نقش فرهنگ کار در رونق فراوری، نهادینه سازی تلاش و تلاش جمعی، اصلی ضروری برای توسعه کشور

به گزارش وبلاگ رویال درام، در میان مولفه های اثرگذار در تحقق شعار سال و توسعه و شکوفایی مالی کشور، فرهنگ کار و کوشش از عناصر بسیار مهم و معین کننده ای به شمار می رود که به واسطه آن تمامی کشور های پیشرفته دنیا پیروز به فتح قله های پیشرفت شده اند.

نقش فرهنگ کار در رونق فراوری، نهادینه سازی تلاش و تلاش جمعی، اصلی ضروری برای توسعه کشور

به گزارش خبرنگار ، در میان عناصر مهم و مشخص نماینده در پیشرفت و شکوفایی یک جامعه از حیث مالی، صنعتی و فراوریی، فرهنگ کار و تلاش نقش بسیار مهم و بسزایی را ایفاء می کند.

به واقع با اتکای به این مولفة خطیر می توان تمامی مسائل و نارسایی های موجودِ پیش روی یک کشور را مرتفع نمود، امری که با مطالعة سیر توسعة جوامع و پیشرفتِ کشور هایی همچون کره جنوبی، ژاپن، آلمان و... این ادعا به روشنی قابل اثبات خواهد بود.

اگرچه فرهنگ کشور های مذکور در ابعاد گوناگون با فرهنگ ایرانی و اسلامی در تناقص است و از قرابت چندانی برخوردار نیست، اما نمی توان این واقعیت را نفی کردکه بسیاری از جوامع توسعه یافته با الگوبرداری از رهنمود های راهبردی که به کرات در دین مبین اسلام به آن تاکید شده به توفیقات بسیاری دست یافته اند.

هدف از طرح و تنظیم این گزارش اشاره به شکوه و جلال تمدن ایرانی اسلامی در سده های نه چندان دور گذشته نیست، دورانی که کشور های اسلامی با سرعت و شتاب در حال در نوردیدن پله های پیشرفت و ترقی بودند و جوامع غربی که امروزه از آن ها به عنوان مهد توسعه در عرصه های مالی، صنعتی و فراوریی یاد می شود غرق در عُصیان های اجتماعی و فساد حاکم بر کلیسا ها بوده و با گیوتین گردن می زدند، اما روزگار گذشت و جوامع غربی با تلاش و تلاش مضاعف (فارغ از مسائل اجتماعی و اخلاقی که امروز با آن دست و پنجه نرم می نمایند) توانستند از حیث مالی به نمونه، مصداق و سمبلی از پیشرفت و توسعه مبدل شوند.

البته طرح این موضوع به معنای انکار توفیقات کشور ایران و بخصوص نظام مقدس جمهوری اسلامی در طول چهار دهه گذشته نیست و وقتی مانع تراشی ها و عداوت دشمنان این مرز و بوم در راستا توسعه و پیشرفت ایران اسلامی را در نظر می گیریم، بیش از پیش به اهمیت و ارزش و بهای این پیشرفت ها پِی خواهیم برد، اما با همه این اوصاف باید واقع بین بود و به این امر اذعان نمود که در صورت نهادینه شدن فرهنگ کار تلاش و تلاش جمعی در میان طبقات و طیف های متعدد اجتماعی جامعه، سطح و تراز پیشرفت و توسعه مالی کشورمان به مراتب فراتر از امروز بود.

متاسفانه یک عادت و فرهنگ غلط در میان بخشی از افکار عمومی جامعه شایع شده که گویی تمامی مسائل جامعه ناشی از سوء مدیریت است، اما هیچگاه این سئوال مطرح نمی شود که برای تسهیل اداره کشور و تسریع روند شکوفایی مالی، صنعتی و فراوریی این مرز و بوم (که یقینا شاه کلید گشایش بسیاری از نارسایی ها و انسداد ها است)، ما به عنوان یک شهروند (فارغ از صندلی حقوقی که از آن برخوردار هستیم) و به عنوان یک فرد عادی و حقیقی در جامعه، به چه میزانی تلاش نموده ایم.

پاسخ به این سئوال با مطالعه تحقیقات صورت گرفته در مورد میزان کار مفید در کشور به سادگی و سهولت تمام پاسخ داده خواهد شد.

میزان کار مفید در جامعه ایران در هفته، حداکثر 11 ساعت برآوُرد می شود

محمد حسین محمدی، کارشناس مسائل مالی در تبادل نظر با خبرنگار در این خصوص (میزان کار مفید در کشور) می گوید: بهره وری کار یا همان کار مفید از عناصر بسیار مهم در توسعه و شکوفایی جامعه به شمار می رود، اما با این وجود و با مطالعه میزان کار مفید در کشور و با توجه به گزارشات منعکس شده در رسانه ها این واقعیت تلخ عیان می شود که میزان کار مفید در جامعه ایران در هفته، حداکثر 11 ساعت برآوُرد می شود و در بخش های دولتی نیز این عدد و رقم 22 دقیقه در روز اِحصاء شده است.

وی اضافه کرد: در نقطه مقابل، در کشوری همچون فرانسه میزان کار مفید در طول یک هفته، حدود 30 تا 33 ساعت برآورد می شود و به تعبیری می توان گفت با کسر روز یکشنبه (به عنوان روز تعطیل) این میزان به حدود پنج و نیم ساعت در روز تخمین زده می شود.

این کارشناس مسائل مالی گفت: به واقع کیفیت کار در کشور های توسعه یافته بسیار بالا است و در حال حاضر نیز جوامع اینچنینی در صدد افزایش میزان استراحت برای نیروی انسانی خویش هستند که این موضوع موید این واقعیت است که افزایش راندمان کاری یا بهره وری آن، صرفا با بالا بردن ساعات کاری محقق نمی شود و امید است با الگوبرداری صحیح از سازوکار های حاکم بر کشور های توسعه یافته در این خصوص میزان کار مفید در کشور با ارتقای هر چه بیشتری همراه شود که هر آنچه این امر با دقت و درایت بیشتری در مراکز فراوریی و صنعتی نیز اجرایی شود، به تبع ضریب تحقق شعار سال نیز تقویت خواهد شد.

در صورت افزایش کار و تلاش و تلاش جمعی، موانع پیشروی مالی مرتفع می شود

در واقع امر ورود به امور مختلف کشور از سوی تمامی آحاد جامعه اعم از مسئولان، مدیران و مردم و اقشار عادی جامعه با روحیه جهادی گره گشای تمامی مسائلِ فعلیِ جاری و ساری در عرصه های مالی و فراوریی خواهد بود.

به عنوان نمونه در دهه های نه چندان دور گذشته و در دوران دفاع مقدس، عموم مردم و مسئولان با روحیه جهادی به کار و تلاش و مجاهدت پرداختند و نتیجه آن پیروزی و سرافرازی کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در برابر رژیم بعثی عراق و در واقع امر 40 کشور حامی عراق، در آن مقطع بود.

با تکیه بر چنین الگو و تجربه ای، امروز نیز با همگرایی و وحدت و هم افزایی هر چه بیشتر و تلاش و تلاش شبانه روزی در مراکز فراوریی و صنعتی می توان در تحقق شعار سال پیروز شد و به توفیقات ارزنده ای نائل شد.

در صورت تلاش هر چه بیشتر برای نهادینه سازی فرهنگ کار و تلاش، میزان ضریب فراوریی از حیث کمی با افزایش فزاینده تری همراه خواهد شد و از دیگر سو با اتکای به این روحیه می توان کیفیت محصولات و اقلام فراوریی را نیز ارتقاء بخشید و به واسطه آن قادر خواهیم بود بسیاری از بازار ها در کشور های منطقه و عرصه های بین المللی را تسخیر کنیم.

با حصول این توفیق، ضریب اشتغالزایی نیز افزون تر خواهد شد و معضل بیکاری و مسائلِ پیروِ آن در کشور حل و فصل خواهد شد.

کشوری همچون ژاپن، نمونه و مصداق بارزی از تلاش و تلاش جمعی محسوب می شود که با تلاش شبانه روزی و روز افزون از یک کشور ویرانه بعد از جنگ دنیای به یکی از توسعه یافته ترین جوامع دنیا مبدل شده است.

امروزه، اقتصاد ژاپن در عرصه بین المللی به یک بازیگر اصلی و تاثیرگذار در تحولات مالی نظام دنیای تبدیل شده و می طلبد ما نیز با پیروی و توجه به رهنمود های دلسوزان انقلاب، نظام و کشور مبنی بر لزوم وحدت و تلاش همه جانبه برای حمایت از فراوری داخلی و تلاش برای توسعه و آبادانی هر چه بیشتر کشور، چنین راستای را با سرعت مضاعف طی کنیم.

فرهنگ کار و تلاشِ متعالی، ظرفیت های بالقوه کشور را بالفعل می کند

کشور ایران از ظرفیت های بالقوه متعددی در عرصه های گوناگون برخوردار است که متاسفانه از بسیاری از این فرصت ها آنچنان که باید استفاده نشده و به تعبیری شاهد فرصت سوزی های بسیاری در طول سالیان و دهه های گذشته بوده ایم.

بدون تردید، با تلاش مضاعف، اقدام و عمل و همسویی تمامی دستگاه های ذی ربط و نیروی انسانیِ فعال در جامعه (در حوزه ها و عرصه های گوناگون) می توان به بهترین نحو ممکن از فرصت ها و ظرفیت های موجود در راستای توسعه کشور و تحقق رونق فراوری بهره بُرد.

تدبیر و عقلانیت حکم می کند تا از فرصت های موجود به بهترین نحو ممکن برای دفع مسائل بهره برداری شود و یقینا در شرایط فعلی که کشور در جنگ مالی با دشمنان قسم خورده نظام به سر می بَرَد، استعداد ها و ظرفیت های بالقوه موجود می تواند خنثی نماینده بسیاری از فشار ها و تحریم ها محسوب شود.

در این میان، نباید از نظر دور داشت که بسیاری از مواد اولیه مورد احتیاج کشور در عرصه فراوریی، به لطف و عنایت پروردگار در این مرز و بوم و خاک پرگهر موجود است که تحریم ها نیز نمی تواند مانع از تزریق آن به چرخه فراوریی کشور شود.

البته در بعضی حوزه ها از قابلیت ارزش اضافه کرده و آماده سازی منابع موجود برای تامین مواد اولیه، آنچنان که شایسته و مورد انتظار است برخوردار نیستیم که می باید با تلاش مضاعف و بهره گیری از نخبگان و متخصصان داخلی به این توفیق نائل شویم تا بواسطه آن در جهت تامین مواد اولیه مورد احتیاج مراکز صنعتی فراوریی که متاسفانه در بعضی بخش ها باعث ظهور و بروز مسائل جدی و عدیده شده، پیروز تر از گذشته ظاهر شویم.

باید این اصل و قاعده به عنوان یک نقشه راه استراتژیک، ملکه ذهن تمامی آحاد جامعه شود که جز با تلاش و تلاش و ممارست، کشور قادر به دستیابی به ایده آل هایی که برازنده آن است نخواهد شد و یقینا هیچ تلاشی نیز، بدون پاداش و ثمره نخواهد بود.

می باید تمامی فعالان صنعتی و فراوریی و حتی جامعه کارمند کشور و عناصری که در حوزه های غیر فراوریی مشغول به فعالیت هستند به ارتقای رتبه و صندلی کالای داخلی و فراوری ملی، (با خرید محصولات ایرانی و اجتناب از خرید کالا های خارجی بیندیشند) و در این صورت فراوری ناخالص ملی کشور، ضریب صادراتی آن، رقابت پذیری محصولات ایرانی با نمونه های مشابه خارجی افزون تر از گذشته خواهد شد و البته برطرف موانع از راستا حرکت طبیعی نظام فراوریی کشور توسط دستگاه های متولی (هر سه قوه کشور به فراخور وظایف و اختیاراتی که از آن برخوردار هستند) از ضروریاتی است که در پیشبرد این اهداف مثمر ثمر و مشخص نماینده خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "نقش فرهنگ کار در رونق فراوری، نهادینه سازی تلاش و تلاش جمعی، اصلی ضروری برای توسعه کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش فرهنگ کار در رونق فراوری، نهادینه سازی تلاش و تلاش جمعی، اصلی ضروری برای توسعه کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید