97درصد ایرانیان خارج کشوراپوزیسیون نیستند، تسهیل شرایط ورودبه کشور

به گزارش وبلاگ رویال درام محمدحسن قشقاوی معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه در نشستی خبری با تبریک فرا رسیدن سال نو به هموطنان ایرانی از تصویب طرح تسهیلات ورود ایرانیان خارج از کشور به داخل اطلاع داد و اظهار کرد: این طرح از دستورات رئیس جمهور بوده است که به دنبال دستور ایشان این طرح آنالیز شد و با نهادهای ذیربط و مشارکت وزارت خارجه جلساتی برگزار گردید که حاصل آن این طرح بوده است.

97درصد ایرانیان خارج کشوراپوزیسیون نیستند، تسهیل شرایط ورودبه کشور

وی اضافه نمود: براساس این طرح همه هموطنان خارج از کشور ما می توانند با مراجعه به سفارتخانه های ایران در خارج از کشور درخواست دریافت گذرنامه یا سند دیگری در حکم گذرنامه را داشته باشند.

قشقاوی ادامه داد: ما به همه نمایندگی های خود در خارج از کشور ابلاغ کردیم بدون توجه به اسناد اقامتی افراد و با در نظر دریافت اسناد هویتی ایرانی موظف هستند برای افراد گذرنامه صادر نمایند.

وی با اشاره به افرادی که فرصت دریافت گذرنامه را نداشته اند گفت: دستگاه ها موظف هستند به صرف دریافت سند هویت ایرانی ورود ایرانیان خارج از کشور به داخل را تسهیل نمایند و لازم نیست درخصوص اسناد اقامتی آنها پرس و جو گردد؛ با وجود این طرح افراد می توانند به راحتی وارد کشور شوند.

معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور تاکید نمود: هیچ پرس و جویی از سوی دستگاه هایی همچون ناجا در مورد اسناد غیرایرانی و اقامتی افراد صورت نخواهد گرفت و افراد با ارائه اسناد هویتی می توانند وارد کشور شوند چراکه در قانون تابعیت آمده است هویت ایرانی و گذرنامه ایرانی برای ما معتبر است.

وی به مشمولین غایب نظام وظیفه که در خارج از کشور به سر می برند اشاره نمود و اضافه نمود: امروز مجلس در حال برطرف ایرادات شورای نگهبان درخصوص این موضوع است و اگر این قانون پس از تایید شورای نگهبان ابلاغ گردد 300 هزار ایرانی خارج از کشور با پرداخت مبلغی که در قانون بودجه مصوب شده است می توانند بدون هیچ مسئله ای وارد کشور شوند. در واقع این قانون برای ورود این تعداد افراد به کشور گشایش ایجاد نموده است.

وی با بیان اینکه تسهیلات ویژه ای برای شوهران و فرزندان خارجی زنان ایرانی جهت ورود به کشور در نظر گرفته شده است گفت: مسائل ورود این افراد به کشور حل و فصل شده است و این افراد می توانند بدون استعلام و با پرداخت یک سوم حق ویزا وارد کشور شوند که عدم استعلام به غیر از 3 کشور آمریکا، انگلیس و کانادا صورت می گیرد که این تصمیم یک تصمیم ملی و یک اقدام متقابل است.

قشقاوی صرف حضور ایرانیان در خارج از کشور را عمل مجرمانه ای ندانست و گفت: جرم و اتهام جغرافیای مکانی نمی شناسند و اگر فرد ایرانی خارج از کشور عمل مجرمانه ای مانند صدور چک بی محل انجام داده باشد با ورود به ایران مانند دیگر مجرمان داخلی با وی برخورد می گردد اما سایر ایرانیان خارج از کشور که عمل مجرمانه نداشتند و با انگیزه های مختلفی از کشور خارج شده اند هیچ مسئله ای برای ورودشان به داخل وجود ندارد.

وی ادامه داد: یک ترس کاذب و بی مورد در میان ایرانیان خارج از کشور وجود دارد که اگر به کشور وارد شوند مجرم محسوب شده و محاکمه می شوند اما من اعلام می کنم هیچ مسئله ای برای آنها جهت ورود به داخل وجود ندارد مگر اینکه فرد پرونده قضایی داشته باشد.

وی بروز یک ترس کاذب در میان ایرانیان خارج از کشور در این خصوص را ناشی از تبلیغات اپوزیسیون و ضدانقلاب مطرح کرد و گفت: ممکن است فردی در زمان انقلاب و جنگ تحمیلی از کشور خارج شده باشد اما برای ورود آنها امروز به کشور مسئله ای نیست و در واقع راه برای ورود هموطنان خارج از کشور به داخل باز است.

معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور با بیان اینکه ما حداکثر 3 درصد فعال ایرانی اپوزیسیون در خارج از کشور داریم توضیح داد: 97 درصد از ایرانیان خارج از کشور اپوزیسیون نیستند و این افراد می توانند به راحتی برای ایام عید به ایران سفر نمایند و تنها آن 3 درصد هستند که مسائلی برای ورودشان به داخل وجود دارد که البته باید بگویم این افراد نیز به محض ورود پرونده قضایی برایشان تشکیل می گردد اما ممنوع الورود نیستند چراکه ما مجازات ممنوع الورودی در قانون نداریم.

قشقاوی عملکرد وزارت امور خارجه را در آزادی زندانیان ایرانی و یا انتقال آنها به داخل کشور پیروزیت آمیز دانست و گفت: ما با 27 کشور نشست های کنسولی داریم و با حدود 42 کشور در دنیا در حال عقد 3 موافقتنامه معاضدت قضایی، انتقال محکومین و استرداد مجرمین هستیم که در بعضی از این کشورها این موافقتنامه ها به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این ما با بعضی دیگر از کشورها که این 3 موافقتنامه بین ایران و آنها به جایی نرسیده است به صورت موردی آزادی محکومین ایرانی و انتقال آنها به کشور را داشته ایم.

قشقاوی اضافه نمود: به عنوان نمونه در کشور ترکمنستان در 4 ماهه اخیر 53 نفر از ایرانیان عفو و آزاد شده اند و متقابلا 9 نفر از زندانیان ترکمنی از سوی ایران انتقال داده شده است.

وی گفت: ما به کلیه کشورها گفتیم حتی اگر زندانیان ما را نیز عفو نمی کنید اجازه انتقال آنها و ادامه روند آنالیز محکومیت آنها را بدهید.

وی با بیان اینکه 80 درصد از زندانیان ایرانی خارج از کشور مواد مخدری هستند توضیح داد: به طور نمونه زندانیان ایرانی ما در عربستان در موضوع مواد مخدر به صفر رسیده است.

معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور با اشاره به مهاجرت غیرقانونی و قاچاق ایرانیان به بعضی کشورها به وسیله دریا اظهار کرد: 90 درصد از کسانی که با کشتی و قاچاق به کشور استرالیا می روند کشتی هایشان غرق و کشته می شوند و خانواده ها در این زمینه باید مراقبت لازم را داشته باشند چراکه وزارت امور خارجه از پناهجویان اخبار و اطلاعاتی ندارد و سرکنسول کشورها نیز در مورد این افراد به وزارتخارجه اطلاعاتی نمی دهند.

قشقاوی ادامه داد: یک پناهجو وقتی از سفارت ایران و از کشور فرار می نماید سفارتخانه ها چطور می توانند از آنها حمایت نمایند. من باید در این زمینه بگویم حمایت کنسولی از پناهجویان معنایی ندارد در صورتی که ما تاکنون توانستیم نزدیک به 600 نفر از زندانیان ایرانی خارج از کشور را آزاد کنیم چراکه از وضعیت آنان باخبر بودیم و این موضوع حاصل کوشش سفارتخانه های ما است.

قشقاوی اعلام کرد: ما از دولت و مجلس درخواست کردیم ردیف بودجه ای را برای استخدام وکلا جهت دفاع از زندانیان ایرانی خارج از کشور در محاکم خارجی در نظر بگیرد که تاکنون ما چنین بودجه ای نداشتیم و تنها از ردیف بودجه ابن السبیل برای استخدام وکلا در این موضوع استفاده کردیم.

وی اضافه نمود: در بودجه امسال نیز ردیف خاصی برای این موضوع در نظر گرفته نشد.

معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور در ادامه از آزاد شدن 13 نفر از افرادی که با عنوان تحریمی ها که از جمله نیروهای ارزشمند کشور بوده اند اطلاع داد و گفت: این افراد آماده استرداد به آمریکا بودند اما یک نبرد جدی بین مقامات قضایی ایران و آمریکا شکل گرفت که در نهایت ایران پیروز آن بود که آزادی این 13 نفر مرهون پیروزیت وزارت خارجه است.

قشقاوی با تاکید بر اینکه شما در آینده متوجه خواهید شد که وزارت خارجه تا چه اندازه در این نبرد حقوقی پیروز بوده است گفت: بسیاری از این مسائل رسانه ای نمی گردد که به عنوان نمونه باید به موضوع پناهجویان اشاره کنم. حتی یک سریال و مقاله خوب درخصوص این موضوع من ندیده ام اما وقتی یک کشتی حامل اتباع ایرانی غرق می گردد صدای همه در می آید. ما درخصوص مقابله با خروج غیرقانونی و بحث پناهجویان اطلاع رسانی دقیق و رسانه ای داشته باشیم و باید صداوسیما فیلم ها و سریال های مختلفی در این موضوع تهیه کند که البته ما در این زمینه هیچ اتفاقی را شاهد نبودیم.

معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور با اشاره به موضوع عدم صدور ویزا برای عمره گذاران مفرده توسط کشور عربستان اظهار کرد: تا به امروز موضوع ویزای عمره گذاران حل نشده است و ما تا تاریخ 10 فروردین 94 سفری در این خصوص نداریم.

قشقاوی با بیان اینکه ما به برادران سعودی همیشه گفته ایم موضوعات حج را از اختلافات منطقه ای و سیاسی جدا کنید گفت: طرف های سعودی نیز چنین عقیده ای را دارند که امیدواریم موضوع ویزا به مسائل منطقه ای گره زده نگردد.

وی ادامه داد: ما مثلا با ترکیه اختلافات منطقه ای درخصوص سوریه داریم اما مذاکرات خود درخصوص ویزا را با این کشور انجام داده ایم و به حل بسیاری از مسائل رسیده ایم و همچنین 15 میلیارد دلار به طرف ترکیه ای حجم مبادلات تجاری داریم.

معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور ادامه داد: امیدواریم عربستان نیز اختلافات منطقه ای را به موضوع ویزای عمره گذاران گره نزند.

وی همچنین به بحث لغو ویزا بین ایران و کشورهای همسایه اشاره نمود و گفت: در سفر اخیر آقای دکتر ظریف به کشور عراق و همچنین سفری که بنده به بغداد داشتم مذاکرات کنسولی بسیاری در این زمینه صورت گرفت و ما اعلام کردیم سیاستمان با کشورهای همسایه سیاست درهای باز است و قصد لغو ویزا با کشورهای همسایه را داریم اما ممکن است به دلیل اقدام متقابل نتوانیم ویزا را لغو کنیم که این موضوع منوط بر احترام طرف مقابل به گذرنامه ایرانی است.

شرایط ورود ایرانیان خارج کشور دارای همسر غیر ایرانی

به گزارش وبلاگ رویال درام، علی چگینی مدیرکل امور کنسولی وزارت امور خارجه نیز در نشست خبری با اشاره به طرح تسهیلات ورود ایرانیان خارج از کشور به داخل اظهار کرد: هدف از این طرح این بود که هر ایرانی که اسناد معتبر مانند گذرنامه لازم دارد به محض مراجعه به نمایندگی های جمهوری اسلامی بدون هیچ توضیحی و ضبط و ارائه مدارک اقامتی می تواند گذرنامه دریافت کند و تنها به صرف احراز هویت ایرانی قادر خواهد بود به کشور رفت و آمد داشته باشد.

وی اضافه نمود: هیچ مدرکی از کسی ضبط نخواهد شد چه در سفارتخانه های ایران و چه در هنگام ورود به کشور و به محض مراجعه فرد به نمایندگی ایران در خارج از کشور و همچنین در ورودی مرز و فرودگاه ها هیچ گونه ضبط مدارکی صورت نخواهد گرفت.

چگینی اضافه نمود: بخشنامه هایی برای خانم هایی که با تبعه خارجی ازدواج نموده اند و قصد سفر خانوادگی به ایران را دارند صادر شده است تا بتوانند ویزای خانوادگی دریافت نمایند.

وی همچنین گفت: بعضی هموطنان ما که شوهر و فرزندان خارجی دارند می توانند بدون استعلام از مرکز رودید دریافت نمایند و تنها در 3 کشور آمریکا، انگلیس و کانادا برای صدور ویزا باید استعلام انجام گردد. همچنین برای این 3 کشور نیز فرزندان زیر 18 سال نیازی به استعلام ندارند.

مدیرکل امور کنسولی وزارت خارجه با بیان اینکه ما به غیر از 10 کشور به سایر کشورها ویزا فرودگاهی می دهیم گفت: در استان هایی که فرودگاه بین المللی دارند افراد می توانند به محض ورود به فرودگاه ویزا دریافت نمایند.

وی اضافه نمود: برای ایرانیانی که قصد دارند در کشور سرمایه گذاری داشته باشند و همسر ایرانی دارند بدون استعلام ویزا 3 ساله با تایید سازمان سرمایه گذاری صادر می گردد که این امر جهت ترویج گردشگری و جذب سرمایه گذاری در کشور صورت می گیرد.

چگینی همچنین گفت: برای ایرانیان خارج از کشوری که همسر ایرانی دارند به راحتی ویزای درمان صادر می گردد و در تمدید ویزا آسان تر برخورد خواهد شد که این امر به احترام هموطنانمان انجام خواهد شد.

وی همچنین تاکید نمود: برای کسانی که از مادر ایرانی هستند نیز تسهیلات ویژه ای درخصوص صدور ویزا در نظر گرفته شده است.

به گزارش وبلاگ رویال درام، سیدکاظم سجادی مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور در این نشست خبری اظهار کرد: سامانه تاک جهت تسریع در ارائه خدمات امور کنسولی برای ایرانیان خارج از کشور در نظر گرفته شده است و هموطنان ما می توانند در حوزه های دانشجویی از این سامانه استفاده نمایند.

وی اضافه نمود: امروز بعضی مسائل هموطنان ما در کانادا که در تایید مدارک دانشجویی مسائلی را داشته اند تا حدودی حل و فصل شده است.

وی اضافه نمود: تردد دانشجویان ایرانی خارج از کشور به داخل امروز در سال از 2 بار به 3 مرتبه افزایش پیدا نموده است.

تعداد زندانیان ایرانی خارج از کشور به 2300 نفر کاهش پیدا نموده است

سجادی با اشاره به فعالیت های اداره امور اجتماعی ایرانی خارج از کشور در وزارت خارجه گفت: ما در سال 93 شاهد آزادی های بیشتر زندانیان خارج از کشور بودیم، بحث انتقال زندانیان به داخل کشور به وسیله موافقتنامه های انتقال محکومین صورت گرفت و امروز شاهد این هستیم که در موضوع انتقال زندانیان به داخل کشور اقدامات خوبی انجام می گردد.

وی از تشکیل کارگروه استیفای حقوق هموطنان در اداره اجتماعی ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه اطلاع داد و توضیح داد: ما در سال های گذشته شاهد دستگیری نیروهای ارزشمند ایرانی با عنوان تحریمی ها در بعضی کشورها مانند آمریکا بودیم که در نهایت توانستیم تعدادی از این افراد را آزاد کنیم.

سجادی اعلام کرد: ما در اداره اجتماعی توانستیم 587 نفر از هموطنان زندانی خارج از کشور را آزاد و 119 نفر را به کشور انتقال دهیم و باید اعلام کنم در امسال تعداد زندانیان خارج از کشور به 2 هزار و 300 نفر کاهش پیدا نموده است.

سجادی به زندانیان تحریمی که قرار بود به آمریکا مسترد شوند گفت: حدود 13 نفر در سال 93 از کشورهای مختلف به داخل بازگردانده شدند که البته در بعضی موارد کشورها افراد را به آمریکا مسترد کردند که بعد از طی دوره محکومیت به ایران بازگردانده شدند و حدود 16 تا 17 نفر نیز بودند که بعد از طی دوره محکومیت به کشور باز نگشتند.

وی ادامه داد: زندانیان تحریمی وقتی پس از طی دوره محکومیت آزاد می شوند مطالباتی را دارند که ما از دستگاه ها و ارگان های مربوط به آنها می خواهیم به مطالبات آنها رسیدگی نمایند و این افراد را به وزارت خارجه ارجاع ندهند.

مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور با اشاره به جلسات وزارت امور خارجه با ستاد فرماندهی کل قوا و سازمان نظام وظیفه درخصوص مشمولین غایب که در خارج از کشور به سر می برند گفت: مطابق قانونی که امروز قرار است پس از تایید شورای نگهبان ابلاغ گردد مشمولین غایب خارج از کشور می توانند خرید خدمت انجام دهند و با پرداخت جریمه غیبت بیش از 8 سال به کشور باز گردند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "97درصد ایرانیان خارج کشوراپوزیسیون نیستند، تسهیل شرایط ورودبه کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "97درصد ایرانیان خارج کشوراپوزیسیون نیستند، تسهیل شرایط ورودبه کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید