بازی وار سازی و تاثیر آن در جذب جهانگرد

به گزارش وبلاگ رویال درام، ایلنا/ این خبر پیرامون بازی وار سازی و تاثیر آن در جذب جهانگرد برای شما مخاطبان گرامی نگارش شده است.

بازی وار سازی و تاثیر آن در جذب جهانگرد

آنالیز ها درباره بازار پررونق گیمیفیکیشن (بازی وار سازی) در جهان نشان می دهد ارزش بازار جهانی گیمیفیکیشن در سال 2018، حدود 6/8 میلیارد دلار بوده و پیش بینی می گردد تا سال 2024 به 40 میلیارد دلار افزایش یابد. تعاریف متعددی از گیمیفیکیشن (Gamification) وجود دارد که همه آنها به یک چیز اشاره می نمایند: ایجاد یک فرآیند بازی گونه در محیط های غیر بازی. تعریف گیمیفیکیشن (Gamification) از نظر یو کای چو (Yu-Kai Chou) متخصص برجسته گیمیفیکیشن و نویسنده کتاب گیمیفیکیشن قابل اجرا (Actionable Gamification)، چنین است: گیمیفیکیشن یعنی جمع آوری و بکارگیری تمام عناصر سرگرم نماینده و مجذوب کننده بازی ها و استفاده از آنها در جهانی واقعی و فعالیتهای مهم زندگی.

قطعا تمام این موارد در آینده توریستی جهان تاثیر بسزایی خواهند داشت و ایران نیز برای آنکه از آنچه در عرصه بین الملل رقم خواهد خورد، عقب نماند باید تکنولوژی و امکانات خود را همسو و هم راستا با پیشرفت های جهانی بروزرسانی کند.

بهزاد محمدیان (متخصص مدیریت رفتار و عضو هیات علمی دانشگاه تهران) درخصوص بازی وار سازی و طراحی رفتار در کسب و کار حوزه توریستی و روانشناسی و انگیزش آن در حوزه توریستی گفت: اپلیکیشن هایی که این روزها در اختیار داریم در زمانی و در بخشی از کاربردشان بخشی از نیازهای ما را مرتفع می کردند اما از جایی به بعد کارآیی آنها بیش از برآوردن بخشی از نیازهای ما شد و به نوعی مخاطبان را با خود و امکاناتی که در اختیار قرار می دادند درگیر کردند و آنچه بیش از گذشته رخ نمایی کرد، ایجاد تجربه بود.

او با تاکید برآنکه این روزها ایجاد تجربه تازه و متفاوت در بازی وار سازی اهمیت دارد، اذعان داشت: مزیت رقابتی یکی از نکاتی است که همیشه در حوزه توریستی بیش از سایر حوزه ها در نظر گرفته می گردد و به آن اهمیت داده می گردد. متقاعد کردن آدم ها برای خرید و ایجاد دلبستگی به کسب و کار فعالان حوزه توریستی از جمله نکاتی است که این روزها مطرح شده و میتوان گفت ایجاد باشگاه های مشتریان و امکاناتی که از این طریق داده می گردد یکی از درگاه های تحقق این هدف است. این حوزه به طراحی برای تغییر رفتار روبرو با مشتری و توریستان مرتبط است، چرا که بعضی از رفتارهای مطلوب مد نظر است که مسافر و توریست براساس آن تصمیم گیری می نماید.

به گفته محمدیان، ترکیبی از علوم رفتاری، نگرش مشتری، نیازهایی که در کسب و کار وجود دارد و حتی امر ریسک پذیری و ایجاد نوآوری در کسب و کارهای توریستی و شناخت رفتار مشتری در ایجاد تجربه خوب و البته رفتار مثبت و روبرو دوباره توریست با حوزه توریستی تاثیرگذار است.

او در شرح تغییر رفتار در حوزه توریستی گفت: یونیسف از خطای لنگر یا حفظ شرایط موجود برای تعریف تغییر رفتار استفاده می نماید. این در حالی است که میتوان با استفاده از مجذوب کنندهیت های موجود در بازی ها، یادگیری و فضایی متفاوت را بوجود آورد تا اجزا و عناصر گردهم آیند و تفکر درون بازی را در فضاهای واقعی به نمایش بگذارند. این امر در فضاهای مختلف و جاذبه های توریستی امکان پذیر است. بازی دارای هدف است و درعین حال تمام فضاهای آن رمزگذاری می گردد که مجذوب کنندهیت آن را دو چندان می نماید؛ ساختار آن می تواند در حوزه توریستی بکار گرفته گردد. قطعا اضافه نمودن نمادهای مجذوب کننده می تواند فضاهای جدی بازی ها را به فضاهای نوستالژی و مجذوب کننده تبدیل کند و درعین حال، جاذبه های را در فکر مخاطب ماندگارتر سازد.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه تهران، در جهان شرکتهایی مانند مریوت هتل، نایکی، آمریکن اکسپرس، ماکروسافت، KFC، استار باکس و…از بازی وار سازی برای جذب مخاطب استفاده می نمایند. حتی در ایران نیز شرکتهایی مانند دیجی کالا و زوم فود و اسنپ نیز علاوه بر باشگاه مشتریان و خدماتی که ارائه می دهند برای نگهداشتن مشتریان خود از بازی وار سازی استفاده می نمایند و بازی های مخصوصی را طراحی نموده اند. در این میان میتوان فضای متاورس و VRرا نیز اضافه نمود. استفاده از تمام این امکانات می تواند علاوه بر معرفی گسترده تر جاذبه ها و خدمات توریستی، در ماندگار شدن تجربه و خاطره سازی در فکر توریستان و ایجاد انگیزه بازگشت دوباره تاثیرگذار باشد.

منبع: همگردی

به "بازی وار سازی و تاثیر آن در جذب جهانگرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی وار سازی و تاثیر آن در جذب جهانگرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید