چه چیزی این همه گردشگر را به میدان تکسیم استانبول می کشاند؟

به گزارش وبلاگ رویال درام، میدان تکسیم کجای ترکیه ست؟

این میدان در شهر استانبول است. اما کجای استانبول؟ استانبول کلا 39 منطقه دارد (25 منطقه اروپایی و 14 منطقه آسیایی). میدان تکسیم در منطقه بیگ اوغلو است که جزء منطقه ها اروپایی است.

چه چیزی این همه گردشگر را به میدان تکسیم استانبول می کشاند؟

راستی…

نام منطقه بیگ اوغلو (در ترکی Beyoğlu) از دو بخش تشکیل شده: Bey (به معنی آقا یا خان، همان بیگ در فارسی) و oğlu (به معنی پسر). خب معنی این واژه را حدس می زنید؟ جواب آقازاده هست. حالا چرا آقازاده؟ در زمان شاه بایزید دوم (1512 - 1481)، یک آقازاده ایتالیایی به نام پیئترو کانونیکا (Pietro Canonica) در این منطقه اقامت داشت. ظاهرا از همان قدیم و ندیم هم خیلی ها روی این منطقه نظر داشتند.

سازنده یادبود جمهوریت

چه چیزی این همه گردشگر را به منطقه تکسیم استانبول می کشاند؟

  • دمِ دست ترین علت برای معروفیت میدان تکسیم این است که مرکز شهر استانبول است و طبیعتا مرکز شهر، توجه بیشتری را جلب می نماید. اما پس چرا مراکز سایر شهرهای بزرگ در ترکیه و بقیه کشورهای دنیا این همه معروف نیستند؟ پس قطعا معروفیت این میدان باید دلایل دیگری هم داشته باشد که ما را به علت دوم می رساند.
  • علت دوم معروفیت میدان تکسیم استانبول، اهمیت سیاسی آن در ترکیه است. حتما خودتان هم قبلا شنیده اید که بسیاری از تعارضات و اجتماعات مردم استانبول در این میدان رخ می دهد.
  • باز هم انگار چیزی کم است، نه؟ اهمیت سیاسی هم انگار که نمی تواند توجیه خوبی برای معروفیتِ دنیای این میدان باشد. پس بهتر است سراغ علت سوم برویم: چیزی که این همه گردشگر و محلی را به میدان تکسیم می کشاند شاید محوطه اطراف آن است که پر از بناهای تاریخی، مراکز خرید، رستوران، کافه، جای دیدنی است.

برای کسانی که عاشق بناهای رنگی رنگی، افرادی با پوشش ها و فرهنگ های مختلف و جاهای شلوغ و پر-از-زندگی هستند، میدان تکسیم جای خوبی برای وقت گذرانی است، اما بهتر است قبل از اینکه به آن جا رفته و بعد از مدتی گردش بگویید که همین؟، میدان و حوالی آن را خوب بشناسید و بدانید که دقیقا چه چیزی در انتظار شماست.

کشفِ تکسیم استانبول را از کجا آغاز کنم؟

میدان تکسیم را به مقدار کافی شناختید؟ پس بیایید کمی در اطراف این میدان بگردیم و ببینیم چه چیزهایی می بینیم.

مجسمه یادبود جمهوریت چه پیامی دارد؟

اولین چیزی که در میدان تکسیم به چشمتان می خورد، یادبود جمهوریت (Cumhuriyet Anıtı) است. این یادبود برای گرامیداشت پیروزی ترکیه در جنگ استقلال است.

در نگاه اول، فقط یک مجسمه است. اما مفهوم خاصی در طرف دیگر آن نهفته است. در یک وجه از این یادبود، هنوز جنگ ادامه دارد و مصطفی کمال آتاتورک را می بینید که با لباس نظامی و در شکل یک فرمانده جنگ ایستاده.

اما در آن طرف مجسمه، دیگر جنگ تمام شده و استقلال به دست آمده. دیگر احتیاجی هم به فرمانده جنگی نیست ولی کشوری که به جمهوری ترکیه تبدیل شده به یک رهبر احتیاج دارد. آتاتورک هم لباس نظامی اش را درآورده و در کنار همراهان خود، به استقبال جموری رفته.

راستی…

ساخت این مجمسه را دست هر کسی که نمی شد سپرد چون قرار بود که آتاتورک برای اولین بار، بی خیال فروتنی همیشگی اش بگردد و بگذارد که مردم هم از جمالات او بهره بگیرند (تا آن موقع، آتاتورک اجازه نداده بود که کسی از او مجسمه بسازد). مقامات هم برای جبران لطف آتاتورک، سر به مهد معماری باروک، یعنی ایتالیا، گذاشتند و پیئترو کانونیکا را کشان کشان به جمهوری آوردند تا دو سال و نیم بعدیِ عمرش را روی این مجسمه 11 متری بگذراند.

اگر می خواهید که یک تور مجذوب نماینده استانبول بروید و در نزدیکی های همین میدان هتل داشته باشید، لیست هتل های 5 ستاره نزدیک میدان تکسیم را مرور کنید.

پارک گردشگری میدان تکسیم: حمله برای دفاع

به خاطر دفاع از این پارک بود که مردم به سمت دولت ترکیه حمله آوردند (یعنی بخش شمال شرقی میدان). خیلی ساده بخواهیم ببینیم، استانبول از این پارک نفس می کشد.

اینجا مرکز شهر است و شلوغ. گردشگر و محلی، رهگذر و کاسب، ماشین و پیاده همگی از منطقه تقسیم رد می شوند. اما بخشی از این مرکز، هم هوایش با بقیه جاها فرق می نماید، هم حس و حالش. هوای پاک و سایه های خنک پارک تکسیم در وسط این شلوغی، برای کمی پیاده روی و استراحت فکر بدی به نظر نمی آید.

وارد پارک هم که بشوید، می توانید در کافه و رستوران های پارک تکسیم غذایی بخورید یا با یک فتجان قهوه ترک خستگی در کنید.

خیابان استقلال: یک و نیم کیلومتر از تاریخ ترکیه

برای رسیدن به جمهوریت، باید راه استقلال را طی کرد. منظور اینجا خیابان استقلال است که به یادبود جمهوریت ختم می گردد. اگر می خواهید مینیاتوری از استانبول را در چند کیلومتر در تکسیم ببینید، باید کمی در جاده استقلال قدم بزنید.

خوشبختانه ماشین و موتور اجازه ورود به سنگفرش های تمیز این خیابان را ندارند، اما یک تراموای قرمز رنگ قدیمی خیابان را نصف می نماید. بعد از ترواموای لندن، قدیمی ترین تراموا همینی است که در خیابان استقلال می بینید. ارزش یک بار سوار شدن را ندارد؟

البته ماشین و موتور اگر می خواستند هم واقعا نمی توانستند وارد این خیابان شوند چون به شدت شلوغ است، مخوصا در فصل هایی که تعداد گردشگر های ترکیه بیشتر می گردد.

در دو طرف خیابان بناهای زیبایی می بینید که تقریبا با یک ارتفاع یکسان و یکدست ساخته شده اند. اگر تعداد رقم های موجودی حساب تان زیاد است، خریدهای بی نظیری هم می توانید از حیابان استقلال بکنید چون برندهای معتبر و دنیای مانند کوتون، نایکی، استارباکس و… در این خیابان شعبه دارند.

در خیابان استقلال، زبان مشکل بزرگی نیست. خیلی از رستوران ها حتی روی شیشه هایشان به زبان های انگلیسی، ترکی، عربی و فارسی خوشامدگویی نموده اند و از شما دعوت می نمایند که خرید کنید.

نظرتان با موسیقی زنده چیست؟ خیابان استقلال استانبول فقط جایی برای خرید و قدم زنی نیست. برخی روزها، گروه های مختلف در سرتاسر خیابان استقلال جمع می شوند و به سبک خودشان، برخی وقت ها حتی با لباس محلی مانند سرخ پوستی، موسیقی زنده اجرا می نمایند.

در سفر بعدی…

از نظر مسافت و هزینه های سفر، ترکیه مقصد محبوبی برای ایرانی هاست. خیلی ها هم تا ترکیه و استانبول که می فرایند، میدان تکسیم و خیابان استقلال را ندیده برنمی گردند و خاطره خوبی هم برایشان می شوند.

برخی ها هم که احساس می نمایند چیزی را از دست داده اند، کم و بیش درست احساس می نمایند: این ها تاریخ را از دست داده اند. حالا که با تاریخ میدان تکسیم و اطراف آن آشنا شدید، در سفر بعدی تان به ترکیه نهایت استفاده را بکنید و اگر خاطره خوبی داشتید، ما را هم خشنود کنید.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور

به "چه چیزی این همه گردشگر را به میدان تکسیم استانبول می کشاند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه چیزی این همه گردشگر را به میدان تکسیم استانبول می کشاند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید