خوراکیهای مفید برای سلامت مو

به گزارش وبلاگ رویال درام، وقتی نوبت به سلامت موها می رسد، نه فقط موادیکه به سرتان می زنید بلکه موادی هم که می خورید، مهم هستند. در این نوشته قصد داریم غذاهایی برای داشتن موهای زیبا، پرپشت و سالم به شما معرفی کنیم.

خوراکیهای مفید برای سلامت مو

ماهی سالمون

ماهی سالمون منبعی سرشار از ویتامین D و پروتئین (هردو اینها در داشتن مویی محکم و قوی نقش کلیدی دارند) است. ویژگی مهم این ماهی های سردآبی امگا 3 ای است، که درون آنها یافت می گردد. بدن شما نمی تواند اسیدهای چربی که برای رشد مو مورد احتیاج هستند را فراوری کند. تقریبا 3 درصد موها از اسیدهای چرب ساخته می شوند. امگا 3 بعلاوه در پوست سر شما هم وجود دارد و باعث مربوط ماندن پوست سر و موهای شما می گردد.

در صورتی که به ماهی سالمون علاقه ندارید می توانید از سایر ماهی ها مانند ساردین یا قزل آلا و یا از سایر خوراکی ها مانند آووکادو، تخم کدو و گردو بهره ببرید.

گردوگردو تنها آجیلی است که میزان زیادی اسید چرب امگا 3 دارد. گردو بعلاوه سرشار از بیوتین و ویتامین E است که به حفظ سلول های شما یاری می نماید و بعلاوه بیوتین کم می تواند منجر به ریزش مو گردد. گردو بعلاوه دارای مس می باشد که به حفظ رنگ موی طبیعی شما و درخشندگی مو یاری می نماید.

بجز خوردن گردو سعی کنید از روغن آن در سالادها و غذاهای سرخ کردنیتان بهره ببرید.

سیب زمینی شیرینسیب زمینی شیرین منبعی غنی از آنتی اکسیدان است، آنتی اکسیدانی که بدن شما به ویتامین آ تبدیل می نماید. ویتامین آ ماده ای مورد احتیاج برای بدن است. کمبود این ویتامین باعث مشکلاتی برای مو شده و حتی می تواند باعث شوره سر گردد.

سایر منابع عبارتند از، هویج، طالبی، انبه، کدو و زردآلو که همه منبع آنتی اکسیدان هستند.

تخم مرغتخم مرغ منبع غنی ای از پروتئین است. تخم مرغ بعلاوه سرشار از منابع معدن مهم از جمله: روی، سلنیوم، سولفور و آهن می باشد. در این میان نقش آهن پرنگ تر است چراکه به سلول های پوست و مو برای دریافت اکسیژن یاری می نماید و کمبود آهن(کم خونی) باعث ریزش مو بخصوص در خانم ها می گردد.

سایر منابع عبارتند از، مرغ، ماهی و گوشت گوساله.

اسفناجآهن، آنتی اکسیدان، فولات و ویتامین C درون اسفناج به حفظ سلامت موها یاری می نماید.

سایر منابع عبارتند از، سبزیجات تیره رنگ مانند بروکلی، کلم پیچ، برگ چغندر.

عدسعدس از دسته غلاتی است که پر از پروتئین، آهن، روی و بیوتین می باشد، و برای سلامت و رشد موها بسیار مفید است.

سایر غلات مفید سویا و لوبیا می باشند.

ماست یونانیدر بین لبنیات کم چربی ماست یونانی یکی از برترین گزینه ها برای سلامت مو می باشد، این ماست سرشار از پروتئین، ویتامین ب5 (پانتوتنیک اسید که در بیشتر شامپوهای تقویتی وجود دارد) و ویتامین D است.

سایر منابع عبارتند از، پنیر و شیر کم چرب.

زغال اختهزمانیکه نوبت به ویتامین ث میرسد انتخاب میوه ای خاص سخت است، ولی میوه هایی چون زغال اخته، کیوی، سیب زمینی شیرین ، گوجه فرنگی و توت فرنگی که سرشار از ویتامین ث هستند برای سلامت موها مفیداند. کمبود ویتامین ث باعث شکستن موها می گردد.

مرغاین غذای عادی و همیشگی از آنجاییکه سرشار از پروتئین، روی، آهن و ویتامین ب که به سلامت و استحکام مو یاری می نماید، فوق العاده می باشد. از آنجاییکه تقریبا تمام مواد سازنده مو از پروتئین است، غذاهای سرشار از پروتئین به سلامت موها یاری می نماید.1

بادام برزیلیمغز بادام برزیلی منبع سلنیوم است؛ ماده معدنی که رشد مو را تقویت می نماید. طبق تحقیقاتی که به وسیله متخصصان انجام شده، سلنیم در سلامت پیاز مو نقش ویژه ای دارد.

با این حال حجم زیاد سلنیم موجب شنماینده شدن و ریزش شدید مو، حالت تهوع، التهابات پوستی و اختلال در سیستم عصبی می گردد.

بادام برزیلی حاوی میزان زیادی سلنیم است که برای تقویت مو مناسب بوده و با این حال مصرف زیاد این نوع آجیل به دلیل حجم زیاد سلنیم، ممکن است موجب اختلال در سلامت فرد گردد.

موادغذایی دیگری که حاوی سلنیم هستند:

گوشت ماهی

تخم مرغ

شیر و دیگر محصولات لبنی

نان و غلات

موادغذایی که منبع غنی ویتامین D هستندبراساس برخی مطالعاتی که اخیرا انجام شده، ویتامین D، به رشد مو یاری می نماید. این ویتامین برای سلامت ماهیچه ها، سلول های عصبی و فعالیت سیستم ایمنی بسیار مفید است.

برای دریافت این ویتامین به وسیله تغذیه می توانید از موادغذایی زیر بهره ببرید:

آب پرتقال

ماست

ماهی (به ویژه سالمون، ماکرل، سادین و تُن)

جگر

پنیر

قارچ

منابع غنی لیزینلیزین یکی از آمینواسیدهای اصلی موجود در پروتئین است که به رشد مو یاری می نماید. لیزین در ریشته مو نیز وجود دارد و وظیفه آن معین شکل و حجم موی سر است.

کمبود این ماده یکی از اصلی ترین دلایل ریزش مو است. برای دریافت میزان کافی لیزین باید موادغذایی زیر را در رژیم غذایی تان بگنجانید.

گوشت

تخم مرغ

حبوبات

آجیل

عدس 2

دارچیناین ادویه دوست داشتنی باعث بهبود جریان خون می گردد که شامل جریان خون در پوست سرتان هم می گردد. یعنی مواد مغذی بیشتری به فولیکول های مو رسیده و رشد سریع تری خواهند داشت. در ضمن دارچین می تواند طعم دهنده خوبی برای قهوه تان باشد بدون اینکه قند اضافی داشته باشد.

کدو حلوایی

میوه ها و سبزی های رنگ روشن و نارنجی رنگ مانند سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی، انبه و حتی گواوا برای سلامت موها فوق العاده اند. این خوراکی ها سرشار از بتا کاروتن و ویتامین A بوده و پوست سر را تحریک می نمایند تا چربیهای مفید به نام سبیوم فراوری نموده و به درخشش و رطوبت موهای تان بیفزایند. اما مراقب باشید زیاده روی نکنید چون مصرف میزان زیادی از ویتامین A می تواند منجر به ریزش مو گردد. پس به فکر مصرف مکمل نیفتید و این مواد مغذی را از راه تغذیه طبیعی تامین کنید.

بادامبادام شگفت انگیز است زیرا سرشار از ویتامین E است. ویتامین E دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و به ترمیم بافت ها و کاهش التهاب و تقویت رشد موها یاری می نماید. سایر منابع ویتامین E شامل تخم آفتابگردان، دانه میوه کاج، اسفناج و آوکادو می گردد.

نخود آبگوشتینخود آبگوشتی سرشار از ویتامین B9 است که به نام اسید فولیک معروف است. اسید فولیک ماده مغذی مهم دیگری برای سلامت موهای شماست. سبزیجات برگدار، کلم برگ، اسفناج و شلغم نیز منابع خوبی از اسید فولیک هستند. اسید فولیک فراوری سلول های قرمز خون را افزایش می دهد که مسئول انتقال اکسیژن در سراسر بدن بوده و مواد مغذی را به هر قسمتی از بدن که ضروری است می برند از جمله موهای تان.3

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.khabaronline.ir

3.www.bartarinha.ir

منبع: راسخون

به "خوراکیهای مفید برای سلامت مو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوراکیهای مفید برای سلامت مو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید