تقلای مسکن برای خروج از رکود ، ساخت واحد مسکونی در سال گذشته آغاز شده است؟

به گزارش وبلاگ رویال درام، باوجود تسهیلاتی که برای صدور پروانه های ساختمانی و تسهیل تولدی مسکن مدنظر قرار گرفته، همچنان آمارهای رسمی از باقی ماندن فراوری مسکن در سطوح سال 1400 حکایت دارد.

تقلای مسکن برای خروج از رکود ، ساخت واحد مسکونی در سال گذشته آغاز شده است؟

به گزارش وبلاگ رویال درام، سال 1401 برای حوزه مسکن، شروع گشایش در حوزه تسهیل صدور پروانه ساختمانی و تشویق به احداث مسکن بود؛ اما روایت آمارهای رسمی از شرایط صدور پروانه های ساختمانی در این سال، همچنان از تداوم رکود و پایین ماندن برنامه ریزی برای فراوری مسکن حکایت دارد.

اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می دهد: در سال گذشته، تعداد واحدهای مسکونی برنامه ریزی شده برای فراوری در کل منطقه ها شهری کشور 5.6 درصد رشد نموده و از 417 هزار واحد گذشته است؛ اما همچنان، مقایسه شرایط فراوری مسکن با دوران اوج فراوری در سال های 89 تا 92، از تداوم رکود در ساخت وساز مسکونی کشور حکایت دارد.

رشد لاک پشتی فراوری مسکن شهری

آمارهای رسمی حاکی از این است که در سال گذشته، 131 هزار و 175 پروانه ساختمانی در منطقه ها شهری صادر شده که این تعداد 2.6 درصد بیش از سال 1400 است. البته در همین شرایط، فراوری مسکن از منظر تعداد واحدهای پیش بینی شده در این پروانه های ساختمانی با رشد مساعدتری روبرو بوده و نسبت به سال قبل از آن 5.6 درصد رشد نموده است. البته در نیمه دوم 1401 و ابتدای امسال، تمهیداتی برای تسهیل صدور پروانه ساختمانی و تشویق سازندگان اجرا شده که منظره فراوری مسکن در امسال را امیدوارکننده می نماید و احتمال بهبود آن در امسال وجود دارد. بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، در سال گذشته، 417 هزار و 461 واحد مسکونی در پروانه های ساختمانی پیش بینی شده که این تعداد 5.6 درصد بیشتر از سال 1400 است. طبق آمار، میانه تعداد واحد مسکونی در هر پروانهٔ احداث ساختمان 3.2 واحد بوده که 0.1 درصد نسبت به سال 1400 افزایش پیدا نموده و از بزرگ تر شدن واحدهای برنامه ریزی شده در کل منطقه ها شهری حکایت دارد. بعلاوه میانه مساحت زیربنا در این پروانه ها 587 مترمربع بوده که در مقایسه با مساحت 597 مترمربعی در سال قبل از آن، 1.7 درصد کاهش نشان می دهد.

سهم مرکز از فراوری مسکن

نتایج طرح گردآوری اطلاعات پروانه های ساختمانی صادر شده به وسیله شهرداری های کشور در سال 1401 گویای این نکته است که در این سال تعداد پروانه های ساختمانی صادره در مرکز با رشد 0.5 درصدی نسبت به سال 1400 روبرو شده و تعداد پروانه های صادره به 5711 پروانه رسیده است. البته در این سال، باوجود کاهش 0.5 درصد تعداد پروانه ها، برنامه ریزی برای فراوری مسکن اندکی پایین تر از سطح سال 1400 قرار داشته است؛ چراکه تعداد واحدهای پیش بینی شده در هر پروانه با کاهش روبرو شده و به همین علت، تعداد واحدهای مسکونی برنامه ریزی شده برای فراوری در مرکز 2.5 درصد نسبت به سال 1400 کاهش پیدا نموده است. طبق آمارهای رسمی، در سال گذشته برای فراوری 43 هزار و 432 واحد مسکونی در شهر تهران برنامه ریزی شده و اغلب این واحدها در شرایط فعلی باید در مرحله ساخت باشند. از نکات قابل توجه در فراوری مسکن تهران در سال گذشته، شروع تغییر ریل سازندگان برای احداث ساختمان های کوچک تر و واحدهای با متراژ کوچک تر بوده است. در این سال، در حالی فراوری مسکن ازنظر تعداد تقریباً در حد سال 1400 به جای مانده که میانه تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه ها 7.6 واحد بوده است. این در حالی است که میانه واحدها در پروانه های صادره در سال قبل از آن 7.8 واحد بود. بعلاوه میانه مساحت زیربنای پروانه های ساختمانی شهر تهران در سال 1401 حدود 1353 مترمربع بوده که 12.9 درصد کمتر از سال 1400 است.

منبع: همشهری آنلاین

به "تقلای مسکن برای خروج از رکود ، ساخت واحد مسکونی در سال گذشته آغاز شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقلای مسکن برای خروج از رکود ، ساخت واحد مسکونی در سال گذشته آغاز شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید