گزارش، کلاف سردرگم عراق پیچیده تر شد، اعلام آمادگی برای استعفا؛ آیا برهم صالح تحت فشار است؟

به گزارش وبلاگ رویال درام، روز پنجشنبه بیست و ششم دسامبر 2019 میلادی (پنجم دی 98) برهم صالح رئیس جمهور عراق در بیانیه ای با اعلام آمادگی خود برای تقدیم استعفا به مجلس بر پچیدگی صحنه سیاسی و بحران عراق که حدود سه ماه است همچنان ادامه دارد، افزوده است.

گزارش، کلاف سردرگم عراق پیچیده تر شد، اعلام آمادگی برای استعفا؛ آیا برهم صالح تحت فشار است؟

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ رویال درام، عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق روز جمعه (8 آذرماه) با صدور بیانیه ای رسمی خاطرنشان کرد که درخواست استعفای خود را رسماً تقدیم مجلس خواهد کرد. بیانیه عبدالمهدی پس از بیانیه مرجعیت اجرا شده بود که در آن از مجلس خواسته بود که به گزینه های خود در این زمینه بازنگری نموده و براساس منافع عراق رفتار کند.

عادل عبدالمهدی و وزیران کابینه وی روز شنبه نهم آذر، متن استعفای خود را نوشتند. مجلس عراق روز یکشنبه دهم آذر، با استعفای عبدالمهدی از نخست وزیری موافقت کرد.

با استعفای عبدالمهدی دولت وی به دولت پیشبرد امور تبدیل شد. پس از استعفا، برهم صالح باید ظرف 15 روز از زمان معرفی نامزد تصدی پست نخست وزیری از سوی فراکسیون بزرگتر، او را مامور تشکیل دولت می کرد و این فرد هم 30 روز فرصت داشت تا اسامی وزیران را برای دریافت رای اعتماد تقدیم مجلس کند که بنا به دلایل مختلف چنین امری تحقق نیافت.

موضوع گزینه جایگزین عبدالمهدی به یک چالش سیاسی جدید تبدیل شده است، زیرا فراکسیون بزرگ تر در این دوره از انتخابات عراق (اردیبهشت 1397) نامشخص بود و انتخاب عادل عبدالمهدی حاصل توافقات چند جریان سیاسی بود.

آمادگی برهم صالح برای استعفا؛ آیا رئیس جمهور عراق تحت فشار است؟

روز پنجشنبه بیست و ششم دسامبر 2019 میلادی(پنجم دی 98) برهم صالح رئیس جمهور عراق در بیانیه ای با اعلام آمادگی خود برای تقدیم استعفا به مجلس خاطرنشان کرده است که استعفا را بر انتخاب نامزدی که معترضان قبول ندارند ترجیح می دهد.برهم صالح همچنین یادآور شد که اسعد العیدانی نامزد فراکسیون البناء را برای نخست وزیری، مأمور به تشکیل کابینه نمی کند و خود او نیز برای استعفا از مقام ریاست جمهوری آمادگی دارد.

نامه برهم صالح رئیس جمهوری عراق به مجلس و اعلام آمادگی اش برای استعفا بر پیچیدگی صحنه سیاسی عراق اضافه نموده است. هر چند رئیس جمهور در عراق مقامی تشریفاتی بوده و فاقد اختیارات اجرایی است.

در پی این نامه بسیاری از احزاب و گروه های سیاسی و فراکسیون های مجلسی بر مخالفت خود با استعفای برهم صالح تاکید کردند، جریان حکمت ملی به رهبری سید عمار حکیم، ائتلاف سائرون و البناء از جمله این طرف ها بودند.

این موضع برهم صالح سبب شد تا برخی کنندگان و شخصیت های سیاسی از فشارهای آمریکا بر صالح برای خودداری از معرفی نامزد فراکسیون اکثریت یعنی البناء به عنوان نخست وزیر جدید عراق سخن بگویند.

بهار محمود عضو فراکسیون جنبش تغییر اقلیم کردستان در مجلس عراق در خصوص نامه اعلام آمادگی برهم صالح برای استعفا گفته است که این نامه نتیجه اعمال فشار خارجی بر رئیس جمهوری بوده است.

اما سلیم شوشکه ای عضو فراکسیون جماعت اسلامی اقلیم کردستان در مجلس عراق گفته است که اعلام آمادگی برهم صالح برای استعفا از سِمت ریاست جمهوری، اعمال فشار بر جریان های سیاسی و هماهنگی با تظاهرات کنندگان عراقی است تا از آزادی عمل بیشتری در معرفی نخست وزیر جدید برخوردار باشد. به گفته وی، استعفای برهم صالح در راستای منافع عراق نخواهد بود.

هوشیار عبدالله کننده اقلیم کردستان در مجلس گفت برهم صالح رئیس جمهوری استعفای خود را تقدیم ننموده، بلکه آمادگی خود را برای استعفا خاطرنشان کرده است.

نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق هم از وجود فشار فراوان بر برهم صالح در ارتباط با موضوع انتخاب نخست وزیر خبر داده است. بارزانی گفته است برهم صالح در معرض فشارهای فراوانی در خصوص مسئله انتخاب نخست وزیر بر خلاف اصول قانون اساسی و سازوکارها واقع شده است.

برخی اعضای ائتلاف البناء هم گفته اند که رئیس جمهوری با نپذیرفتن مامور کردن نامزد فراکسیون بزرگتر قانون اساسی و سوگند خود را نقض نموده است.

وجیه عباس کننده مجلس عراق گفته است آمریکا عملا به مخالفت با هر نامزدی که ائتلاف البناء برای تصدی نخست وزیری دولت آینده معرفی می کند، می پردازد. وی اضافه نمود شرایط سیاسی پیچیده و تا حد هرج و مرج گونه حاکم است، به طوری که حتی اگر 100 شخصیت هم برای نخست وزیری نامزد شوند، برای لغو نامزدی آنها و اهانت به آنها تلاش می کنند.

اظهارات این کننده مجلس عراق نشان می دهد که تحرکات آمریکا در عراق در راستای برهم زدن امنیت عمومی و ضربه زدن به فرایند سیاسی نوپای پس از سرنگونی رژیم صدام معدوم است، خبرهایی که از ورود صدها خودروی نظامی آمریکایی از سوریه به خاک عراق حکایت می کند.

در صورت پذیرفته شدن استعفای برهم صالح چه خواهد شد؟

در صورتی که برهم صالح از ریاست جمهوری استعفا دهد، رئیس مجلس، مسئولیت وی را برعهده خواهد گرفت.

آن طور که بشیر الحداد معاون دوم رئیس مجلس عراق گفته است اگر برهم صالح نامه خود درباره آمادگی برای استعفا را پس نگیرد، به مثابه استعفای رسمی خواهد بود و بر اساس قانون اساسی، معاونش جانشین او خواهد شد و با توجه به اینکه رئیس جمهور، معاونی ندارد، بر اساس قانون اساسی، رئیس مجلس وظایف رئیس جمهور را برعهده خواهد گرفت و طی یک ماه هم رئیس جمهور جدید انتخاب خواهد شد.

حیدر الصوفی کارشناس قانون اساسی تاکید کرد محمد الحلبوسی رئیس مجلس جای رئیس جمهوری را در صورت استعفا خواهد گرفت.

قانون اساسی عراق در این باره چه می گوید:

- رئیس جمهور باید استعفای خود را به صورت مکتوب به رئیس مجلس تحویل دهد. این استعفا پس از هفت روز از تحویل آن به مجلس نافذ است .

-ـ معاون رئیس جمهور در زمان غیاب او جانشین او هستند .

ـ در صورت خالی ماندن این پست ریاست جمهوری به هر علتی , معاون رئیس جمهور جانشین اوست و مجلس باید ظرف سی روز رئیس جمهور جدید را معرفی کند.

- در صورت خالی ماندن سِمت ریاست جمهوری و نبودن معاون او(در عمل پست معاونان رئیس جمهور عراق حذف شده است و وی معاونی ندارد) رئیس مجلس جانشین او می شود و رئیس جمهور جدید ظرف کمتر از سی روز براساس احکام قانون اساسی انتخاب می شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گزارش، کلاف سردرگم عراق پیچیده تر شد، اعلام آمادگی برای استعفا؛ آیا برهم صالح تحت فشار است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، کلاف سردرگم عراق پیچیده تر شد، اعلام آمادگی برای استعفا؛ آیا برهم صالح تحت فشار است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید