بازسازی خانه قاجاری اسماعیل خانی در ابرکوه

به گزارش وبلاگ رویال درام، میراث آریا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، بازسازی خانه قاجاری اسماعیل خانی در ابرکوه صورت می گیرد.

بازسازی خانه قاجاری اسماعیل خانی در ابرکوه

حمید مشتاقیان گفت: خانه اسماعیل خانی یکی از بناهای تاریخی و زیبای شهرستان ابرکوه است که در شهر مهردشت و در یکی از محله های تاریخی مهرآباد واقع شده و به شماره 19908 در سال 1386 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ابرکوه ادامه داد: این خانه نیز همچون دیگر خانه های منطقه ها کویری ایران، دارای حیاط مرکزی با عناصر باغچه و حوض برای بوجود آوردن شرایط اقلیمی متناسب با این منطقه ها است و فضاهایی نظیر ایوان، اتاق های سه دری، پنج دری و… در اطراف حیاط مرکزی نسبتا بزرگ استقرار دارد.

مشتاقیان با اشاره به اینکه خانه مذکور دارای اتاق های متعدد با کاربری های مخصوص به خود است، افزود: این بنا دارای دو قسمت اندرونی و بیرونی است که قسمت بیرونی در دو طبقه بنا شده و بدنه حیاط قسمت بیرونی تماما با آجرفرش 20 ×20 به صورت لوزی با بندکشی برجسته تزئین شده است.

به گفته او، این خانه متعلق به دوران قاجار بوده و مصالح بکار رفته در آن خشت خام، ملات گل، گچ، چوب و … است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ابرکوه مطرح نمود: بازسازی اضطراری این بنا به صورت استحکام بخشی و کاهگل پشت بام به منظور حفاظت آن انجام می شود.

منبع: همگردی

به "بازسازی خانه قاجاری اسماعیل خانی در ابرکوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی خانه قاجاری اسماعیل خانی در ابرکوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید