اف 35 یا اف 32، کدام جنگنده بهتر است؟
به گزارش وبلاگ رویال درام، هدف طراحی و ساخت یک هواپیمای کم هزینه و تاکتیکی و چند منظوره برای نیروی دریایی و نیروی هوایی که از دل آن اف 35 بیرون آمد اما طرح دیگری هم در میان بود که با نام اف 32 شناخته می گردد.

غزال زیاری: در سال 1996 بود که وزارت دفاع آمریکا قراردادی چهار ساله را برای طراحی جنگنده حمله مشترک (JSF) با بوئینگ به امضا رساند. هدف طراحی و ساخت یک هواپیمای کم هزینه و تاکتیکی و چند منظوره برای نیروی دریایی، نیروی هوایی و تفنگداران دریایی آمریکا و نیروی دریایی و نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا بود.
بوئینگ طرح دو هواپیمای نمایشی مفهومی X-32A و X-32B را روی کاغذ آورده و مونتاژ کرد.
روند پروازهای آزمایشی
در سپتامبر سال 2000، X-32A اولین پروازش را از پالمدیل به پایگاه نیروی هوایی ادواردز در کالیفرنیا انجام داد. این هواپیما در طول دوره آزمایشی چهار ماهه، 66 پرواز انجام داد که در آن ویژگی ها و توانایی های کنترل برای سوختگیری در هنگام پرواز، عملیات های سلاح و پرواز مافوق صوت مورد تائید نهاده شد.
هواپیمای X-32B اولین پروازش را در مارس سال 2001 انجام داد و در بازه آزمایشی چهار ماهه 78 پرواز انجام داد که از جمله آنها می توان به یک پرواز بین قاره ای از پایگاه نیروی هوایی ادواردز به ایستگاه هوایی نیروی دریایی Patuxent River اشاره نمود. این هواپیما با موفقیت توانست با استفاده از سیستم بالابر مستقیم به سیستم پروازی STOVL تغییر حالت داده و نیروی رانش را از نازل کروز هواپیما به نازل های بالابر تغییر دهد. هواپیمای X-32B به علاوه توانایی اش در شناور ماندن و فرود عمودی را به نمایش گذاشت.
پروازهای آزمایشی در جولای سال 2001 به سرانجام رسیدند و در اکتبر همان سال، وزارت دفاع آمریکا اعلام نمود که هواپیمای Lockheed Martin X-35 به جای X-32 انتخاب شده است.
فزونی های بوئینگ F32 به F35
حالا سوالی که مطرح می گردد این است که بوئینگ X-32 از چه نظراتی بهتر از Lockheed Martin X-35 بود؟
دیوید تاسی، خلبان سابق A-7 نیروی دریایی آمریکا دراین باره می گوید: یک نکته این بود که هواپیمای X-32 یک ماه قبل از X-35 وارد عرصه رقابت شد. آماده پرواز بود و به وضوح پیشروی اولیه را داشت.
- این هواپیما در عین حال مقرون به صرفه تر بود. X-32 طراحی چندان پیچیده ای نداشت و ساختار آن ساده تر بود و طرح نهایی پیشنهادی که با نمونه اولیه متفاوت بود، بسیار معمولی تر به نظر می رسید.
- عمر زندگی روی کره زمین چقدر است؟
- رقیب روسی پیشرفته ترین بمب افکن آمریکا
- هواپیمای X-32 در نبردها شانس بیشتری برای بقا داشت و علت آن هم احتمالا طراحی ساده تر آن بود.
- این هواپیما احتمالا در طول زمان، قابلیت استفاده بیشتری داشت؛ چرا که طراحی Lockheed تا حدودی سفت و سخت تر بود.
او در بخش سرانجامی صحبت هایش گفت: تنها می توان تصور کرد که اگر الزامات STOVL کنار گذاشته می شد، این طرح ها چطور به نظر می رسیدند. زمانی که ثابت شد که فن رانش Lockheed کار می نماید، رقابت به سرانجام رسید.
مسائلی مشابه در F-32 و F-35
در هر صورت همان طور که در مدل نهایی F-32 می بینیم، این هواپیما یک بال کاملا اصلاح شده به جای بال دلتای بزرگ X-32 دارد و از مفهوم Taileron هم بهره می برد. دیوید رندال، متخصص هوانوردی دراین باره شرح داده: زمانی که برنده مسابقه اعلام شد، هواپیمای F-32 تنها روی کاغذ و با مدل های فایبرگلاس وجود داشت و به سال ها رشد و توسعه احتیاج بود تا این کوشش ها به ثمر بنشیند.
بوئینگ به صورت کامل، جنبه های دریایی کنترل در فرود ناوهای حامل را درک نکرده بود و بعد از نهایی شدن طرح X-32 مجبور شد تا کار را از ابتدا آغاز کند. این خطای بزرگی از سوی آنها بود و یکی از دلایل اصلی ای بود که باعث شد تا آنها این معامله را از دست بدهند. بی تردید X-35 خیلی به محصول نهایی نزدیک تر بود.
رندال ادامه داد: بیشتر مسائل F-35 ناشی از مسائل مربوط به سیستم های avionics و کدگذاری نو و نگهداری از پوشش بیرونی مخفیانه است. اینها همان سیستم ها و مواد مورد استفاده در F-32 هستند؛در نتیجه تاخیرات و مسائل مشابهی را داشتند که به چند سال زمان احتیاج پیدا می کرد.
منبع: theaviationgeekclub
5858
منبع: خبرآنلاین