ساماندهی املاک مازاد برای تامین فضای آموزشی، یک سوم مدارس تهران ناایمن است

به گزارش وبلاگ رویال درام، بهارلو گفت: از 2 هزار و 500 مدرسه موجود در تهران، یک سوم آن ناایمن است.

ساماندهی املاک مازاد برای تامین فضای آموزشی، یک سوم مدارس تهران ناایمن است

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ رویال درام، محسن بهارلو معاون پشتیبانی آموزش و پرورش تهران در نشست خبری به مناسبت بازگشایی مدارس با اشاره به شرایط موجود در آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: فضای آموزشی، نیروی انسانی و آسیب های اجتماعی از مسائل دارای چالش ما هستند.

او ادامه داد: استاندارد ملی فضای آموزشی در کشور 8/3 مترمربع است، بعلاوه میانگین کشوری 5/2 مترمربع برآورد شده است، این در حالی است که میانگین فضای آموزشی در شهر تهران 3/6 و در استان تهران 4/2 مترمربع است.

معاون پشتیبانی آموزش و پرورش تهران گفت از نظر سرانه فضای آموزشی جزو استان های محروم هستیم و این کمبود سرانه باعث شده است که دانش آموزان را در مدارس محدودتری ساماندهی کنیم بر این اساس تراکم کلاسی ما 8 نفر بیشتر از استاندارد کشوری است.

بهارلو اعلام کرد: اگر میانگین 2هزار و 500 مدارس را با 12 کلاس درس در نظر بگیریم، حدود 30 هزار کلاس درس داریم؛ با توجه به تراکم دانش آموزی، 240 هزار دانش آموز مازاد وجود دارد، برای تامین فضای کافی به 666 فضای تازه احتیاج است تا تراکم به مقدار استاندارد 24 نفر برسد.

او با اشاره به اینکه از 2 هزار و 500 مدرسه ما یک سوم آن ناایمن است، ادامه داد: ماده 13 بند 4 قانون شورا های آموزش و پرورش، به ما اجازه داده است تا املاک را تبدیل به احسن کنیم، بعلاوه بند دال تبصره 12 قانون بودجه 1400 ظرفیتی ایجاد نموده است تا بتوانیم اوراق اقتصادی اسلامی (صکوک) منتشر کنیم؛ بر این اساس دولت می تواند 20 هزار میلیارد اوراق برای پروژه ها در نظر بگیرید.

معاون پشتیبانی آموزش و پرورش تهران با توجه به تمهیدات صورت گرفته، اضافه نمود: ما هم خیرین را وارد عمل کردیم و توانستیم با حمایت های دولت، پروژه های خیرساز را از 20 پروژه به 70 پروژه برسانیم.

بهارلو با اشاره به اینکه تا به امروز حدود 400 پروژه خیرساز وجود دارد، گفت: مسائل فضا های آموزشی شهر تهران را از آموزش و پرورش به شورای شهر تهران بردیم. سال جاری میز مشترک خیرین و شورای شهر را شکل دادیم، اتفاق خوبی که شاهد آن بودیم، ساخت 22 فضای آموزشی تازه بود.

او با اشاره به اینکه در نمایشگاه بین المللی غرفه دائمی برای خیرین در نظر گرفتیم، گفت: برای تامین فضای آموزشی تهران به 15 هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج داریم که عدد بزرگی است.

ماجرای فروش املاک مازاد برای تامین فضای آموزشی چیست؟

معاون پشتیبانی آموزش و پرورش تهران تاکید نمود: قانون به ما اجازه می دهد که املاک آموزش و پرورش را بفروشیم و به علت اینکه سرانه فضای آموزشی در شهر تهران کمتر از میانگین کشوری است، البته کمیسیون ماد 5 که مسئول تشخیص کاربری املاک است با فروش و تغییر کاربری مخالفت دارد.

بهارلو اعلام کرد: بعضی فضا های ما استاندارد های آموزشی را ندارند که پذیرای دانش آموزان باشند یا در موقعیت های خاص تجاری هستند؛ در نتیجه املاک بدون استفاده را به فروش می رسانیم و از مبالغ دریافت شده، فضا های فرسوده را تخریب و بازسازی نموده تا در جا هایی که فضای آموزشی کم داریم، فضای آموزشی خلق کنیم.

معاون پشتیبانی آموزش و پرورش تهران با اشاره به ماده 13 شورای آموزش و پرورش تهران گفت: اگر آموزش و پرورش ملکی را بفروشد، صرفا باید در همان منطقه هزینه گردد، بنابراین نگرانی بابت هزینه کرد این املاک وجود ندارد.

بهارلو با اشاره به تبدیل به احسن باغی در منطقه 10 و ملک انبار در همان منطقه ادامه داد: اگر بتوانیم مدرسه ای با فضای مناسب بسازیم، می تواند بازخورد های مناسبی داشته باشد.

او اعلام کرد: در حوزه املاک مازاد 32 ملک را شناسایی کردیم و با توجه به آنالیز ها به 11 ملک می رسیم، بعلاوه در خصوص معارض هم سعی کردیم رضایت آن ها را جلب کنیم.

بهارلو درباره اینکه چه زمانی مشخص تکلیف با معارضین تمام می گردد و مسئله ای از این بابت وجود ندارد، گفت: این گروه به هر حال مالک هستند و نمی توانیم برای مشخص تکلیف آن موقع مشخص کنیم، گاهی بعضی از پرونده های تازه بارگذاری می گردد که باید به آن رسیدگی کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط کرونا آیا تصمیم بر افزایش سرانه آموزشی با توجه به صورت افزایش فضای آموزشی وجود دارد یا خیر، گفت: افزایش سرانه، احتیاجمند فعالیت مجاری قانونی است. وقتی فردی برای تفکیک ملک خود مراجعه می نماید، شهرداری خدمات هفت گانه را مشخص می نماید؛ سهم سرانه آموزشی هم یکی از این موارد است. ما مالک سرانه آموزشی در بخش دولتی نیستیم، اما اگر سرانه را در اختیار بخش دولتی بگیریم باید اعتبار سرانه را بخریم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ساماندهی املاک مازاد برای تامین فضای آموزشی، یک سوم مدارس تهران ناایمن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساماندهی املاک مازاد برای تامین فضای آموزشی، یک سوم مدارس تهران ناایمن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید