شروعِ انتهاِ گیشا
به گزارش وبلاگ رویال درام، راستا تردد روی این پل فلزی قدیمی از دیشب (سه شنبه) مسدود و راستاهای جایگزین هم به وسیله پلیس هدایت و رانندگی (راهور) تهران عظیم اعلام شده است.

براساس وعده های مسئولان شهری، جمع آوری این پل قرار بوده که 2 سال پیش انجام گردد که اینک عملیات اجرایی آن شروع شده است.
با انسداد این جهت و باوجود اطلاع رسانی متعدد قبلی، این جهت از شب گذشته شاهد ترافیک گسترده بوده است؛ تردد زیاد خودروها به شمال، شمال غرب، غرب و جنوب غرب و اتصال این منطقه ها به مرکز شهر از جمله میدان های جهاد و ولی عصر (عج) نشان می دهد که این خیابان از شریان های مهم مواصلاتی مرکز به تعداد می رود.
ضمن اینکه وجود اماکن و ساختمان های تاریخی مانند دانشکده تربیت مدرس و هم خود سازه پل قدیمی گیشا، نوستالوژی خاصی برای شهروندان این منطقه ایجاد نموده بود و همین مسائل سبب شده که مدیریت شهری اعلام کند بعد از جمع آوری سازه پل، به فکر ایجاد پلازایی هم در منطقه خواهد بود.
تعویق چند ساله در جمع آوری
صحبت از جمع آوری پل گیشا موضوع امروز و دیروز نیست. بعد از شروع عملیات ایمن سازی تعدادی از پل های قدیمی فلزی مرکز در زمان مدیریت محمدباقر قالیباف اسم شد به علت آنکه امکان مقاوم سازی پل گیشا وجود ندارد این پل برچیده و به جای آن زیرگذر احداث خواهد شد.
گفته می گردد سازه فلزی پل گیشا اوایل دهه 50 همزمان با بازی های آسیایی به صورت موقت احداث و سال 60 به محل فعلی منتقل شد که البته تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته است.
عملیات تبدیل پل گیشا به زیرگذر به علت عرض کم و فرسودگی قرار بود سال 93 شروع و این پل فلزی پرچیده گردد که این کار به علت مسائل مالی و عبور خط 6 و 7 مترو از این منطقه به تعویق افتاد.
دی ماه سال 95 علیرضا جاوید معاون وقت فنی و عمرانی شهردار مرکز اظهار داشت: به منظور بهبود ترافیک پل گیشا، این پل جمع آوری و به صورت زیرگذر احداث خواهد شد.
وی با ذکر این نکته که با توجه به قدیمی بودن سازه پل امکان مقاوم سازی آن وجود نداشت اضافه کرد: عملیات این پروژه شروع شده و تا نیمه اول سال آینده (96) به بهره برداری خواهد رسید.
جاوید بعلاوه اعلام کرد که هفت پل فلزی شهر از جمله گیشا، حافظ، کریمخان زند و پل چوبی که به صورت موقت احداث شده اند با همکاری سازمان مشاور مورد آنالیز قرار می گیرند و در صورتی که امکان بقای آنها وجود نداشته باشد جمع آوری خواهند شد.
بعد از گذشت بیش از 2 سال از زمان وعده داده شده اکنون عملیات جمع آوری این پل با مسدود شدن آن شروع و مدت زمان آن حدود ماه اسم شده است.
دلایل برچیدن پل
معاون فنی و عمران شهرداری تهران فرسودگی و نداشتن کشش بار ترافیکی را 2 علت عمده تصمیم مدیریت شهری برای برچیدن پل فلزی گیشا برشمرده است.
صفا صبوری دیلمی با تأکید بر اینکه شرایط فرسودگی پل فلزی کوی نصر تا مرز ناایمن شدن این پل پیش رفته بود گفت: ملاحظات مربوط به ایمنی پل در کنار ضرورت تسریع عملیات اجرایی پروژه، ایده جمع آوری پل فلزی کوی نصر را بیش از پیش تقویت کرد.
وی با بیان اینکه پل فلزی کوی نصر با برخورداری از 2 خط عبوری در هر یک از باندهای شمالی و جنوبی، عملاً نقش یک گلوگاه ترافیکی را در جهت بزرگراه جلال آل احمد داشت یادآور شد: ترافیک ناشی از نبود تعادل خطوط ترافیکی پل گیشا نسبت به بزرگراه جلال آل احمد به گونه ای بود که علاوه بر افزایش زمان سفر و مصرف سوخت، کارکرد تقاطع های موجود در بزرگراه شهید گمنام را بویژه در ساعت های اوج رفت و آمد تحت تأثیر قرار می داد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران ادامه داد: پیش بینی می کنیم جمع آوری پل گیشا در مدت حداکثر 2 ماه به انتها برسد و ساخت زیرگذر با جدیت شروع گردد.
وی اظهارداشت: زیرگذر شامل سه محور عبوری خواهد بود و کوشش 24 ساعته ما بر این است تا در اسفند ساخت آن به انتها برسد.
پل عابر پیاده
صبوری توضیح داد: پل گیشا بعد از جمع آوری از رده خارج نمی گردد بلکه با طراحی جدیدی برای پل عابر پیاده ساماندهی می گردد که به صورت ویژه طراحی و بعد از انتها کار در تقاطع چمران - جلال آل احمد نصب خواهد شد.
وی هزینه تقریبی ساخت پل را 200 میلیارد تومان اظهار داشت که با توجه به شرایط مالی در انتها کار قیمت تمام شده اعلام خواهد شد.
به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، طی ماه های اخیر بازنگری های مختلفی در طرح احداث زیرگذر کوی نصر انجام شده است تا بهره مندی های ترافیکی طرح، ضمن کاهش هزینه های اجرایی به حداکثر اندازه ممکن برسد.
براساس اعلام شهرداری تهران با بهره برداری از پروژه احداث زیرگذر کوی نصر، یک جهت زیرگذر با 3 خط عبوری در هر یک از باندهای شمالی و جنوبی، جریان عبور و مرور در این تقاطع پرترافیک را ساماندهی خواهد نمود.
پل سبز زندگی جایگزین گیشا
اما آنطور که مسئولان شهری اعلام نموده اند قرار است پل گیشا پس از بازسازی به اسم یک فضای فرهنگی و مورد استفاده عابران پیاده و با اسم پل زندگی به محل کنونی بازگردد.
در همین زمینه معاون فنی و عمران مرکز در گفت و گو با رسانه ها گفته بود: این پل به یک نشان شهری تبدیل شده؛ بنابراین تصمیم بر این است که این پل جمع آوری گردد و پس از بهسازی و ارتقای ایمنی، مجدد با یک سبک و شکل دیگری به این محل بازگردد، اما از آنجاکه قرار است این پل به پل سبز زندگی تبدیل گردد، قطعاً شاهد تغییراتی خواهیم بود.
حال شهروندان منتظر و امیدوار هستند تا پس از احداث زیرگذر در این منطقه، ضمن ایجاد دسترسی های مناسب تر برای خودروها بتوانند از پل سبز زندگی هم همچون دیگر نقاط مشابه شهر مثل پل طبیعت استفاده لازم را ببرند.
دسترسی های جایگزین پل گیشا
شهروندان برای عبور این جهت البته می توانند به جای عبور از روی پل گیشا از دسترسی های جایگزین به توضیح زیر استفاده نمایند:
جهت جایگزین تعداده 1: بزرگراه کردستان به شمال- بزرگراه شهید حکیم به شرق.
جهت فعلی تعداده 2: شرق به غرب بزرگراه شهید گمنام از حد فاصل کردستان تا قبل از خیابان کارگر.
جهت جایگزین تعداده 2: خیابان کارگر به شمال- شیخ بهایی به جنوب- حکیم شرق.
جهت فعلی تعداده 3: بزرگراه شهید گمنام از حد فاصل کارگر تا خیابان پروانه.
جهت جایگزین تعداده 3: خیابان پروانه و کنارگذر ضلع شمال شرقی پل گیشا به بزرگراه شهید چمران شمال- حکیم شرق.
جهت فعلی تعداده 4: شمال به جنوب بزرگراه شهید چمران - حکیم شرق.
جهت جایگزین تعداده 4: بزرگراه شهید همت به غرب- بزرگراه یادگار امام (ره) به جنوب- حکیم شرق.
جهت فعلی تعداده 5: جنوب به شمال بزرگراه شیخ فضل اله تا قبل از پل ستارخان.
جهتهای جایگزین تعداده 5: بزرگراه جناح به جنوب، خیابان شهید تیموری به جنوب، بزرگراه یادگار امام (ره) به جنوب و خیابان ستارخان به شرق.
جهت فعلی تعداده 6: جنوب به شمال بزرگراه شیخ فضل اله از خیابان ستارخان به بعد.
جهت جایگزین تعداده 6: جنوب هب شمال شیخ فضل اله- بزرگراه شهید حکیم به شرق.
جهت فعلی تعداده 7: غرب به شرق بزرگراه جلال آل احمد تا قبل از پل گیشا.
جهت جایگزین تعداده 7: بزرگراه جلال آل احمد به بزرگراه شهید چمران جنوب- دوربرگردان های شمال به شمال ابتدای تونل توحید.
منبع: گردشبان