کدام کالای ایرانی در چین بیشترین هوادار را دارد؟

به گزارش وبلاگ رویال درام، اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به آنالیز شرایط تجارت مشترک میان ایران و چین پرداخته که نشان از ثبات نسبی در آمار های صادراتی دارد.

کدام کالای ایرانی در چین بیشترین هوادار را دارد؟

به گزارش ایسنا، اقتصاد چین پس از آمریکا، دومین اقتصاد بزرگ دنیا به شمار می رود که میزان فراوری ناخالص داخلی آن حدود 18 تریلیون دلار است. بر این اساس چین در سال 2021 میلادی، حدود 3362 میلیارد دلار صادرات و 2675 میلیارد دلار واردات داشته و به این ترتیب این کشور بزرگترین صادرکننده و دومین وارد کننده بزرگ در دنیا به شمار می رود.

در سال های گذشته، چین اصلی ترین شریک تجاری ایران بوده و با وجود رشدی که آمار صادرات و واردات به امارات متحده عربی ثبت نموده، همچنان در آمار مجموع، چین بزرگترین شریک ایران به شمار می رود. آنالیز آمار های تجارت مشترک دو کشور در 5 ماهه ابتدایی امسال نیز این موضوع را تایید می نماید.

بر اساس براورد های انجام شده، تا سرانجام مرداد ماه، ایران حدود 12.3 میلیون تن کالا به ارزش 6.7 میلیارد دلار به چین صادر نموده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر میزان افتی نیم درصدی و از نظر ارزش رشدی بیش از 22 درصدی را ثبت نموده است.

در طول این مدت متانول، پلی اتیلن، پروپان مایع، کاتد مس و ورق فولادی ضخیم اصلی ترین کالا های ایرانی بوده که مورد استقبال چینی ها قرار گرفته است.

بعلاوه آمار ها نشان می دهد که در پنج ماهه نخست امسال، ایران حدود 1.5 میلیون تن کالا به ارزش 5.5 میلیارد دلار از چین واردات داشته که از نظر میزان 24 و از نظر ارزش 43 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

واکسن پزشکی، قطعات خودرو، قطعات تراکتور، ماژول نمایشگر و ماشین های ریخته گری نیز اصلی ترین کالا های وارداتی ایران از چین بوده است.

به این ترتیب و با مقایسه آمار واردات و صادرات کشور به چین، ایران در امسال نیز تراز تجاری مثبت 1.2 میلیارد دلار را با چین به ثبت رسانده است.

منبع: فرارو

به "کدام کالای ایرانی در چین بیشترین هوادار را دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام کالای ایرانی در چین بیشترین هوادار را دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید