شفاف سازی درباره لغو ویزای گروهی روسیه و ایران

به گزارش وبلاگ رویال درام، نماینده وزارت توسعه مالی روسیه در ایران هر گونه مشکل در اجرای لغو ویزای سفرهای گروهی بین ایران و روسیه را رد کرد. همچنین، مقام دیگر این وزارتخانه از تمدید و جاری بودن توافق نامه لغو ویزا گروهی بین دو کشور در سال 2024 خبر داد.

شفاف سازی درباره لغو ویزای گروهی روسیه و ایران

به گزارش وبلاگ رویال درام، یاکوب بلکین کننده وزارت توسعه مالی روسیه در ایران (نهاد هماهنگ کننده در حوزه توسعه روابط جهانگردی و طرح لغو ویزا بین روسیه و ایران) در پی گزارش تعدادی از آژانس های جهانگردی در روسیه و ایران، درباره بروز مشکل در اجرای لغو ویزا گروهی روسیه برای ایرانیان و پس از بررسی ماجرا، در گفت وگو با ایسنا توضیح داد: در این باره مسئله ای از جانب روسیه وجود ندارد. مکانیزم لغو ویزا گروهی بین دو کشور در ماه آگوست 2023 به اجرا گذاشته شد و نخستین گروه (کنندگان آژانس های دولتی و خصوصی) از ایران در ماه سپتامبر بدون ویزا به روسیه سفر کرد و متقابل، هیأتی از وزارت توسعه مالی روسیه به همراه کنندگان چند آژانس جهانگردی به استان مازندران سفر کردند. این سفرها نخستین تبادل جهانگردی بدون ویزا بین ایران و روسیه بود.

او افزود: البته در ابتدای تنظیم مکانیزم تبادل جهانگردان گروهی بدون ویزا، مسائل ریز پیش آمد، از جمله اینکه پلیس مهاجرت در ایران و روسیه از این مکانیزم مطلع نبود. پس از برگزاری چند جلسه با کنندگان پلیس مهاجرت، وزارت جهانگردی ایران و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی (نهاد هماهنگ کننده سفرهای گروهی بدون ویزا بین دو کشور) این مشکل حل شد و از آن زمان تا انتها سال 2023، پنج گروه با تعداد حدودا 100 نفر از روسیه بدون ویزا به ایران سفر کردند.

بلکین در پاسخ به این پرسش که آیا این پنج گروه، آژانس های جهانگردی دولتی روسیه بودند، یا جهانگردان معمولی را هم شامل می شدند؟ گفت: این گروه ها هیچ ارتباطی به بخش دولتی نداشتند و همگی مسافر و جهانگرد بودند، حتی یک تور آشناسازی برای حدود 30 مدیر آژانس جهانگردی روسیه در ایران اجرا شد. این گروه، دولتی نبود و برنامه سفر آنها کاملا خصوصی تنظیم شده بود.

او اظهار کرد: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، که نهاد هماهنگ کننده سفرهای گروهی بدون ویزا بین ایران و روسیه است، تا کنون درباره ایجاد وقفه و یا تأخیر زمانی در تأیید مدارک مسافرتی جهانگردان برای سفر بدون ویزا به ما گزارشی نداده است.

کننده وزارت توسعه مالی روسیه در ایران با اشاره به روال کار این سفرها، گفت: فرایند جمع آوری مدارک و تأییدیه فهرست مسافران حدود سه چهار روز کاری طول می کشد. پس از این مرحله، اطلاعات مسافران در اختیار پلیس مهاجرت قرار می گیرد. این فرایند با روال عادی، حدود یک هفته طول می کشد و اگر تا کنون تأخیری پیش آمده، به دلیل مطابقت نداشتن مدارک و اطلاعات مسافر با پاسپورت و یا اسکن نادرست پاسپورت بوده است.

بلکین افزود: با توجه به پیگیری و حل مسائل در گذشته، اظهارات تازه این شرکت ها و آژانس ها درباره وجود مسائل در اجرای طرح لغو ویزا گروهی ایران و روسیه، باعث ابهام و تعجب شد. بنابراین موضوع را از مسئولان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در ایران پیگیری کردیم، که طبق اظهارات تازه آنها، از زمان اجرای مکانیزم لغو ویزا بین دو کشور (از ماه سپتامبر/ مهر و در حدود 6 ماه گذشته)، شرکت ها در ایران درخواستی برای تور خروجی گروهی بدون ویزا به روسیه نداشته اند. آنها تعجب می کنند چرا شرکت های ایرانی از این امکان استفاده نمی کنند. احتمالا یکی از عوامل، سوابق عدم رعایت قوانین مهاجرتی فدراسیون روسیه و تلاش برای عبور غیرقانونی از مرز کشورهای همسایه از طریق مسافران بوده است.

او تاکید کرد: طبق توافقی که بین ایران و روسیه شده است، هر تعداد نفری که با آژانس جهانگردی، گروهی و بدون ویزا به دو کشور سفر کنند، به همان تعداد هم باید به کشور خود برگردند. شرکت هایی که در این باره شفاف هستند و به درستی در جهانگردی کار می کنند، نباید از اجرای این مکانیزم نگران باشند، چون این مکانیزم ساده و شفاف است.

کننده وزارت توسعه مالی در ایران گفت: ما امیدواریم با انتها زمستان و آغاز فصل سفر در بهار و تابستان، درخواست ها برای سفر به دو کشور افزایش یابد.

نیکیتا کاندراتیف رئیس دپارتمان همکاری چندجانبه و پروژه های ویژه در وزارت توسعه مالی روسیه نیز درباره اعتبار توافق نامه لغو ویزا به ایسنا گفت: این توافق نامه به مدت نامحدود، منعقد شده است و در صورت عدم اطلاع رسانی کتبی یک طرف به طرف مقابل، سال به سال تمدید می شود. بنابراین، توافق نامه لغو ویزا گروهی بین ایران و روسیه در سال 2024 جاری است. فهرست آژانس های مورد تأیید برای سال های 2023-2024 همچنان برای سال 2024 معتبر است.

رئیس دپارتمان همکاری چندجانبه و پروژه های ویژه در وزارت توسعه مالی روسیه افزود: دو طرف، فهرست آژانس های مورد تایید سال های 2024-2025 را برای تبادل جهانگرد بدون ویزا رد و بدل کرده اند و به زودی این فهرست ابلاغ می شود.

براساس موافقت نامه ایران و روسیه که از اواخر تابستان 2023 به اجرا گذاشته شده است، شهروندان دو کشور می توانند بدون ویزا برای اهداف جهانگردی در گروه هایی از 5 تا 50 نفر و از طریق آژانس های جهانگردی مورد تأیید، برای یک دوره حداکثر 15 روزه از کشورهای یکدیگر دیدن کنند.

منبع: دنیای سفر

به "شفاف سازی درباره لغو ویزای گروهی روسیه و ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شفاف سازی درباره لغو ویزای گروهی روسیه و ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید