چرا هواپیماهای مسافربری بوق دارند؟

به گزارش وبلاگ رویال درام، زمانی که هواپیما در آسمان پرواز می نماید، بوق هواپیما کار نمی نماید؛ چرا که سیستم سیگنال دهی خاموش است.

چرا هواپیماهای مسافربری بوق دارند؟

غزال زیاری: شاید بسیاری از افراد ندانند ولی هواپیماهای مسافربری هم مثل اتومبیل بوق دارند. به عنوان مثال، در هواپیماهای خانواده بوئینگ 737، یک دکمه بوق برروی پنل های بالایی تعبیه شد است. اما در هواپیماهای مسافربری، برخلاف اتومبیل ها، خلبان ها از بوق برای هشدار دادن به وسایل نقلیه دیگر برای آنکه از سر راهشان خارج شوند، استفاده نمی نمایند.

حالا این سوال مطرح می گردد که پس چرا هواپیماها بوق دارند و در چه مواقعی از بوق هواپیما استفاده می گردد؟ در این مقاله در این رابطه صحبت خواهیم کرد:

بوق بوق

قبل از هرچیز ضروری است بدانید که صدای بوق هواپیماها، شبیه صدای بوق اتومبیل های سنتی نیست. بلکه بیشتر شبیه صدای هشدار و به نوعی آزار دهنده است. در ماه می سال 2019، خطوط هوایی KLM رویال داچ، ویدیویی را آپلود کرد که در آن صدای بوق هواپیمای مسافربری شنیده می شد. همان طور که خود این شرکت هواپیمایی شرح داده، وقتی دکمه بوق فشار داده می گردد، به نظر می رسد که سه قایق بخار از زیر هواپیما عبور می نمایند.

طبق شرح ارائه شده به وسیله خطوط هوایی KLM، همه هواپیماها، یک دکمه تماس زمینی دارند که صدای آن شبیه بوق است. این دکمه در حقیقت یک کلید کوچک روی پنل بالای سر خلبان هاست و در کنار کلیدی قرار گرفته است که خلبان ها از آن برای تماس با خدمه کابین استفاده می نمایند.

موارد استفاده از بوق هواپیما

برروی این دکمه کوچک برروی پنل بالای سر خلبان یکی از دو عبارت GRD CALL یا GND (بسته به مدل هواپیما) دیده می گردد. طبق شرح هواپیمایی KLM، خلبانان از این دکمه تنها زمانی استفاده می نمایند که قصد دارند توجه فردی روی سکو را جلب نمایند و از بوق برای تماس یا صدا کردن خدمه بهره نمی برند؛ چرا که به احتمال زیاد خدمه یا اصلا این صدا را نمی شنوند و یا نمی دانند باید چه کاری انجام دهند.

بوق هواپیما، تنها در موارد اضطراری خاص مورد استفاده قرار می گیرد و در بیشتر مواقع هم این خلبان هواپیما نیست که بوق را به صدا در می آورد. بلکه خدمه زمینی در هنگام انجام تعمیرات در کابین خلبان، بیشترین استفاده را از این بوق می نمایند و بدین ترتیب توجه همکارانشان که روی باند فرودگاه هستند را جلب می نمایند. در مقاله منتشره از سوی خطوط هوایی KLM می خوانیم: در شرایطی که بوق در اتومبیل ها عمدتا در حکم یک سیستم هشدار است، در هواپیما در درجه اول، نوعی فناوری کاربردی به شمار می رود که هنگامی که هواپیما در آشیانه تعمیر و نگهداری می گردد، مورد استفاده قرار می گیرد.

  • بزرگترین دستاوردهای علمی در سال 2023
  • جنجال خودروی الکتریکی عجیب روسیه در شبکه های اجتماعی

چرا زیاد از بوق هواپیما استفاده نمی گردد؟

خلبانها معمولا هرگز از بوق هواپیما استفاده نمی نمایند؛ چون به آن نیازی ندارند. البته بعضی از خلبان ها در پست هایی به این نکته اشاره نموده اند که اگر آنها سعی نمایند که در حال آماده سازی برای پرواز از بوق استفاده نمایند هم احتمالا صدای بوق در سر و صدای موتور هواپیما و صداهای جانبی فرودگاه گم شده و به گوش نمی رسد.

طبق شرح KLM، از سوی دیگر، زمانی که هواپیما در آسمان پرواز می نماید، بوق هواپیما کار نمی نماید؛ چرا که سیستم سیگنال دهی خاموش است.

در نتیجه در حالی که بوق یک وسیله ابتدایی ارتباطی است، ولی تنها راه برای ارسال سیگنال هواپیما و هشداردهی درباره خرابی و نقص نیست. برای اطمینان از اینکه هواپیما و پرواز، ایمن ترین راه حمل و نقل است، هواپیماها معمولا از نظر ایمنی، امکانات متعددی دارند.

مثلا هواپیماهای مدرن، می توانند سیگنالی را ارسال نمایند که صدایی شبیه به آژیر دارد و زمانی که سیستمی به مشکل خورده یا آتش سوزی یا هرگونه نقص دیگری اتفاق افتاده، به مهندسان هشدار می دهد. به علاوه، سیگنال ها متعدد هستند؛ در نتیجه مهندسان و مکانیک ها دقیقا متوجه می شوند که کدام سیستم با خطر و تهدید روبرو شده است.

منبع: simpleflying

227227

منبع: خبرآنلاین

به "چرا هواپیماهای مسافربری بوق دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا هواپیماهای مسافربری بوق دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید