راهنمای خرید برترین هود برای آشپزخانه

به گزارش وبلاگ رویال درام، بیشتر گازها یا اجاق گازها در بالای خود یک خود آشپزخانه دارند. هود آشپزخانه چه برای کنترل دود فاجعه بار ماهیتابه و چه برای رام کردن بخار قابلمه ماکارونی، برترین دوست آشپزخانه شما هستند. هودها انواع مختلفی دارند که هر یک برای یک آشپزخانه کاربرد دارند. برای اینکه برترین هود آشپزخانه را خریداری کنید، باید انواع آن را بشناسید. آگاهی از نکات مهمی که باید موقع خرید هود برای آشپزخانه به آن ها توجه کنید نیز مسئله ضروری دیگری است. در این مقاله، درباره راهنمای خرید هود آشپزخانه، انواع آن و نکات مهمی که باید برای خرید هود بدانید را می خوانید.

راهنمای خرید برترین هود برای آشپزخانه

راهنمای خرید انواع هود آشپزخانه

قبل از اینکه به بخش های دیگر راهنمای خرید هود آشپزخانه بپردازیم، باید انواع هود آشپزخانه را معرفی کنیم. هود آشپزخانه که با نام های هود هواکش یا هود اجاق گاز شناخته می گردد، دود، چربی های موجود در هوا، بو و گرمای اطراف اجاق گاز را از بین می برد. این وسیله، هوای نامطبوع و گرما را به بیرون از خانه راهنمایی می نماید یا در برخی از مدل ها، آن را به صورت تهویه شده دوباره داخل خانه می چرخاند. هودهای آشپزخانه یک فن الکتریکی دارند که هوا را به وسیله فیلتر به سمت بالا، پایین یا طرفین می کشاند.

همه هودهای آشپزخانه به یک شکل نیستند. در بازار انواع هود آشپزخانه موجود است که برخی از آن ها با آشپزخانه و سبک آشپزی شما سازگار هستند.

هود زیرکابینتی

هودهای زیرکابینتی معمولا در زیر کابینت های دیواری آشپزخانه نصب می شوند. نصب آسان و ارزان، هودهای سایبانی دود و هوای نامطبوع را از دیوار یا سقف به بیرون می فرستند. برخی از مدل های هود زیرکابینتی چرخشی هستند. در نتیجه، نصب آن ها آسان تر و ارزان تر است.

هود دودکشی یا جزیره ای

هودهای دودکشی از یک هود روی اجاق گاز یا گاز صفحه ای آشپزخانه تشکیل شده اند و یک دودکش عمودی یا دودکش بالای آن قرار می گیرد. دودکش این هود از سقف آشپزخانه و پشت بام خارج می گردد.

هودهای دودکشی به اندازه ای انعطاف پذیر هستند که می توانند در هر جای آشپزخانه، حتی در وسط آشپزخانه بر روی یک جزیره قرار گیرند. هودهای دودکشی هودهای لوکسی محسوب می شوند و قیمت بالایی دارند. با این حال، این مدل هود هم قابلیت های خاص خود را دارد و به بهبود شرایط و سبک آشپزخانه یاری می نماید.

هود مخفی

هودهای مخفی مخصوص کسانی هستند که می خواهند هود را در کابینت پنهان نمایند. این مدل هود آشپزخانه در فضاهای کوچکتر یا آشپزخانه هایی که در طراحی دکوراسیون آن ها هود جایی ندارد، به کار می روند. هود مخفی آشپزخانه قدرت مکش نسبتا پایینی دارد اما می تواند هوا را به بیرون بفرستد یا آن را تهویه کند و به داخل بازگرداند.

هود مورب

هودهای مورب همان طور که از نام آن ها معین می گردد، به صورت مورب طراحی شده اند. این هودها معمولا یک فیلتر فلزی دارند که از آن ها جدا می گردد. این فیلتر را می توانید بشویید و دوباره روی هود نصب کنید. هود مورب به علت کم صدا بودن و طراحی زیبا همواره یکی از پرطرفدارترین مدل های هود در بازار است.

هود شومینه ای

اگر فضای میان کابینت هایتان خالی است و در پی یک هود آشپزخانه برای پر کردن این فضا هستید، به شما هود شومینه ای را پیشنهاد می دهیم. این هود که به آن هود دیواری هم می گویند، معمولا از جنس استیل یا فلز ضدزنگ ساخته می گردد. هود شومینه ای هم یکی از مدل های محبوب مشتریان هود آشپزخانه است.

انواع فیلتر هود آشپزخانه

فیلتر هود آشپزخانه چربی ها و سایر مواد زائد موجود در دود غذاها را جذب می نمایند و از بین می برند. برای اینکه برترین هود آشپزخانه را بخرید، باید انواع فیلتر آن را هم بشناسید. امروزه، هودهای آشپزخانه 4 نوع فیلتر دارند که عبار ت اند از:

  • فیلتر توری: فیلترهای توری از جنس آلومینیوم ساخته می شوند. این نوع فیلتر هود ارزان و قابل شستشو است اما باید آن را به طور منظم تمیز کنید.
  • فیلتر بافل: این فیلترهای پیشرفته هود از طراحی خاصی برای محدود کردن جریان هوای نامطبوع و دود برای جذب آلاینده ها استفاده می نمایند. این هود ها قابل شستشو، بسیار بادوام و مناسب برای آشپزخانه های صنعتی هستند.
  • فیلتر هیبریدی: این نوع فیلتر هود آشپزخانه، ویز گی های هود توری و بافل را به صورت یک جا دارد.
  • فیلتر زغالی: فیلترهای زغالی در هودهای بدون کانال به کار می روند. این نوع فیلتر را باید به طور منظم تعویض کنید. کارایی فیلتر زغالی در مقایسه با سایر فیلترهای هود آشپزخانه کمتر است اما وزن سبکی دارد و می توانید آن را به راحتی تعویض کنید.

تمیز کردن فیلتر هود

فرقی نمی نماید که کدام هود را برای آشپزخانه خود انتخاب می کنید، به هرحال، باید آن را به روشی صحیح و مناسب نگه داری کنید. مهم ترین بخش از نگه داری یک هود آشپزخانه هم مراقبت صحیح از فیلتر آن و تمیز کردن فیلتر به طور منظم است. اینکه چند وقت یک بار هود را تمیز کنید، به اندازه استفاده شما از این وسیله بستگی دارد. با وجود این، بیشتر کارشناسان توصیه می نمایند که فیلتر هود را حداقل ماهی یک بار تمیز کنید. هود را هم باید یک مرتبه در سال تمیز کنید اما اگر از هود زیاد استفاده می کنید، باید چربی های فیلتر آن را بیش از این تمیز کنید.

برای تمیز کردن بدنه هود می توانید از یک دستمال میکروفایبر مرطوب بهره ببرید اما فیلتر هود به شستشوی بیشتری احتیاج دارد. برای پاک کردن چربی های فیلتر هود باید از محلول آب گرم و جوش شیرین بهره ببرید. این محلول می تواند سخت ترین لکه ها را از بین ببرد.

اگر فیلتر هود از نوع فیلتر های قابل شستشو است، آن را از هود خارج کنید و در تشت بزرگی که از آب گرم پر نموده اید، قرار بدهید. حالا روی آن مقداری جوش شیرین بپاشید. اجازه بدهید تا فیلتر به مدت 30 دقیقه درون محلول جوش شیرین باقی بماند. سپس، آن را با آب بشویید. در صورتی که فیلتر هود از هود جدا نمی گردد هم می توانید این محلول را با استفاده از یک دستمال میکروفایبر روی سطح فیلتر بمالید. پس از 30 دقیقه هم آن را با دستمالی دیگر پاک کنید.

تمیز کردن هود و فیلتر آن باعث می گردد که کارایی این وسیله بیشتر گردد و برای یک عمر بالای اجاق گاز شما سالم باقی بماند.

نکات مهمی که برای خرید هود آشپزخانه باید بدانید

اگر تا به امروز آشپزخانه شما را دود غذاها فرا گرفته، می دانید که انتخاب برترین هود آشپزخانه چقدر اهمیت دارد. برای اینکه هودی مناسب آشپزخانه خود بخرید، باید 7 نکته مهم را در نظر بگیرید.

1. سیستم تهویه آشپزخانه

منظور از سیستم تهویه آشپزخانه، مجاری است که هوا را از داخل آشپزخانه بیرون می کشند. برخی از سیستم های تهویه آشپزخانه طوری طراحی شده اند که هوا و دود غذاها را به وسیله مجاری به بیرون و خارج از خانه منتقل می نمایند. نصب هود در چنین آشپزخانه هایی ساده تر است. کافیست به وسیله لوله یا کانال تهویه ای کوتاه هوایی که هود جذب می نماید را به بیرون راهنمایی کنید.

در مقابل، برخی از سیستم های تهویه آشپزخانه هوا را به جای اینکه به بیرون راهنمایی نمایند، تهویه و تمیز می نمایند و به فضای داخلی آشپزخانه بازمی گردانند. همان طور که احتمالا خودتان حدس می زنید، این سیستم ها کارایی کمتری نسبت به سیستم های دیگر دارند. در چنین آشپزخانه هایی باید فیلتر هود را به طور منظم تمیز یا تعویض کنید. بنابراین، پیش از انتخاب هود آشپزخانه، باید سیستم تهویه هوای آن را بشناسید و هودی متناسب با آن انتخاب کنید.

2. چیدمان آشپزخانه شما

چیدمان آشپزخانه شما مشخص می نماید که در چه فضایی باید کار کنید و چگونه هود آشپزخانه خود را به برترین نحو در جای خود نصب کنید. یک قانون خوب این است که هود را با فاصله 60 تا 76 سانتی متری از بالای اجاق گاز نصب کنید. با وجود این، باید همواره دفترچه راهنمای شرکت سازنده هود را بخوانید تا از این موضوع مطمئن شوید.

هودهای آشپزخانه را می توان بسته به شکل و طراحی آن ها، بر روی دیوار نصب کرد، در کابینت ها جای داد، در بخشی از سایبان بالای اجاق گاز قرار داد یا از سقف روی اجاق گاز های جزیره ای در آشپزخانه آویزان کرد. برخی از مدل های هود آشپزخانه را می توان در هنگام استفاده باز کرد و در مواقعی که احتیاجی به هود نیست، آن ها را جمع کرد و از سر راه برداشت. یکی دیگر از مدل های هوشمندانه هود که در فضای آشپزخانه صرفه جویی می نماید، هود آشپزخانه مخفی یا توکار است. این نوع هود به گونه ای طراحی شده که از یک شکاف مخصوص در زیر کابینت ها بیرون می آید و در زمانی که از اجاق گاز استفاده نمی گردد، به راحتی درون کابینت قرار گیرد.

3. قدرت فن هود

اندازه فضای آشپزخانه شما مشخص می نماید که فن الکتریکی هود چقدر باید برای تهویه هوا و از بین بردن بوهای شدید در موقع آشپزی قوی باشد. برای مشخص احتیاجهای آشپزخانه خود، ارتفاع سقف آشپزخانه را در طول و عرض آن ضرب کنید. این فرمول حجم آشپزخانه را به شما نشان می دهد.

در برترین حالت، شما باید یک هود آشپزخانه انتخاب کنید که بتواند هوای حجم یا فضای داخلی آشپزخانه را کمتر از 8 مرتبه در ساعت تهویه یا عوض کند.

4. محاسبه انرژی هود آشپزخانه

می توانید با یک روش ریاضی ساده، اندازه هوای خروجی از هود آشپزخانه در هر ساعت را محاسبه کنید. برای این کار باید به CFM فن هود توجه کنید. CFM فن هود اندازه قدرت آن را نشان می دهد. این عبارت مخفف فوت مکعب در دقیقه است. به عنوان مثال، یک فن هود آشپزخانه با a100 CFM می تواند تمام هوای موجود را از ناحیه ای با ابعاد 10 فوت (3 متر) در 10 فوت در 10 فوت در عرض 1 دقیقه خارج کند. برای مشخص اندازه هوایی که یک هود در مدت 1 ساعت می تواند تهویه کند، کافی است CFM آن را در 60 ضرب کنید.

5. مدل هود

طبیعتا، شما در پی یک هود آشپزخانه هستید که با ظاهر آشپزخانه شما و چیدمان آن هماهنگ باشد. در واقع، انتخاب برترین هود آشپزخانه تا حد زیادی به سلیقه خودتان بستگی دارد. این هود به بخش جدایی ناپذیر از آشپزخانه شما تبدیل خواهد شد. بنابراین، باید انواع مدل های هود آشپزخانه که در بازار موجود هستند و روش تعمیر و نگهداری آن ها را آنالیز کنید.

ویژگی هایی مانند رنگ بدنه براق یا مات، مواد سازنده هود مثل فولاد ضد زنگ یا فلز برنج می توانند در انتخاب مدل هود نقش مهمی داشته باشند. علاوه براین، باید ظاهر کلی هود را در نظر بگیرید. باید آنالیز کنید که مدل هود مدرن است یا سنتی و آیا با سبک معماری کلی خانه شما هماهنگ می گردد یا خیر.

در نهایت، باید این موضوع را در نظر بگیرید که می خواهید هود چه اندازه از فضای آشپزخانه شما را به خود اختصاص بدهد. اگر در پی هودی با طراحی جسورانه هستید یا می خواهید هود را به بخشی از چیدمان آشپزخانه تبدیل کنید، بهتر است هودی را انتخاب کنید که از سایر مدل های هود متمایز است یا یک رنگ مجذوب کننده یا طراحی برجسته ای دارد.

6. اندازه صدای هود

می توانید یک هود آشپزخانه بسیار قدرتمند انتخاب کنید، اما اگر هر بار که از آن استفاده می کنید، صدای آن شبیه به هواپیمای کوچکی است که از زمین بلند می گردد، احتمالا قدرت هود ارزش صدای آن را ندارد. در عوض، کارشناسان پیشنهاد می نمایند که مدل هودی را انتخاب کنید که به جای حرکت دادن هوا، آن را به سمت لبه ها یا محیط هود راهنمایی کند. این ویژگی نه تنها باعث کارایی بیشتر هود می گردد، بلکه به کاهش اندازه سر و صدای آن نیز یاری می نماید. در صورت امکان، قبل از اینکه هود را به خانه بیاورید، آن را در فروشگاه امتحان کنید.

7. در نظر گرفتن قیمت هود

تقریبا مانند هر چیز دیگری که برای خانه خریداری می کنید، هزینه هود آشپزخانه نیز ممکن است بسیار متفاوت باشد. اندازه، قدرت، مواد سازنده و قابلیت های خاص هود مانند سنسورهای گرما، خاموش شدن اتوماتیک و نوع روشنایی داخلی، همگی بر قیمت آن تأثیر می گذارند.

قبل از مراجعه حضوری به فروشگاه لوازم خانگی یا خرید آنلاین هود آشپزخانه، درباره آن تحقیق کنید. قیمت ها را به صورت آنلاین مقایسه کنید تا بتوانید اندازه قیمت هر مدل هود و هزینه ای که می توانید برای آن بپردازید را به دست آورید.

نباید فراموش کنید که نصب هود را هم در محاسبات خود لحاظ کنید. به هرحال، برترین کاری که می توانید برای بهبود کارایی هود انجام بدهید، این است که نصب آن را به دست متخصصان این کار بسپارید. هزینه اتصالات هود را هم باید محاسبه کنید چون گاهی اوقات، ممکن است که هزینه اتصالات و نصب یک هود از هزینه خود هود بیشتر گردد.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم راهنمای خرید هود آشپزخانه را برای شما تدارک ببینیم تا بتوانید انتخاب درستی را داشته باشید. برای اینکه آشپزخانه شما هوایی مطبوع داشته باشد، باید از هود آشپزخانه بهره ببرید. این وسیله کاربردی انواع مختلفی دارد. برخی از مدل های آن درون کابینت ها قرار می گیرند اما برخی از انواع هود بخشی از چیدمان آشپزخانه شما می شوند. برای خرید هر دو نوع هود باید ویژگی های آن مانند قدرت فن و اندازه مکش هوای آن، طراحی هود و قیمت آن را آنالیز کنید. تحقیق کردن به صورت آنلاین پیش از خرید هود به شما یاری می نماید تا این ویژگی ها را با دقت آنالیز کنید و هودی بخرید که برای یک عمر در آشپزخانه شما به خوبی کار می نماید.

منبع: Hauslane

منبع: دیجیکالا مگ

به "راهنمای خرید برترین هود برای آشپزخانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید برترین هود برای آشپزخانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید