رهسپار: با حفظ اصالت، پنج شنبه بازار قدیمی میناب باید بازسازی گردد

به گزارش وبلاگ رویال درام، ناصر رهسپار کارآفرین برتر هرمزگانی در نمایشگاه صنایع دستی کارآفرینان شیراز که به مناسبت دهه کرامت در پارک خلد برین شیراز برگزارشده، حضوری پرقدرت و توام با درخشش داشت.

رهسپار: با حفظ اصالت، پنج شنبه بازار قدیمی میناب باید بازسازی گردد

به گزارش وبلاگ رویال درام، ناصر رهسپار، هنرمند صنعتگری که تنها هنرمند بین المللی هرمزگانی است و مارکوپولوی صنایع دستی هرمزگان لقب گرفته، از اهالی میناب است که از سال 71 با 300 هزار تومان و با مشارکت اعضای خانواده خود و بدون هیچ حمایت دولتی تعاونی شرکت تعاونی صنایع دستی هرمزگان کار میناب را راه انداخته است و اکنون از این راه علاوه برگذران زندگی خود، برای خیلی ها کارآفرینی ایجاد نموده تا برکتی باشد بر کسب و روزی حلالشان و همچنین وی در کنار کار صنایع دستی، مترجمی زبان را خوانده تا به قول خودش در نمایشگاه های خارجی پیروز تر باشد.

این هنرمند هرمزگانی که ماه گذشته در نمایشگاه صنایع دستی بندرعباس حضوری فعال داشت، این بار از تاریخ 14 الی 24 مرداد توانمندی صنایع دستی دیار گرما و شرجی را به معرض دید اهالی شهر شیراز گذاشت. این سومین نمایشگاه این کارآفرین کوشا در شهر شیراز در سال 1395 است و استقبال خوبی از هنر دست اهالی گرما و حرا صورت گرفت.

این هنرمند بین المللی در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ رویال درام، با اشاره به اینکه وضعیت بیمه هنرمندان رضایت بخش نیست، توضیح داد: باوجود مسائل در عرصه صنایع دستی، تعداد اندکی از صنعتگران مینابی، صنایع دستی جدا و وارد حرفه دیگری شدند.

ناصر رهسپار در مورد تعداد افراد مشغول به فعالیت در شرکت تعاونی اش؛ اظهار کرد: شرکت تعاونی ام را با مبلغ 300 هزار تومان و با مشارکت اعضای خانواده راه انداختم و در حال حاضر و درمجموع 82 نفر مشغول فعالیت هستند که بیش از 20 نفر آن ها آموزش دیده هستند.

وی اضافه نمود: از سال 2008 میلادی وارد نمایشگاه های خارجی شدم و تاکنون در 9 فستیوال بزرگ صنایع دستی حضورداشته ام ازجمله در سال 2013 و 2008 در آنکارا، 2014 در فلورانس ایتالیا و در گوانجو چین نیز به عنوان تنها نماینده ایران نمایشگاه برپا نموده است.

این هنرمند مینابی در مورد صادرات محصولات خود به کشورهای خارجی نیز بیان کرد: صادرات به امارات متحده عربی و ترکیه بیشتر است ولی به کشورهای ایتالیا و چین نیز صادرات داشته است.

وی با اشاره به اینکه ماحصل حضورش در فستیوال های خارجی دریافت 5 لوح تقدیر بین المللی از ایتالیا، چین و ترکیه است، تاکید نمود: بین سال های 94، 89، 86 به عنوان هنرمند برتر کشور معرفی شده و در سال 92 نشان عالی خدمت را از رئیس جمهوری دریافت نموده و طی سال های 89 و 92 تا 93 نیز هنرمند برتر استان شناخته شده است.

رهسپار بابیان این که بیش از 25 لوح تقدیر داخلی دارد، ادامه داد: تنها آرزویم جهانی کردن صنایع دستی هرمزگان است و برنامه ویژه ای برای این کاردارم که ازجمله آن ها حضور در نمایشگاه های مهم اروپا و آمریکاست.

تنها هنرمند بین المللی صنایع دستی هرمزگان میزان استقبال از کار صنایع دستی خود را بهتر از سال های قبل اعلام و اظهار داشت: ولی این استقبال ها را هنوز ایده آل نمی بینم.

وی یکی از نوآوری هایی که در صنایع دستی برای جذب مخاطب تأثیرگذار بوده و تجربه آن را در نمایشگاه های خارج از کشور دیده، استفاده از رنگ بندی مناسب برگرفته از رنگ های طبیعت بر روی محصولات دستی در بخش حصیربافی ازجمله سجاده حصیری ذکر کرد که هواداران زیادی بخصوص در تهران و خارج از کشور داشته است.

این هنرمند در مورد ارتباط دانش آموختگان صنایع دستی برای انجام طرح های تحقیقاتی خودشان، اضافه نمود: تعداد اندکی از دانشجویان صنایع دستی با من در تماس بوده اند ولی از هنرمندان خودم افرادی هستند که هم دانشجو بوده و هم زمان به کار صنایع دستی در کارگاه مشغول فعالیت بوده اند.

این کارآفرین صنایع دستی کشور با اشاره به این که وضعیت بیمه هنرمندان رضایت بخش نیست، توضیح داد: باوجود مسائل در عرصه صنایع دستی، تعداد اندکی از صنعتگران مینابی صنایع دستی جدا و وارد حرفه دیگری شدند.

رهسپار یکی از علت های بیکاری در میناب با توجه به صندلی این شهرستان در حوزه صنایع دستی، به نوع نگرش مردم به ویژه جوانان به صنایع دستی اشاره می نماید که به رغم عجین بودن صنایع دستی میناب بافرهنگ و هویت خاص مردم این منطقه اما رضایت بخش نیست.

وی تعداد تعاونی های فعال و کارگاه های آموزشی صنایع دستی در میناب را به اندازه انگشتان دست دانست و بیان کرد: هنرمندان صنایع دستی چندان از سوی مسئولین حمایت نمی شوند، از طرفی عمده جوانان هم چون شکیبا نیستند و منتظر سوددهی این کار نمی ماند، زود جا می زنند.

این هنرمند توانمند مینابی گفت: ایجاد بازارچه دائم صنایع دستی، راه اندازی رشته های مرتبط با حوزه صنایع دستی محلی این استان با تعامل دانشگاه و صنعت، حمایت از فعالان و نخبگان صنایع دستی درجهت فراوری و صادرات و اختصاص وام های کم بهره به جوانان علاقه مند در این بخش، نقش مهمی در رونق صنایع دستی خواهد گذاشت.

رهسپار در خاتمه با انتقاد از وضعیت موجود پنج شنبه بازار میناب نیز اظهار کرد: احتیاج است که مسئولان با حفظ اصالت این پنج شنبه بازار قدیمی آن را بازسازی نمایند، خریدوفروش اجناس چینی درشان پنج شنبه بازار و مردمان هنرمند مینابی نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "رهسپار: با حفظ اصالت، پنج شنبه بازار قدیمی میناب باید بازسازی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رهسپار: با حفظ اصالت، پنج شنبه بازار قدیمی میناب باید بازسازی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید