تقویت روابط اجتماعی برای زندگی سالم تر طولانی تر

ارتباطات اجتماعی نه تنها می تواند برای شما لذت بخش باشد، بلکه به همان اندازه خواب کافی، رژیم غذایی خوب و سیگار نکشیدن می تواند بر سلامت درازمدت شما تأثیر بگذارد

تقویت روابط اجتماعی برای زندگی سالم تر طولانی تر

چندین آنالیز نشان داده اند که افرادی که روابط رضایت بخشی با خانواده، دوستان و جامعه شان دارند، شادمان ترند و مسائل سلامتی کمتری دارند و طول عمر بیشتری دارند.

برعکس، نداشتن پیوندهای اجتماعی با افسردگی و زوال عقل در سنین بالا و نیز با افزایش مرگ ومیر ارتباط دارد. یک آنالیز که در آن بیش از 309000 نفر را شامل می شد، نشان داد که نداشتن ارتباط قوی خطر مرگ زودرس ناشی از همه علل را تا 50 درصد افزایش می دهد- این تأثیر بر خطر مرگ ومیر تقریباً با تأثیر کشیدن تا 15 سیگار در روز قابل مقایسه است و تأثیرش بیش از تأثیر چاقی و بی حرکتی جسمی است.

دانشمندان در حال آنالیز عوامل زیست شناختی و رفتاری هستند که در سودمندی های بهداشتی ارتباط با دیگران دخیل هستند. برای مثال، دانشمندان دریافته اند که ارتباط اجتماعی میزان های زیان بار استرس را کاهش دهد که اثرات منفی بر شریان های کورونری (شریان های تغذیه نماینده عضله قلب) ، کارکرد روده، تنظیم انسولین و دستگاه ایمنی می گذارند. یک رشته از پژوهش های دیگر نشان می دهند که رفتارهای ارتباطی و مراقبت از دیگران باعث آزاد شدن هورمون های کاهنده استرس در بدن می گردد.

  • فعالیت اجتماعی در دوره سالمندی خطر زوال عقل را کاهش می دهد

پژوهش ها همچنین طیفی از فعالیت ها را شناسایی نموده اند که می توان آن ها را حمایت اجتماعی خواند، از پیشنهاد یاری به دیگران یا توصیه به بیان عواطف. به علاوه شواهد نشان می دهند اثرات سلامت بخش حمایت اجتماعی نه تنها فرد گیرنده حمایت بلکه فرد ارائه نماینده حمایت را هم در برمی گیرد.

همه این پژوهش ها امیدبخش هستند چراکه مراقبت به یاری به دیگران یکی از آسان ترین راهبردها برای تقویت سلامت است. این راهبرد خرج چندانی ندارد و احتیاج به ابزار یا رژیم خاصی ندارد و ما می توانیم از شیوه های بسیار در آن شرکت کنیم.

کیفیت روابط ما در این زمینه اهمیت دارد. برای مثال، یک آنالیز نشان داد که زنان میان سالی که ازدواج های بسیار رضایت بخشی دارند در مقایسه با زنانی که ازدواج کمتر رضایت بخشی دارند، کمتر در معرض خطر بیماری های قلبی-عروقی هستند. یک آنالیز دیگر نشان داد روابط منفی یا نومیدنماینده با اعضای خانواده با وضعیت بدتر سلامتی ارتباط دارد. رشته ای از پژوهش های دیگر نشانه های ضعف دستگاه ایمنی را در زوج هایی نشان داده است که روابط خصمانه با یکدیگر دارند.

همچنین داشتن شبکه ای از ارتباطات اجتماعی قوی می تواند بر سلامت افراد تاثیر بگذارد. یک آنالیز بزرگ در سوئد بر روی افراد 75 ساله و بالاتر به این نتیجه رسید که خطر زوال عقل در افرادی که دارای مجموعه ای از تماس های رضایت بخش با دوستان و بستگان هستند، در پایین ترین حد است.

جمع های خانوادگی، گردآمدن با دوستان، شرکت در مراسم مذهبی و اجتماعی یا رویدادهای مربوط به محل کار فرصت خوبی برای ارتباط با دیگران، تبادل نظرات و احتمالا گوش دادن به درد دل های اطرافیان و یاری کردن به آنها است.

برای تقویت روابط خود با دیگران به این نکات توجه کنید:

- بر مهم ترین و معنی دارترین روابط خود متمرکز شوید.

- انجام فعالیت هایی را با دیگران انتخاب کنید که بیشترین لذت را برای شما و افرادی تحت حمایت شما هستند، فراهم کند.

- کارهایی که وقت شما را تلف می نمایند به دیگران بسپارید یا کنار بگذارید تا وقت برای در کنار خانواده و دوستان بودن را در اختیار داشته باشید.

منبع: Harvard Health Letter

منبع: همشهری آنلاین

به "تقویت روابط اجتماعی برای زندگی سالم تر طولانی تر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقویت روابط اجتماعی برای زندگی سالم تر طولانی تر"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید