پروژه روگذر اسلام آباد غرب اجرا نخواهد شد

به گزارش وبلاگ رویال درام، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه با اشاره به این که موضوع حفاظت از تپه تاریخی چغاگاوانه به عنوان یک میراث عظیم فرهنگی، از اولویت های اصلی مدیریت ارشد استان است، گفت: اگر نظر کارشناسی و ارزیابی های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبتنی بر لزوم توقف پروژه روگذر اسلام آباد باشد، این طرح اجرا نخواهد شد.

پروژه روگذر اسلام آباد غرب اجرا نخواهد شد

به گزارش وبلاگ رویال درام به نقل از ایرنا، مهرداد سالاری با اعلام این خبر اضافه کرد: تصمیم نهایی پیرامون سرنوشت پروژه پل روگذر شهر اسلام آباد طی چند روز آینده در نشست مشترکی به ریاست معاون عمرانی استاندار و با حضور معاون یا نماینده تام الاختیار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اعضای شورای شهر و شهردار اسلام آباد غرب و مدیرکل استان اتخاذ می گردد.

او اظهار کرد: توجه به نظرات، دغدغه های مردم، رسانه ها و حراست از میراث فرهنگی همواره در اولویت کاری مدیریت ارشد استان قرار داشته و به همین دلیل روز آدینه 26 مهر همراه با مهندس بازوند استاندار کرمانشاه یک بازدید میدانی از محل پروژه در نزدیکی تپه تاریخی چغاگاوانه داشتیم و علاوه بر آنالیز وضعیت پروژه، نظرات مردم را هم جویا شدیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه تأکید کرد: استاندار کرمانشاه پس ازاین بازدید، مسائل مطرح شده پیرامون پروژه و حساسیت های مردم و رسانه ها را با محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به طور مفصل در میان گذاشت.

تپه تاریخی چغاگاوانه که مربوط به دوران پیش از ایران باستان است، اکنون به واسطه ساخت پل روگذر و ساخت وسازهای صورت گرفته در اطراف آن در معرض تخریب قرارگرفته است. لایه های اولیه این محوطه تاریخی که 19 تیر 1348 به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده، تاکنون آثار بسیار گران بهایی از دوران پیش از ورود آریایی ها و ایلام باستان به فلات ایران کشف شده است، اما به گفته باستان شناسان لایه های زیرین این تپه، رازهای بسیاری متعلق به دوران ناشناخته از تاریخ در دل خود دارد.

در این تپه 10 هزار متری که با ارتفاعی حدود 25 متر در وسط شهر اسلام آباد و بین خانه های مسکونی قرار گرفته است، تاکنون آثار بسیار ارزشمندی مربوط به دوره سنگ، مس و عصر آهن به دست آمده است.

در ضلع غربی تپه چغاگاوانه و فاضله حدود 40 متری آن میدانی به نام میدان امام خمینی (ره) وجود دارد که شهرداری اکنون به منظور ایجاد یک پل روگذر، وسط میدان و بخشی از بلوارهای شمالی و جنوبی آن را تخریب نموده و در حال خاک برداری است.

بر اساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در زیر محلی که شهرداری برای ایجاد پل انتخاب نموده، آثار تاریخی وجود دارد و در حفاری های اخیر نیز بقایای استخوان انسان کشف شده است به همین دلیل میراث فرهنگی مخالف ساخت این پل روگذر است. اسلام آباد غرب در 60 کیلومتری غرب کرمانشاه 150 هزار تن جمعیت دارد.

منبع: میراث آریا

به "پروژه روگذر اسلام آباد غرب اجرا نخواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه روگذر اسلام آباد غرب اجرا نخواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید