توسعه ویترین کتاب کودک به حمایت دولت احتیاج دارد

به گزارش وبلاگ رویال درام، محمدتقی حق بین، مدیر کتابفروشی شفق در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایرا ن، با اشاره به اهمیت ویترین کتاب کودک در صنعت نشر، گفت: برای توسعه فرهنگ کتابخوانی باید به گروه های سنی بچه ها و نوجوانان توجه کرد؛ به همین علت کتاب های ویژه سه ماهه، شش ماهه، 9 ماهه و سنین بالاتر با فناوری و روش های مختلفی برای دسترسی بهتر خردسالان و بچه ها فراوری می گردد.

توسعه ویترین کتاب کودک به حمایت دولت احتیاج دارد

وی ادامه داد: اهمیت مطالعه به حدی است که کتاب های حمام، مخصوص خردسالان یا کتاب های پی وی سی، سیمی و حتی بالشت و تشک در قالب کتاب در جهان فراوری می گردد تا بچه ها از کودکی با کتاب انس بگیرند.

حق بین با بیان اینکه باید به این کار تجربه شده در جهان توجه کنیم و اهتمام ویژه ای برای فراوری این آثار داشته باشیم، اضافه کرد: باید در بخش هایی که احتیاج به فناوری روز جهان دارد، از شرکت های دانش بنیان یاری بگیریم تا عقب ماندگی های موجود را جبران کنیم؛ بعلاوه روش های فراوری کتاب را در کشور متداول کنیم.

وی تأکید کرد: زمانی که این نگاه و تحول در حوزه کتاب کودک رخ داد، دسترسی خانواده ها و بچه ها به این آثار بیشتر می گردد؛ البته اکنون شرایط فراوری کتاب کودک در کشور خیلی مطلوب و بیش از 40 هزار عنوان کتاب کودک در بازار موجود است.

حق بین با طرح این موضوع که باید بتوانیم کتاب فروشی های مجذوب نماینده برای مقاطع مختلف سنی ایجاد کنیم، مطرح کرد: تاسیس کتاب فروشی برای مقاطع سنی مختلف اهمیت زیادی دارد؛ زیرا می گردد کتاب نوزاد، خردسال و کودک را از کتاب نوجوان تفکیک کرد و ویترین جداگانه ای برای آن ها در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه ضعف جدی کتاب فروشی های کشور در حوزه عرضه کتاب برای نوزاد، خردسال و کودک است، گفت: مساحتی که کتابفروشی های عمومی دارند، جوابگوی احتیاج این گروه های سنی نیست، زیرا لازمه این آثار نمایش در سطح است و نمی تواند در نمایش عطف مجذوب نمایندهیتی برای این گروه داشته باشد.

به گفته حق بین، چیدمان در سطح، یاری می نماید تا بچه ها با تماشا تصاویر مجذوب نماینده کتاب ها به سراغ آثار بروند، امروز بچه ها برخلاف گذشته حق انتخاب دارند و خودشان می توانند کتاب و شخصیت کتاب ها را انتخاب نمایند و به همین علت توجه به در دسترس بودن آثار برای آن ها اهمیت زیادی دارد.

وی با تأکید بر کمبود جدی ویترین کتاب کودک شرح داد: در فروشگاه های کتاب سراسر کشور، کتاب فروشی ای نداریم که از میان 40 هزار عنوان چاپ شده، یک هزار عنوان آن را با ویژگی های خاص به نمایش بگذارد؛ بنابراین توسعه ویترین کتاب کودک به نگاه حمایتی دولت احتیاج دارد.

حق بین با اشاره به صحبت های اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و توجه وی به ویترین کتاب و لزوم توسعه آن، گفت: اگر در امسال به ویترین کتاب کودک شامل نوزادان، خردسالان و بچه ها توجه کنیم، می توانیم برای آینده سرمایه گذاری فوق العاده ای داشته باشیم و نتایج آن را در یک دوره پنج ساله یا دو دوره پنج ساله در کتاب های عمومی بزرگسالان ببینیم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "توسعه ویترین کتاب کودک به حمایت دولت احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه ویترین کتاب کودک به حمایت دولت احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید