هر آنچه که باید راجع به شست وشوی دو مرحله ای صورت بدانید

به گزارش وبلاگ رویال درام، vطبق تحقیقات صورت گرفته به وسیله آموزشگاه پوست آمریکا (AAD)، شست وشوی روزانه صورت برای داشتن یک پوست شفاف و بی نقص بسیار مهم و حیاتی است. اما سوال اینجا است که آیا شست وشوی دو مرحله ای که اخیرا به یکی از محبوب ترین روش های مراقبت از پوست تبدیل شده هم همین قدر تاثیر گذار و پراهمیت است؟

هر آنچه که باید راجع به شست وشوی دو مرحله ای صورت بدانید

واقعیت این است که شست و شوی دو مرحله ای صورت که به تازگی در فضای مجازی با استقبال زیادی روبرو شده، سالیان سال است که در کشور کره جنوبی به عنوان یکی از اصلی ترین پایه های روتین مراقبت از پوست انجام می شود. این روش در واقع، برای از بین بردن تمام آلودگی ها و آثار محصولات آرایشی و بهداشتی به جای مانده روی صورت مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند پوست را به شکل عمیقی پاکسازی کند.

شست و شوی دو مرحله ای صورت به طور ویژه در میان علاقه مندان به آرایش و افراد دارای پوست چرب و مستعد آکنه محبوبیت چشمگیری پیدا نموده است. پوست های چرب سبوم زیادی فراوری می نمایند؛ این ماده روغنی که به وسیله غدد چربی ترشح می شود و وظیفه محافظت و آبرسانی از پوست را دارد، با ترشح بیش از مقدار می تواند باعث براق شدن بیش از مقدار پوست و بروز جوش های مسدودنماینده فولیکول ها شود. در این مقاله از وبلاگ رویال درام مگ به آنالیز ضرورت شست و شوی دو مرحله ای صورت می پردازیم و به سراغ فواید، معایب، چگونگی آغاز این تکنیک و چیزهای دیگری که هر فرد دارای یک روتین پوستی باید راجع به آن بداند می رویم. با ما همراه باشید.

شست و شوی دو مرحله ای یعنی چه؟

شست و شوی دو مرحله ای صورت، همانطور که از اسمش پیداست شامل دو بار شستن پوست صورت با استفاده از دو محصول متفاوت یعنی یک پاک نماینده و یک شوینده می شود. دکتر کارن لال (Karan Lal)، متخصص پوست معتقد است که این نوع شست وشو از تجمع محصولات روغنی روی پوست جلوگیری می نماید و چربی های باقی مانده روی آن را از بین می برد. در مقابل، شست و شوی یک باره به ویژه با استفاده از پاک نماینده های بدون روغن، توانایی پاکسازی 100 درصدی چربی ها، ترشحات پوستی و محصولات آرایشی را ندارد.

منشا پیدایش شست و شوی دو مرحله ای

در چند سال گذشته شست و شوی دو مرحله ای به یکی از پرطرفدارترین روش های مراقبت از پوست تبدیل شده است و بسیاری از فراورینمایندگان محتوا در شبکه های اجتماعی از آن به عنوان یکی از تاثیرگذارترین مراحل روتین پوستی خود یاد نموده اند.

شارلوت چو (Charlotte Cho)، متخصص زیبایی و بنیان گذار محصولات زیبایی سوکو گلم (Soko Glam) می گوید: در عین حال که نمی توانم با شواهد دقیق بگویم که تکنیک شست و شوی دو مرحله ای برای اولین بار به وسیله کره ای ها بکار گرفته شده است، می توان گفت که مردم این کشور با وفاداری خود به روتین های مراقبت از پوست چندین مرحله ای باعث محبوبیت این نوع شست وشو شده اند.

فواید شست و شوی دو مرحله ای

شست و شوی دو مرحله ای صورت به عنوان روشی برای پاکسازی عمیق تر پوست شناخته می شود و افراد با انواع پوست های مختلف می توانند از آن بهره ببرند. در حال حاضر آموزشگاه ها و سازمان های برجسته فعال در زمینه زیبایی و پوست به طور کامل راجع به فواید اصلی شست و شوی دو مرحله ای نظر نداده اند. با این وجود، دکتر لال می گوید این روش می تواند برای افراد زیر بسیار کارآمد باشد:

  • افرادی که هر روز به طور کامل آرایش می نمایند.
  • افرادی که دارای پوست چرب یا مستعد آکنه هستند.
  • افراد ساکن شهرهای بزرگ که اغلب در معرض آلودگی هوا هستند.
  • افرادی که موی صورت دارند.

معایب شست و شوی دو مرحله ای

متخصصان بر این باورند که روش شست و شوی دو مرحله ای صورت هیچ مسئله ای را برای پوست افراد به وجود نمی آورد. با این حال خیلی مهم است که بدانید براساس نوع پوست خود باید از چه محصولی بهره ببرید. یک پزشک متخصص پوست به نام کوری ال هارتمن (Corey L. Hartman) می گوید: ترکیباتی را پیدا کنید که پوستتان برای بهتر شدن به آن ها احتیاج دارد. او شرح می دهد که استفاده از ترکیبات اشتباه می تواند حتی مسائل پوستی شما را تشدید کند.

به عنوان مثال اگر در پی بالا بردن رطوبت یک پوست خشک هستید، استفاده از پاک نماینده های حاوی ماده بنزوئیل پراکسید که باعث کاهش روغن پوست می شود، برای شما مناسب نیست و حتی می تواند شرایط پوست شما را بدتر کند.

شست وشوی دو مرحله ای مناسب چه کسانی است؟

با وجود اینکه شست وشوی دو مرحله ای هیچ ضرری ندارد، انجام آن برای همه افراد هم ضروری نیست. برای مثال، دکتر هارتمن می گوید، افرادی که پوست حساسی دارند یا از بیماری های پوستی زمینه ای مانند روزاسه یا اگزما رنج می برند باید در هنگام برافروختگی و قرمزی صورت خود از شست وشوی دو مرحله ای آن خودداری نمایند.

در غیر این صورت، همه چیز به نوع پوست شما و ترکیباتی که انتخاب می کنید، بازمی شود. اگر از آن دسته افرادی هستید که مراقبت از پوست برایشان یک کار سرگرم نماینده و لذ ت بخش است یا در حال کنترل پوست مشکل ساز خود و برطرف آکنه یا لکه های آن هستید، شست وشوی دو مرحله ای صورت به شدت به شما توصیه می شود.

اهمیت شست وشوی دو مرحله ای صورت بر اساس نوع پوست

شست وشوی دو مرحله ای هم درست مانند تکنیک های دیگری که در روتین های مراقبت از پوست به کار می روند، باید به درستی و با دقت انجام شود. هر فرد باید بتواند با توجه به نوع و احتیاجهای پوست خود دو محصول مناسب را برای انجام شست وشوی دو مرحله ای صورت انتخاب کند تا برترین نتیجه را بگیرد.

استفاده از محصولات مناسب هر نوع پوست در هنگام شست وشوی دو مرحله ای این امکان را به شما می دهد که از بروز مسائل پوستی بیشتر جلوگیری کنید. اگر درست ندانید که باید در هر محصول در پی چه نوع ترکیباتی بگردید تا پوستتان در هنگام انجام این تکنیک بهبود یابد، ممکن است به راحتی گیج شوید. بنابراین برای انتخاب محصول مناسب نوع پوست خود به نکات زیر توجه کنید.

پوست چرب

شاید پاک کردن صورت با استفاده از روغن بیشتر درحالیکه پوستتان به شدت چرب و براق است تصمیم فاجعه باری به نظر برسد، اما در واقع یک پاک نماینده مبتنی بر روغن می تواند در هنگام شست وشوی دو مرحله ای صورت به خلاص شدن از شر آلودگی ها و کنترل سبوم پوست، یاری کند.

اگر به استفاده از روغن ها علاقه مند نیستید، می توانید در قدم اول شست وشوی دو مرحله ای، یک پد پنبه ای را با میسلار واتر خیس کنید و به آرامی روی چشم ها و صورتتان بکشید. مولکول های روغنی ریز این محصول که میسل نام دارند، می توانند آلودگی های مسدودنماینده منافذ و روغن اضافی پوست را به خوبی از بین ببرند.

پیشنهاد می شود که پاک نماینده خود را به همراه یک شوینده صورت حاوی موادی مانند آلوئه ورا، گل رز، چای سبز و گلیکولیک اسید بهره ببرید. این ترکیبات می توانند در جلوگیری از التهاب پوست و تنظیم فراوری سبوم به شما یاری نمایند. شما باید همزمان با از بین برد آلودگی ها و چربی ها، پوست خود را مرطوب نگه دارید و آبرسانی کنید.

پوست خشک

افرادی که پوست خشکی دارند باید بیشتر از دیگران مراقب باشند تا بیش از حد پوست خود را شست وشو ندهند. بنابراین اگر در هنگام شست وشوی دو مرحله ای صورت از محصولات پوستی نامناسب استفاده نمایند، ممکن است به آن آسیب بزنند. کسانی که پوست خشکی دارند می توانند از نرم نماینده ها و بالم های پاک نماینده حاوی روغن های آفتابگردان، نارگیل یا جوجوبا استفاده نمایند تا با آبرسانی بیشتر پوست خود، سد چربی از دسته رفته آن را باز گردانند.

پوست خشک می تواند باعث به وجود آمدن علائم پیری زودرس شود، بنابراین شما باید از محصولات پوستی حاوی ترکیبات ضد پیری مانند ویتامین C، چای سبز، هیالورونیک اسید و گلیکولیک اسید بهره ببرید. پس از به خاتمه رسیدن شست وشوی دو مرحله ای، مرطوب نماینده یا روغن صورت خود را روی پوست مرطوب بمالید تا رطوبت آن را حفظ کند.

پوست معمولی یا مختلط

افراد دارای پوست مختلط به دلایل مختلف با چالش های دشواری روبرو هستند، بنابراین پیدا کردن محصولاتی که بتوانند شرایط پوست آن ها را متعادل نگه دارند و بافت و رنگ چهره شان را بهبود ببخشند، از اهمیت زیادی برخوردار است. برترین گزینه برای این افراد پاک نماینده های غنی شده با مواد مغذی بر پایه روغن و دارای انواع سرامیدها هستند، زیرا این ترکیبات می توانند به حجیم و مرطوب شدن پوست آن ها یاری نمایند. اگر نوع پوستتان معمولی است هم می توانید در هنگام شست وشوی دو مرحله ای صورت خود از همین دسته از محصولات بهره ببرید.

استفاده از شوینده های فومی حاوی روغن بادام، روغن اسکوالین، هیالورونیک اسید و گلیکولیک اسید در هنگام شست وشوی دو مرحله ای صورت می تواند به بهبود شرایط پوست شما یاری کند. شما باید بتوانید pH پوست خود را با ترکیبات مناسب متعادل نگه دارید و رطوبت طبیعی آن را حفظ کنید.

پوست حساس و مستعد آکنه

افراد دارای نوع پوست حساس، به خوبی می دانند که باید روتین مراقبت پوستی خود را تا جای ممکن ساده نگه دارند. شاید در نگاه اول، شست وشوی دو مرحله ای برای این دسته از افراد آسیب زا به نظر برسد. ناگفته نماند که بعضی از روغن ها می توانند کمدون زا باشند و پوست مستعد آکنه را تحریک نمایند.

اما همانطور که همه ما می دانیم، پاکسازی اساسی پوست برای هر شخصی ضروری است. بنابراین افراد دارای پوست های حساس، هنگام پاک کردن آرایش خود باید به سراغ روغن های پاک نماینده ملایم بروند. برای جلوگیری از خشکی و تحریک شدن پوست در زمان شست وشوی دو مرحله ای، باید از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضدالتهابی مانند ویتامین E، آلوئه ورا، چای سبز، گلیکولیک اسید و روغن درخت چای بهره ببرید.

یک شوینده صورت لایه بردار می تواند برای پوست های مشکل دار بسیار مفید واقع شود، زیرا حاوی گلیکولیک اسید و سالیسیلیک اسید است و به روشن تر شدن پوست، پاک کردن لکه ها و باز کردن منافذ یاری می نماید.

پوست بالغ

برترین محصولات برای استفاده در شست وشوی دو مرحله ای، آن هایی هستند که نه تنها تمام آلودگی های روی سطح پوست را از بین می برند، بلکه مسائل رایج مربوط به پیری پوست مانند خشکی و تیرگی را هم تا جای ممکن برطرف می نمایند. روغن های پاک نماینده ی دارای ویتامین های مختلف و آنتی اکسیدان ها پوست شما را تغذیه می نمایند و به بازیابی خاصیت ارتجاعی و ترمیم سد طبیعی آن یاری خواهند کرد.

در هنگام خرید، از تهیه محصولات حاوی الکل که می توانند چربی طبیعی پوست شما را از بین ببرند، خودداری کنید. در عوض، در پی پاک نماینده های حاوی ویتامین های A، C و E، سرامیدها و هیالورونیک اسید برای استفاده در شست وشوی دو مرحله ای باشید، زیرا این ترکیبات می توانند باعث افزایش رطوبت، آبرسانی و جلوگیری از پیری پوست شما شوند.

زمان و نحوه انجام شست وشوی دو مرحله ای

برترین موقع برای شست وشوی دو مرحله ای صورت در هنگام شب است، زیرا در این زمان می توانید تمام چربی هایی را که در طول روز روی پوستتان انباشته شده از بین ببرید. دکتر هارتمن معتقد است که پاکسازی صورت در این موقع از روز یک تصمیم هوشمندانه به شمار میرود و باعث می شود ترکیبات فعالی که در طول شب استفاده می کنید (مانند رتینول و هیالورونیک اسید) به خوبی به سطح پوست شما برسند.

برای شست وشوی دو مرحله ای صورت باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. ابتدا از یک پاک نماینده صورت بر پایه روغن، بالم پاک نماینده یا میسلار واتر برای پاک کردن آرایش یا چربی ها و آلودگی های روی پوست بهره ببرید. محصول را به صورت دورانی روی پوست نامرطوب مالش دهید.
  2. صورت خود را آب بزنید تا ترکیبات روی پوست از بین بروند.
  3. یک شوینده غیرعطری بر پایه آب را به پوستتان بزنید و قبل از شست وشو با آب ولرم روی پوست خود ماساژ دهید.
  4. پوست خود را به آرامی با یک حوله خشک کنید و مراحل بعدی روتین مراقبت از پوست خود را انجام دهید.

سخن خاتمهی

یک سری افراد با انواع پوست خاص مانند چرب و مستعد آکنه می توانند نتایج خوبی را از شست وشوی دو مرحله ای پوست بگیرند، اما انجام آن برای همه ضروری نیست. این روش برای همه کسانی که احساس می نمایند پوستشان با یک بار شست وشو پاکسازی نمی شود یا می خواهند چربی آن را به خوبی کنترل نمایند، مناسب است. سعی کنید محصولات پوستی متعددی را امتحان کنید تا برترین محصول برای نوع پوست خودتان را بشناسید. این روند ممکن است کمی طول بکشد، اما ارزشش را دارد و در طولانی مدت آثار مثبت آن را احساس خواهید کرد.

منبع: Everyday Health, Dermstore

منبع: دیجیکالا مگ

به "هر آنچه که باید راجع به شست وشوی دو مرحله ای صورت بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه که باید راجع به شست وشوی دو مرحله ای صورت بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید