دردهای رشد با توانایی کودک شما برای انجام کارهای معمولی مانند بازی تداخل نمی نماید، اما اگر هر یک از تغییرات ذکر شده در بالا را مشاهده کردید، برای معاینه کامل به پزشک مراجعه کنید.

رشد درد در کودک یا نوجوان شما یک پدیده بسیار طبیعی است و به راحتی می توان با آن مقابله کرد. اگر این تصور را دارید که کودکتان ممکن است دردهای خود را به علت اینکه صبح ها خودش را نشان نمی دهد جعل می نماید، در اشتباه هستید، زیرا دردهای رشد به ندرت در صبح اتفاق می افتد. اگر کودک شما به علت درد عضلانی در خوابیدن مشکل دارد، می توانید با گفتن اینکه ناراحتی موقتی است و مطمئناً پس از توقف رشد از بین می رود، به او اطمینان دهید.

دردهای رشد بخشی طبیعی از روند رسیدن بدن کودک شما به بلوغ است. اگر کودک شما رنج می برد، فقط یک کمپرس گرم بگذارید و ماساژ دهید و او را در آغوش بگیرید تا بخوابد، و بدانید که در کمترین زمان بهتر خواهد شد.

سلامت نیوز

منبع: فرارو

به "پا درد در بچه ها؛ علل، علائم و درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پا درد در بچه ها؛ علل، علائم و درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید