مشهد؛ قربانی سیاست های بی قواره مدیران ، چرا مسئولان شهری در پروژه کمربند جنوبی از قوانین تبعیت نمی نمایند؟ خبرنگاران

به گزارش وبلاگ رویال درام، مشهد این سال ها قربانی بی قوارگی در تصمیمات مدیران شهری و استانی بوده و نمونه شاخص آن را می توان در پروژه کمربند جنوبی مشاهده کرد؛ پروژه ای که شهرداری مشهد برای اجرای آن اصرار بسیار دارد.

مشهد؛ قربانی سیاست های بی قواره مدیران ، چرا مسئولان شهری در پروژه کمربند جنوبی از قوانین تبعیت نمی نمایند؟ خبرنگاران

گروه دانشگاه وبلاگ رویال درام، اعظم ذوالفقاری منظری؛* شهرداری ها خیلی وقت است که در مدیریت شهر ها براساس سلیقه خودشان جولان می دهند. این موضوع از بدقوارگی آن ها به وضوح پیداست. شهرها؛ هم از نظر کالبدشان و هم نقشه هویتی ندارند و معلوم نیست کدام قسمت شهر چه کارکردی دارد یا اصلا شهر چه شکلی است؟ نقشه اش دقیقا کجاست و تا کجا می تواند عظیم گردد.

شورا های شهر تشکیل شدند تا نهاد قانون گذاری برای مدیریت شهری باشند و کالبد شهر ها سامان یابد؛ کمیسیون های ماده 100 و ماده پنج هم قرار شد از تخلفات شهرسازی جلوگیری نمایند، اما وقتی در بودجه ریزی شهرداری ها، بخش مهمی برای دریافت جریمه از ساخت و ساز های بی ضابطه درنظر گرفته می گردد، نمی توان به این قانون گذاری ها امیدوار بود. آنچه در شهری مانند مشهد اتفاق افتاده، نمایانگر این سیاست گذاری های بی قواره است. یک نمونه شاخص آن را در کمربند جنوبی مشهد می توان مشاهده کرد.

اگر عظیمراه های غربی مشهد، مانند عظیمراه کلانتری را برای تردد انتخاب کنید، در غرب این عظیمراه و درست مقابل کوهسنگی مجتمع های آبادگران را مشاهده می کنید، ساختمان های بلند که در منطقه ای مرتفع احداث شده اند. این مجتمع چند سالی است که احداث شده و اطراف آن، اکنون خیابان های زیادی برای تردد ساخته شده است. برج های مسکونی و تجاری سربه فلک کشیده این مجتمع را می توانید از عظیمراه کلانتری به سادگی ببینید.

خیابان های منتهی به این منطقه همگی با شیبی تند به بالا می فرایند و کاملا معلوم است که برای ساختن شهر، کوه ها تراشیده شده اند. بلوار نماز و به موازات آن بلوار های شهید فکوری و پیروزی ساخته شده اند تا جهت های دسترسی به این مناطق مرتفع را مهیا نمایند.

جاده ها برای توسعه شهر می آیند

همه این ها برای توسعه شهر کافی نیست؛ مسئولان شهری مشهد حدود 20 سال قبل تصمیم دریافتد برای آیندگان به عنوان میراث خود، کوه های جنوبی مشهد را تخریب و مسطح نمایند و روی آن جاده ای به عنوان کمربند جنوبی مشهد بسازند، اما این کمربند جنوبی بیشتر از آنکه برای مشهد سودآور باشد، باعث تخریب محیط زیست در ارتفاعات جنوبی شده و از طرف دیگر آلودگی هوا را در مشهد بیشتر می نماید.

بیشتر بخوانید:

  • تکلیف مطالعات محیط زیستی کمربند جنوبی چه شد؟ / معاونتی که شهرداری و شورای شهر مشهد را روی انگشت می چرخاند!
  • 104 عضو هیئت علمی دانشگاه های کشور خواهان حذف کامل کمربند جنوبی مشهد شدند
  • شهرداری مشهد پیگیر تغییر نتیجه مطالعات محیط زیستی کمربند جنوبی است
  • هرگونه عملیات اجرایی در ارتفاعات جنوبی مشهد باید متوقف گردد
  • اصرار به تخریب محیط زیست در ارتفاعات جنوبی مشهد / شهرداری زیر میز پیوست محیط زیستی کمربند جنوبی زد

اولین گروه هایی با اجرای پروژه کمربند جنوبی مخالفت کردند، فعالان محیط زیست و سمن های مردمی در این حوزه بودند. این مخالفت ها کم کم به رسانه ها باز شد و گزارش های متعددی طی چند سال اخیر درباره اثرات مخرب کمربند جنوبی بر محیط زیست ارتفاعات جنوبی مشهد و اثرگذاری بر کیفیت هوای مشهد در آینده منتشر شد.

مردم در میانه میدان نظارت بر عملکرد شهرداری

مطالبه گری مردم و رسانه ها، به آنجا رسید که دادگستری خراسان رضوی واکنش نشان داد. در آن موقع، محمد بخشی محبی، معاون دادستان خراسان رضوی و دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال به میدان آمد در زمستان 96 از ادامه پروژه کمربند جنوبی جلوگیری کرد تا زمانی که پیوست محیط زیستی برای این پروژه نوشته گردد.

پروژه موقتا از کار افتاد، اما کمی بعد صدای بیل مکانیکی ها از دل کوه های جنوبی مشهد شنیده شد. پیگیری ها ادامه یافت تا اینکه نگارش پیوست محیط زیستی برای کمربند جنوبی به انجمن ارزیابی محیط زیست ایران سپرده شد و دانشگاه فردوسی هم به عنوان ناظر این پیوست معرفی گردید. معاونت حمل و نقل شهرداری مشهد هم به عنوان کارفرما در این قرارداد حضور یافت، اما نتیجه ارزیابی اثرات محیط زیستی کمربند جنوبی آنقدر ها به ذائقه مسئولان شهرداری مشهد خوش نیامد.

شهرداری زیر میز مطالعات میحط زیستی زد

ساناز صنایع گلدوز، دبیر انجمن ارزیابی محیط زیست ایران، به خبرنگار ما می گوید که این مطالعات تا فصل چهارم اجرا شده و نظر ما بر اجرایی نشدن این پروژه قرار گرفته است.

با این حال شهرداری مشهد حاضر نشد این مطالعات را بپذیرد و به نظر می رسد به دنبال تغییر در نتایج مطالعات انجمن ارزیابی میحط زیست ایران است! مسئولان شهرداری می گویند که این انجمن قرار بوده مطالعات EMP را انجام دهد، اما نتیجه مطالعات EIA را برایشان آورده است.

مطالعات EMP در واقع به مخاطبان می گوید که حالا برای پروژه ای که بخشی از طبیعت را تخریب نموده و برای آینده هم اثرات محیط زیستی مخرب دارد، چه کاری انجام دهیم که این اثرات کمتر گردد. مطالعات EIA هم مجموعه تحقیقاتی که اثرات محیط زیستی یک پروژه را ارزیابی می نماید؛ بنابراین نتیجه این مطالعات آنالیز نتایجی است که یک پروژه عمرانی با محیط زیست اطراف خود گذاشته است.

با این حال، دبیر انجمن ارزیابی محیط زیست ایران می گوید: تا زمانی که مطالعاتی درباره اثرات تخریبی پروژه بر محیط زیست انجام نداده ایم، چطور می توانیم درباره کاهش اثرات آینده آن بر محیط زیست اظهارنظر کنیم؟

در واقع شهرداری مشهد از ابتدا ژست حمایت از محیط زیست به خود گرفت و برای مطالعات محیط زیستی کمربند جنوبی پاپیش گذاشت و حالا که نتیجه این مطالعات در گام اول، عدم اجرای پروژه است، نسبت به این نتیجه اعتراض می نماید. در این مدت بیل مکانیکی ها همچنان مشغول کار بودند.

شهرداری مقابل دادگستر قد علم کرد

این بار دادگستری خراسان رضوی به میدان آمد؛ سیدهادی شریعت یار، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستانی خراسان رضوی برای آنالیز میدانی فک پلمب انجام شده در ارتفاعات جنوبی مشهد، مسئولان شهرداری مشهد مانند معاون حمل و نقل، معاون خدمات شهری و مدیر پروژه کوه پارک را در این منطقه احضار کرد. کاظمی، معاون حمل و نقل شهرداری مشهد در این بازدید اعلام نموده بود که فعالیت عمرانی کمربند جنوبی ادامه پیدا نمی نماید. او اعلام نموده فک پلمب انجام شده مربوط به پروژه کمربند جنوبی نبوده است.

او درباره مطالعات محیط زیستی هم گفته که این مطالعات در حال اجرا است و پس از اتمام در اختیار کمیسیون ماده 5 قرار می گیرد. پس از آن هم ستاد تدبیر استان باید درباره آن اظهارنظر کند. اما مساله اینجاست که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد حاضر به تحویل دریافت مطالعات محیط زیستی این پروژه نیست و عملا باعث ایجاد اختلال در فرایند مطالعات شده است!

رهبر انقلاب در سال 93 و در ملاقات با جمعی از فعالان محیط زیست اعلام نموده بودند که تخریب کوه ها و محیط زیست جرم انگاری گردد! ایشان در این سخنان به صراحت از ساخت و ساز های آبادگران و پروژه های تخریبی ارتفاعات جنوبی مشهد نام برده اند و آن را به عنوان جرم معرفی کردند. اما تا به امروز این مساله از سوی مسئولان شهری و استانی خراسان رضوی مورد بی اعتنایی بوده است!

شهرداری ها، توانایی بسیار بالایی برای بازی با قوانین دارند. نبود سازوکار های نظارتی از سوی نهاد های دولتی و قضایی بر شهرداری ها به مسئولان و مدیران شهری توانایی بازی با قوانین را داده است. رفتار های مسئولان و مدیران شهری در سال های اخیر نشان داده است که احتیاج به حضور مستقیم و جدی تر دستگاه های نظارتی در شهرداری ها وجود دارد. وظیفه ای که تا به امروز توسط مردم و سمن های مردم نهاد انجام می شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "مشهد؛ قربانی سیاست های بی قواره مدیران ، چرا مسئولان شهری در پروژه کمربند جنوبی از قوانین تبعیت نمی نمایند؟ خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشهد؛ قربانی سیاست های بی قواره مدیران ، چرا مسئولان شهری در پروژه کمربند جنوبی از قوانین تبعیت نمی نمایند؟ خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید