4760 هنرمند صنایع دستی در قم سامان دهی شده اند، سرمایه گذاری 146میلیارد تومانی در توسعه گردشگری استان

به گزارش وبلاگ رویال درام، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با بیان اینکه 4760 هنرمند صنایع دستی در استان سامان دهی شده اند، گفت: مسائل مالی در سال های اخیر بیمه هنرمندان فعال در حوزه صنایع دستی را دچار چالش نموده است.

4760 هنرمند صنایع دستی در قم سامان دهی شده اند، سرمایه گذاری 146میلیارد تومانی در توسعه گردشگری استان

به گزارش وبلاگ رویال درام به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، حمید یزدانی روز چهارشنبه 29 خرداد 98 در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه متاسفانه هیچ یک از واحدهای صنایع دستی در قم نشان تجاری ندارد اضافه کرد: منبت، سفال، انگشتر و جواهرآلات و سایر هنرهای سنتی از جمله ظرفیت هایی است که اماکن ایجاد نشان تجاری برای آنها در استان وجود دارد.

او گفت: مقاومت در برابر آموزش های جدید، نبود شبکه استارتاپ در زمینه صنایع دستی و ضعف شدید در بازاریابی برای فروش کالاها از جمله مسائل حوزه صنایع دستی در استان است.

یزدانی، پیش بینی مکان برای فروش آثار صنایع دستی را از اولویت های این اداره کل میراث فرهنگی قم برشمرد و اضافه کرد: چهار نقطه برای ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی شامل کارگاه، فروشگاه و نمایشگاه پیش بینی شده است که با تحویل زمین مورد احتیاج توسط شهرداری، امکان احداث این بازارچه های دائمی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی وجود دارد.

او با تاکید بر اینکه کارگاه های صنایع دستی استان وضعیت مناسبی ندارد گفت: بسیاری از این کارگاه ها از حداقل امکانات بی بهره هستند به همین دلیل مرمت آنها با جدیت در حال پیگیری است.

او در ادامه با بیان اینکه بارش های باران در ابتدای امسال آسیب هایی به برخی بناهای تاریخی استان وارد کرد گفت: 40 مکان تاریخی آسیب پذیر در قم شناسی و برنامه اضطراری برای مرمت آنها در نظر گرفته شده است.

یزدانی با اشاره به وجود 380 آثار تاریخی ثبت شده در قم، ادامه داد: متاسفانه تاکنون هیچ گونه دستورالعملی برای معین تکلیف و برنامه ریزی بافت های تاریخی در استان وجود نداشت که در این زمینه ضوابط لازم تدوین و با تصویب نهایی در شورای عالی شهرسازی وزارت راه و شهرسازی هرگونه اقدام در بافت تاریخی دارای ضابطه تعیین می گردد.

او همچنین با بیان اینکه در قم تا سال گذشته چیزی به نام بوم گردی نداشته ایم گفت: در یک سال گذشته یک واحد بوم گردی در استان افتتاح، دو واحد بوم گردی در حال افتتاح و 17 مورد نیز ثبت نام شده است، ضمن اینکه هدف گذاری این اداره کل ایجاد 50 واحد بوم گردی است.

یزدانی با اشاره به اقدام های اجرا شده برای معرفی واحدهای گردشگری برای دریافت تسهیلات رونق فراوری نیز گفت: 6هزارمیلیارد ریال متقاضی دریافت وام در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان وجود دارد، این در حالی است که تنها 2 هزار و 300 میلیارد ریال در این زمینه به قم تخصیص یافت.

او ادامه داد: به دلیل برخی موانع ایجاد شده توسط بانک ها که بر اساس دستورالعملهای داخلی آنها می باشد برای پرداخت این تسهیلات و همچنین عدم توانایی متقاضیان در ارائه برخی از مستندات درخواستی توسط بانکهای عامل، برخی از متقاضیان دریافت تسهیلات در استان از دریافت این وام ها منصرف شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم در ادامه با اشاره به اقدام های اجرا شده این اداره کل در عید نوروز امسال گفت: در طرح نوروزی، حدود770 هزار نفر در اماکن اقامتی قم اسکان داده شدند که این آمار 21 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

او با بیان اینکه 19 مورد پلمپ واحدهای اقامتی در ایام عید در قم اجرا شده است گفت: با نظارت های اجرا شده، 260 میلیون ریال مبالغ اضافی از مسافران نوروزی برگشت داده شد.

یزدانی توضیح داد: توزیع یک هزار بسته فرهنگی میان مسافران نوروزی، اجرای چهار برنامه زنده، تشکیل سامانه تلفی رسیدگی به شکایت ها به صورت شبانه روزی، برپایی 19 پایگاه اطلاع رسانی و توزیع 25 هزار نقشه جدید از اقدام های اجرا شده در ایام عید نوروز امسال است.

خوشه انگشترسازی و زیورآلات در قم ایجاد می گردد

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم نیز در این نشست خبری گفت: این استان یکی از قطب های مهم فراوری انگشتر و زیورآلات در کشور است که برای تقویت و ساماندهی این هنر، ایجاد خوشه انگشترسازی و زیورآلات در دستور کار است.

سید مهدی نصر اضافه کرد: در حال حاضر بالغ بر 600 کارگاه فراوریی انگشتر و زیور آلات در قم فعال است.

او در ادامه با بیان اینکه 4760 هنرمند صنایع دستی در استان ساماندهی شده اند گفت: بانوان، 32 درصد تعداد هنرمندان صنایع دستی قم را شامل می شوند که در رشته های مختلف مشغول فعالیت هستند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: حدود 296 رشته صنایع دستی کد دار مصوب سازمان میراث فرهنگی کشور در سامانه ویستا وجود دارد که از این تعداد از لحاظ بومی بودن هنرها حدود 70 رشته به صورت بومی در استان قم مشغول به فعالیت است.

او با بیان اینکه در سال گذشته، 146 مورد آموزش در شش رشته خاص برگزار شده است گفت: یکی از شاخص های استان، برگزاری آموزش های تقویتی برای هنرمندان در رشته های مختلف است که این موضوع به عنوان یک اولویت در امسال در دستور کار است.

او ادامه داد: ایجاد چهار نمایشگاه صنایع دستی در ایام نوروز و حضور هنرمندان و صنعتگران قم در 11 استان کشور به صورت رایگان و استانداردسازی رشته زیور آلات سنتی از جمله اقدام های اجرا شده در سال گذشته است.

نصر، بیمه هنرمندان صنایع دستی را یکی از چالش های مهم در این حوزه دانست و گفت: از 486 سهمیه معین شده توسط سازمان میراث فرهنگی برای کل کشور، سهم استان قم 19 تن بود، این در حالی است که 131 تن برای بیمه ثبت نام نموده بودند.

او در خاتمه با اشاره به معرفی واحدهای مختلف برای پرداخت تسهیلات گفت: 6 پرونده صنایع دستی با اعتبار 172 میلیارد ریال در قم معرفی شده است که تا کنون 30 مورد اشتغال زایی در این زمینه محقق شده است ضمن اینکه 9 پرونده تسهیلات عشایری با اعتبار 130 میلیارد ریال معرفی که تا کنون 2 مورد پرداخت شده است.

146میلیارد تومان سرمایه گذاری در قم

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم نیز در این نشست گفت: سال گذشته 146میلیارد تومان در توسعه گردشگری سرمایه گذاری شده که به دلیل ظرفیت های قم و اشتغال زیاد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

سید مهدی حیدرآبادی اضافه کرد: سالانه بیش از 20 میلیون گردشگر داخلی و بین المللی از استان بازدید می نمایند که این موضوع ظرفیت بسیار عظیمی را برای قم ایجاد نموده است.

او با بیان اینکه 11 هزار و 703 تخت ظرفیت موجود در قم است، گفت: افزایش ماندگاری گردشگران موجب تحول مالی در استان می گردد که این موضوع در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، با اشاره به وجود بزرگترین و استانداردترین مجتمع های خدماتی بین راهی و گردشگری در استان گفت: رونق بوم گردی علاوه بر ایجاد مهاجرت معکوس موجب رونق اشتغال در روستاها می گردد به همین دلیل توسعه اشتغال و افزایش ماندگاری گردشگران در روستاها از جمله اولویت های سال 98 این اداره کل است.

حیدرآبادی گفت: آموزش نیروی انسانی شاغل در صنعت گردشگری استان به عنوان یکی از مهمترین اولویت های این اداره کل است.

او عراق را مهمترین بازار هدف گردشگری برای قم دانست و گفت: برای افزایش ماندگاری زائران و گردشگران عراقی، با توجه به تسهیل ورود اتباع عراقی به کشور، طبیعت گردی، ایجاد تورهای یک روزه، معرفی مکان های تاریخی و مذهبی و همچنین گردشگری سلامت مورد تاکید قرار گرفته است.

او توسعه گردشگری، مذهبی، طبیعت گردی و سلامت را از دیگر اولویت های مهم استان دانست و اضافه کرد: ایجاد زیرساخت های مهم و خدمات درمانی نقش مهمی در افزایش سهم گردشگری سلامت استان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی را خواهد داشت.

حیدری آبادی نقطه قوت قم را حوزه گردشگری دانست و گفت: در نیمه شعبان حدود 3 میلیون زائر و گردشگر داخلی و بین المللی به قم ورود پیدا نموده اند که افزایش واحدهای اقامتی در اطراف مسجد جمکران در سال آینده اهمیت زیادی دارد.

منبع: میراث آریا

به "4760 هنرمند صنایع دستی در قم سامان دهی شده اند، سرمایه گذاری 146میلیارد تومانی در توسعه گردشگری استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4760 هنرمند صنایع دستی در قم سامان دهی شده اند، سرمایه گذاری 146میلیارد تومانی در توسعه گردشگری استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید