ناسا، ناخواسته مریخ را بمباران کرد!

به گزارش وبلاگ رویال درام، ماموریت منحرف کردن مسیر یک سیارک در سپتامبر 2022 ممکن است موفقیت بزرگی باشد، اما آسیب های جانبی آن تا چند هزار سال دیگر، دامان مریخ و ساکنان احتمالی آن را خواهد گرفت.

ناسا، ناخواسته مریخ را بمباران کرد!

به گزارش خبرگزاری وبلاگ رویال درام ، تجزیه و تحلیل جدیدی از زباله های پرتاب شده از سیارک دیمورفوس هنگامی که فضاپیمای DART ناسا با آن برخورد کرد، نشان داد که بعضی از سنگ ها ممکن است در مسیر برخورد با مریخ قرار گرفته باشند و تا چند هزار سال دیگر، دهانه های برخوردی تازه ای روی سیاره سرخ شکل بگیرند.

در حال حاضر این موضوع چندان مهم به نظر نمی رسد، زیرا هیچ انسانی در مریخ زندگی نمی نماید که نگران پرتاب سنگ ها باشد؛ اما اگر مدار سنگ ها با مدار مریخ اشتراک پیدا کند، مأموریت های سرنشین دار آینده با مشکل نگران نماینده ای روبرو خواهند شد.

ماموریت DART از نظر مفهومی ساده بود. دیمورفوس و دیدیموس یک جفت سیارک دوتایی با دوره مداری شناخته شده هستند. ناسا با شلیک فضاپیمایی به سیارک کوچکتر، دیمورفوس، و میزان گیری تغییرات مدار آن، توانست روشی را برای دفاع سیاره ای تمرین کند. در این روش برای منحرف کردن سیارکی که ممکن است در مسیر برخوردی خطرناک با زمین باشد، می توانیم جسم سنگینی را از مدت ها قبل به آن بکوبیم؛ اما برای اجرای این روش به زمان کافی برای برنامه ریزی و اجرای ماموریت احتیاج خواهیم داشت.

اما دیمورفوس هم مانند اغلب سیارک ها، صخره ای صلب نیست. عمده سیارک ها ساختار کلوخ مانند دارند و ذرات آن با چسبندگی ضعیفی به هم متصل شده اند. برخورد فضاپیما به این کلوخ فضایی،انبوهی از سنگ ریزه ها و غبار سیارکی را به فضا پرتاب کرد. شاید بپرسید سرنوشت سنگ هایی که طی این برخورد در فضا رها شدند، چه شد؟ دو اخترشناس به نام های مارکو فنوچی از آژانس فضایی اروپا و آلبینو کاربوگنانی از موسسه ملی اخترفیزیک در ایتالیا در مقاله ای در ماهنامه انجمن سلطنتی نجوم به این سؤال، پاسخ داده اند.

این محققان به طور خاص بر 37 تخته سنگ شناسایی شده با تلسکوپ فضایی هابل در میزان های بین 4 تا 7 متر (13 تا 23 فوت) تمرکز کردند. خیالتان راحت، مسئله ای زمین را تهدید نمی نماید. صرفا بعضی از تخته سنگ ها به نزدیکی زمین می رسند، اما آنقدر نزدیک که خطرساز شوند. اما چهار تخته سنگ به میزان ای به مریخ نزدیک می شوند که می توانند مستقیماً به آن برخورد نمایند، دو عدد از آن ها تا 6000 سال و دو عدد از آن ها تا 15000 سال دیگر به سطح مریخ برخورد می نمایند.

مریخ برخلاف زمین، جو رقیقی دارد و سپری برای دفاع در برابر این سنگ های نسبتا کوچک (در مقیاس نجومی) ندارد! بر اساس محاسبات اخترشناسان، این سنگ ها مستقیماً به صورت یک تکه به پایین سقوط می نمایند و دهانه های کوچکی را تا پهنای 300 متر (984 فوت) حفر می نمایند. سطح مریخ پوشیده از با سنگ ها و دهانه های برخوردی است، بنابراین اگر در چند هزار سال آینده اتفاقی دراماتیک رخ ندهد، این تاثیرات واقعاً دنیای کسی را تکان نخواهد داد.

اما این یافته ها از کار قبلی تیم حمایت می نماید که نشان می دهد بعضی از شهاب سنگ هایی که در گذشته به زمین برخورد نموده اند، احتمالاً از برخورد سیارک ها در محیط نزدیک به زمین سرچشمه گرفته اند.به هر حال ما واقعا متاسفیم مریخ. اگر می خواهید برای تلافی سنگ ها را به سمت ما پرتاب کنید!

منبع: sciencealert

227227

منبع: خبرآنلاین

به "ناسا، ناخواسته مریخ را بمباران کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا، ناخواسته مریخ را بمباران کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید