درخشش محققان ایرانی در عرصه های بین الملل

به گزارش وبلاگ رویال درام، موفقیت 5 محقق ایرانی به دلیل تلاشهای علمی شان در روزهای اخیر به توضیح زیر است:

درخشش محققان ایرانی در عرصه های بین الملل

* یک ایرانی در میان دانشمندان جوان برجسته سال 2015

کاوه مدنی از طرف اتحادیه علوم زمین اروپا به عنوان یکی از چهار دانشمند جوان برجسته در علوم زمین در سال 2015 میلادی انتخاب شد.

این اتحادیه سالانه هشت جایزه اصلی را به محققان برتر در شاخه های مختلف علوم زمین در سطح دنیای اهدا می نماید که از میان آنها چهار جایزه Arne Richter نام دارند که به چهار دانشمند جوان برجسته اهدا می گردد. سال جاری برای اولین بار، یک محقق ایرانی توانست یکی از جوایز اصلی این اتحادیه که به دانشمندان جوان برجسته تعلق می گیرد را از آن خود کند.

* درمان بیماری شایع چشمی با سلولهای دندانی توسط دانشمند ایرانی

دکتر بهزاد گرامی نائینی که پیشتر پیروز به اخذ مدرک دکتری خود در رشته درون ریزشناسی و فیزیولوژی سیستم تناسلی از دانشگاه ویسکونسین مدیسون آمریکا شده و حالا در دانشگاه Tufts واقع در ماساچوست آمریکا حضور دارد توانسته از سلولهای پالپ دندان برای درمان عارضه چشمی موسوم به macular degeneration استفاده کند.

در این بیماری رگهای خونی جدیدی در بافت شبکیه سیستم بینایی فرد شکل گرفته و در نهایت به نابینایی منجر می گردد. این فرآیند طی چند ماه تا چند سال روی داده و راه بازگشتی نیز ندارد. در حال حاضر بیش از 15 میلیون تن در آمریکا به این بیمای مبتلا هستند.

*کشف راز طول عمر گیاه معروف آلاسکا توسط محقق ایرانی

دکتر جعفری و همکارانش ثابت نموده اند که گیاه Rhodiola rosea تأثیر قابل توجهی بر افزایش عمر مگس ها، کرمها و مخمر دارد. نتایج تحقیقات این محقق ایرانی و همکارانش در ژورنال تخصصی Plos منتشر شده است.

* شروع آنالیز ایمنی خودروهای بدون راننده با حضور محقق ایرانی

با حضور دانشمند ایرانی دانشگاه Surrey انگلیس یکی از بزرگترین پروژه های تحقیقاتی صنعت خودروسازی دنیا در زمینه خودروهای خودران و نحوه تعامل آنها با محیطهای شهری انجام می گردد. مهرداد دیانتی، دانش آموخته دانشگاه شریف که مدرک دکتری خود را در رشته برق و رایانه از دانشگاه واترلو کانادا اخذ نموده از اعضای اصلی این پروژه به شمار می آید.

آنچه که می توان در سرانجام این پروژه انتظار داشت این است که رؤیای خودروهای خودرانی که توانایی بالایی در مسیریابی داشته و می توانند ارتباط ایمنی با سایر خودروها برقرار نمایند و در عین حال انتظارات راننده را درک نموده و با وی در عامل باشند روزی رنگ واقعیت به خود بگیرد.

رخدادهای علمی مهم هفته

* تشخیص آلودگی هوا با اسمارت فون

محققان استرالیایی به سرپرستی پرفسور کوروش کلانترزاده از موسسه فناوری سلطنتی ملبورن RMIT University پیروز به طراحی و توسعه حسگری شده اند که مولکول های دی اکسید نیتروژن NO2 موجود در هوا را روی ورقه های کوچکی از دی سولفید جذب می نماید.

* جشن تولد ایستگاه فضایی

ایستگاه فضایی بین المللی 15 سال پیش در روزهای ابتدایی ماه نوامبر کار خود را به طور رسمی و با حضور یک فضانورد آمریکایی و دو فضانورد روسی شروع کرد.

* سیارک جمجمه انسان از کنار زمین عبور کرد

آژانس فضانوردی آمریکا بیان کرد سیارک 2015 TB145 که به واسطه ساختار ظاهری متفاوتش نسبت به سایر سیارکها به نام جمجمه انسان معروف شده در حال عبور از فاصله ای نزدیک به زمین است.

* ویروس تبخال به جنگ سرطان می رود

محققان با تزریق گونه ای از ویروس تبخال به بدن بیماران سرطانی پیروز به حمله به سلول های سرطانی شدند.

* یکی از بزرگترین پروژه های اکتشافی دنیا به کما رفت

از یک طرف کاهش بودجه و از طرف دیگر افت ارزش واحد پول روسیه (روبل) این کشور را مجبور نموده که یکی از شاخص ترین پروژه های علمی خود را متوقف کند. روسیه طی یک چشم انداز 20 ساله پروژه عظیم حفاری در دریاچه ای در زیر لایه یخی قطب جنوب را دنبال می نماید. هدف از این پروژه جستجو برای حیات دفن شده در این نقطه از زمین است.

به تعویق افتادن کوشش بی سابقه روسیه برای نفوذ به دریاچه ووستوک نشانه ای از وجود چالشهایی در برنامه اکتشافات قطب جنوب این کشور به شمار می آید و حالا بعضی دانشمندان معتقدند که زمان تجدید نظر درباره این پروژه عظیم فرا رسیده است.

*ساخت بزرگترین مزرعه بادی دریایی دنیا در بریتانیا

ساخت بزرگترین مزرعه بادی دریایی دنیا در بریتانیابریتانیا از ساخت بزرگترین مزرعه بادی دریایی دنیا خبر داده که توسط شرکت دانمارکی Dong ساخته خواهد شد. این مزرعه بادی در دریای ایرلند و در 19 کیلومتری منطقه Cumbria ساخته خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "درخشش محققان ایرانی در عرصه های بین الملل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخشش محققان ایرانی در عرصه های بین الملل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید