پروژه های TF21 و TF22 ایران خودرو جایگزین کدام خودروها می شوند؟
به گزارش وبلاگ رویال درام، محصول نو ایران خودرو قرار است وارد بازار گردد. شرکت ایران خودرو در فرودین ماه 1401 طراحی و فراوری یک محصول کاملاً نو، مدرن و با استانداردهای روز دنیا را شروع نموده است. گروه صنعتی ایران خودرو در راستای تسریع در فراوری و عرضه محصول نو و مطابق سلایق و انتظارات جامعه، محصولات دو پروژه K125 و TF21 را به صورت موازی اجرا می نماید. نمونه مفهومی پروژه TF21 که هم زمان با تعطیلات نوروزی به وسیله تیم معاونت تحقیقات طراحی و تکوین محصول ایران خودرو آماده سازی شده است، به تأیید مدیرعامل این شرکت رسیده و برای فراوری و عرضه آماده سازی می گردد.

پروژه موسوم به TF21 و TF22 هرچند پروژه تازهی نیست و صحبت از آن به دوره مدیریت فرشاد مقیمی باز می گردد، اما برای اولین بار در روز نهم فروردین ماه 1401 و تعطیلات نوروز به تصویب مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو رسید. محصول تازه گروه صنعتی ایران خودرو با استایلی متمایز، با تجهیز خطوط فراوری و ایجاد آمادگی در شبکه تأمین اواخر نیمه نخست سال آینده وارد بازار خواهد شد.
این محصولات دارای استانداردهای 85 گانه مصوب و روز و دارای استحکام و ایمنی زیاد بوده و منطبق با طرح ارتقای کیفیت از مرحله طراحی پس از طی کردن تمامی مراحل و گذر از دروازه های تکوین محصول قابلیت فراوری و عرضه خواهد داشت. بر اساس اطلاعات موجود مدل مفهومی این پروژه با مقیاس 1.1 در ایران خودرو ساخته شده است و برنامه زمان بندی 18 ماهه مطابق با استاندارد تعریف شده جهانی نیز برای طراحی تا فراوری این پروژه در نظر گرفته شده است.
ایران خودرو مدعی است که قرار است خودرویی در کلاس B بر روی یک پلتفرم تازه راهی بازار کشورمان کند، اما آنالیز های اجرا شده حکایت از آن دارد که پروژه TF21 نیز همانند دیگر پروژه های ایران خودرو و سایپا توسعه ای بر روی دیگر پلتفرم های قدیمی است و در واقع داستان ساخت محصولی کاملاً تازه از ریشه در ابهام است. اجرای این پروژه به وسیله تیم معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول گروه صنعتی ایران خودرو در حال اجرا است.
تازهترین آگهی های خودرو
ایران خودرو پیش از این مدعی بود که در TF21 کلیت بدنه و سازه خودرو 206 را حفظ خواهد نمود، اما به نظر می رسد در تعریف تازه و بر اساس ایده هایی که از این خودرو منتشر شده، تغییرات اعمال شده تازه بر روی بدنه 206 عمیق تر از آن است و به عنوان مثال تریم درب عقب، زاویه ستون A و حتی ارتفاع خودرو از سطح زمین نیز دستخوش تغییر شده و به نظر می رسد این بار با یک 206 کراس تغییر شکل داده شده رو به رو خواهیم شد. هرچند که این تغییرات همچنان بر روی پلتفرم قدیمی 206 اعمال خواهد شد.
نکته جالب در مورد این پروژه قابلیت اجرای استانداردهایی مانند تصادف با عابر پیاده، سیستم ایمنی اخطار فشار باد تایر، هدایت راننده در تعویض دنده، سیستم پایداری الکترونیکی و پوشش دهنده سایر استانداردهای خودروسازان معتبر جهانی است. محصول این پروژه با پیشرانه سری TU وارد بازار می گردد و در مرحله نخست قرار است به گیربکس دستی مجهز باشد. در گام بعد این خودرو با گیربکس اتوماتیک و پیشرانه 3 استوانه ای IK3 فراوری خواهد شد.
طبق اطلاعاتی که منابع مطلع از شرکت ایران خودرو آن را رسانه ای نموده اند، مهندسان این شرکت برای طراحی محصول TF21 ایران خودرو از خودروهای سایز کوچکی مانند هیوندای i10 و میتسوبیشی میراژ و به خصوص از خودروی رنو کویید الگوبرداری نموده اند. پس احتمال کمی دارد که ایران خودرو از مگاپلتفرم IKP1 برای ساخت این محصول تازهش استفاده نموده باشد.
در مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام گروه صنعتی ایران خودرو در سال 1400 تصاویری از برنامه ها و اهداف ایران خودرو به نمایش عایدی که اطلاعات تازهی از جمله طراحی کراس اوور تازه ایران خودرو در آن دیده شد، اما تصویری از پروژه های آینده ایران خودرو نیز در آن وجود داشت که جالب توجه بود.
محصولات پروژه TF21 و TF22 در سگمنت B واقع شده است، قرار است جایگزین دو خودروی پرطرف دار ایران خودرو گردد. پژو 206 و پژو 207 دو محصولی است که انتظار می رود با ورود محصول پروژه TF21 و TF22 به سرانجام فراوری خود نزدیک گردد که البته تا تحقق آن موقع زیادی به جای مانده است.
***
شما می توانید تازهترین اخبار خودرو را در بلاگ وبلاگ رویال درام مطالعه کنید.