نقش الهه ایلامی حاجی آباد در معرض تخریب سوداگران عتیقه قرار گرفته است

به گزارش وبلاگ رویال درام، ایلنا/ براساس خبرهای واصله، نقش الهه ایلامی حاجی آباد در معرض تخریب سوداگران عتیقه قرار گرفته است.

نقش الهه ایلامی حاجی آباد در معرض تخریب سوداگران عتیقه قرار گرفته است

یکی از نقش برجسته های کمتر شناخته شده دشت مرودشت، نقش برجسته کوچکی روی یک سنگ مدور شکل است که امروزه به نقش الهه ایلامی حاجی آباد معروف گشته است. این نقش برجسته کوچک ارتفاعی در حدود 68cm و عرضی 24cm را در بر می گیرد و در تاریخ 1384/7/23 به شماره 13507 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است. نقش مذکور جامه ای یکدست و بلند بر تن دارد و کلاهش گرد و ساده به نظر می رسد، دست راستش (که به شدت آسیب دیده) را به حالت ستایش نگه داشته و چنان می کند که بر سکویی ایستاده است.

پژوهشگران در ابتدای امر این نقش را به دوره های ایلامی نسبت داده اند اما این دیدگاه بوسیله پژوهشگران امروزی به چالش کشیده شده و نظر متفاوتی درباره این نقش برجسته بازگو شده است.

در همین زمینه ابوالحسن اتابکی (دانش آموخته زبان های باستانی و دکتری تاریخ) گفت: نخستین بار گرد گروپ (G. Gropp) طی آنالیز های باستان شناختی در حوالی سال 1970. م به معرفی این نقش برجسته پرداخت و در مقایسه با تندیس مکشوف از معبد اینشوشیناک در شوش، آن را شاهزاده ای از دوره ایلام میانه (1200ق. م) نامید که در حال نیایش است اما سه سال بعد پیتر کالمیر (P. Calmeyer) در مقایسه با نقوش آرامگاه های شاهان هخامنشی، آن را به دوره متاخرتر یعنی ایلام نو (600 ق. م) منتسب نمود و اذعان داشت که این نقش، کمی پیش از نقوش آرامگاه های هخامنشی حجاری شده است.

اتابکی گفت: برخلاف پژوهش های پیشین با توجه به شواهد و مستنداتی چند، این نقش برجسته، بازه زمانی دوره های ایلامی را در بر نمی گیرد بلکه به باور ما این نقش برجسته مربوط به چند سده بعدتر و به دوره فرا هخامنشی تعلق دارد که به تقلید از نقش برجسته های شاهان هخامنشی حجاری شده است.

وی ادامه داد: دامنه های شمالی کوهستان نقش رستم مملو از صخره کنده هایی است که به وسیله مهندسان دوره هخامنشی به عنوان معادن سنگ مورد احتیاج ساخت و سازهای غول آسایی تخت جمشید و بناهای اطراف آن مورد استفاده قرار گرفته است. اثر بعضی از فعالیت های سنگ تراشی و گستردگی معادن در این محل به جای مانده و تعداد زیادی از تخته سنگ ها که تراش اولیه بروی آنها انجام شده و در مسیر شیب دار کوهستان در حال حمل بوده اند، همچنان در همان زمان به حال خود رها شده بودند.

به گفته این پژوهشگر، نقش برجسته مذکور بر روی یکی از همین سنگهای تراش خورده دوره هخامنشی حجاری شده و اثر اسکنه های دندانه دار که از زمان داریوش به بعد در هنر سنگ تراشی هخامنشی باب می گردد، آشکارا روی این سنگ مدور شکل دیده می گردد.

وی توضیح داد: به علت اینکه اثرات شانه های سنگ تراشی دوره هخامنشی در همه جای این سنگ مدور دیده می گردد، انتساب این نقش به دوره ایلامی بسیار سخت و غیر ممکن می کند. از این رو حجاری این نقش برجسته را می بایست به دوره بعد از هخامنشی در نظر گرفت که به تقلید از نقش برجسته های دوره هخامنشی ایجاد شده است. نقش برجسته مذکور در مقایسه با نقش زن ریسنده ایلامی، دو استل بدست آمده از الهه ناروندی مکشوفه از شوش، نقش الهه های حکاکی شده بر جام ایلامی مرودشت و نقوش ترسیم شده زنان روی مهرهای چغازنبیل و بعلاوه از لحاظ آنتومی بدن متعلق به یک الهه یا زن آن هم از نوع ایلامی نیست.

به باور این پژوهشگر، این نقش برجسته کوچک با توجه به فرم و ریخت اندام های آن متعلق به مردی است که چندین سده پس از دوره هخامنشی در این مکان حجاری گشته است.

وی در ادامه به این نکته اشاره داشت که این پیکره را نخست می بایست با یکی از نقش برجسته درگاه معبد فرته داران نزدیک تخت جمشید و پیکره های آرامگاه های ماد غربی مورد قیاس قرار داد که شباهتهای ساختاری یکسانی از نوع طراحی صحنه و شیوه ستایش گونه با حالت افراشتگی دست نسبت به یکدیگر دارند. در وهله دوم این نقش تقلید ناشیانه از نقش برجسته کوروش بزرگ در دروازه R پاسارگاد است که نوع کلاه و پوشش لباس آن شباهت نزدیکی به یکدیگر دارند و همین پوشش ایلامی شاهزاده اولای که بر تن نقش برجسته کوروش بزرگ در پاسارگاد نیز ترسیم شده، شاید پژوهشگران اولیه را به اشتباه انداخته و این نقش کوچک را به دوره ایلامی منتسب نموده اند.

وی بعلاوه اذعان داشت: شراره های دو بال که بسیار مخدوش شده و به سختی دیده می گردد نیز به تقلید از نقش برجسته کوروش یا الهه نیکه (الهه پیروزی در یونان) کنار این نقش، ترسیم شده که وجود این نوع الهه ها از دوره فرا هخامنشی به بعد در هنر ایرانی باب می گردد.

نجمه ابراهیمی (کارشناس ارشد تاریخ) نیز با تاکید برآنکه مکان این نقش برجسته بسیار حائز اهمیت است، گفت: شواهد میدانی نشان می دهد که نقش مذکور در یک محوطه مقدس از پیش طراحی شده، حجاری شده و پیرامون آن را برای انجام مراسمی خاص احاطه نموده بودند. روی چندین سنگ (تراش خورده دوره هخامنشی) در نزدیکی این نقش، بعدها (دوره فراهخامنشی) شیارهایی با عرض کوچک و طول بزرگ ایجاد نموده اند که به گمان برای ریختن مایعات مقدس در مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می گرفته است. به باور این کارشناس حالت ستایش گونه این نقش می تواند در ارتباط با همین مراسم مذهبی باشد که روزگاری در کنار این نقش برجسته انجام می گرفته است.

ابراهیمی گفت: یک دیواره سنگ چین که شباهت نزدیکی به دیواره های دوره فرا هخامنشی در کوهستان های فارس دارد با طول 70 متر و عرض میانگین 35 متر پیرامون این محوطه را احاطه نموده که مساحتی بالغ بر 2550متر را در بر می گیرد و نشان می دهد که این مکان دارای اهمیت مذهبی بوده و به همین دلیل برای آن حریم جداگانه قائل شده بودند.

وی گفت: از دیگر آثار ایجاد شده در نزدیکی این پیکره، سنگ نگاره یک بز کوهی بروی یکی دیگر از سنگهای تراش خورده دوره هخامنشی ست که در دوره های بعد حکاکی شده است. افزون بر این، یک استودان بزرگ شبیه گور دخمه روی دیواره معدن سنگ هخامنشی با طاق هلالی شکل مربوط به اوایل دوره ساسانی ایجاد شده، که دو تورفتگی کوچک در بیرون از آن، نشان از درب جهت مسدود نمودن استودان بوده است. بزرگی این استودان نشان می دهد که ساخت آن برای نهادن استخوانهای یکی از صاحب منصبان ساسانی در نظر گرفته شده بود. در بخش بالای سمت چپ آن و در دیواره معدن سنگ نیز کادری مستطیل شکل جهت کتیبه مربوط به این استودان پاک تراشی شده که هرگز نوشته نشده و پانل آن خالی به جای مانده است.

اتابکی در سرانجام اذعان داشت: با توجه به هشدارهای مداوم دوستداران فرهنگی و آسیب های فراونی که روی این نقش ایجاد شده و اطراف آن را سوداگران عتیقه بارها مورد حفاری غیر مجاز قرار داده اند، میراث فرهنگی طبق قوانین آثار ثبتی در یک محل از انتقال آن به مکانی امن یا موزه تخت جمشید، تا به امروز خودداری می ورزد و چه بسا بر اثر ناآگاهی افراد سودجو این نقش که هیچ حفاظت فیزیکی از آن نمی گردد، بوسیله افراد ناگاه برای همواره از صفحه باستان شناسی ایران محو گردد.

منبع: همگردی

به "نقش الهه ایلامی حاجی آباد در معرض تخریب سوداگران عتیقه قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش الهه ایلامی حاجی آباد در معرض تخریب سوداگران عتیقه قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید