هر آنچه در خصوص تئوری اینترنت مرده باید بدانید

به گزارش وبلاگ رویال درام، تئوری اینترنت مرده، یک تئوری توطئه آنلاین است که هر از گاهی مطرح می گردد. این نظریه بیان می نماید که بیشتر محتوای اینترنت به وسیله انسان ها ایجاد نشده است، اما آیا این چیزی امکان پذیر است و آیا اصلاً اهمیتی دارد؟

هر آنچه در خصوص تئوری اینترنت مرده باید بدانید

تئوری اینترنت مرده به طور خلاصه

اینترنت فضایی شلوغ است، با میلیاردها تعامل، میلیون ها بخش محتوا و تعداد باورنکردنی حساب های کاربری شبکه های اجتماعی و داده های مربوط به افراد.

تئوری اینترنت مرده (اگر بخواهیم صادق باشیم، بیشتر شبیه یک فرضیه است) بر این ایده پایدار است که بیشتر (نه همه) محتوا و تعاملاتی که در اینترنت مشاهده می کنید، به وسیله انسان ها ایجاد نشده اند. بلکه همه آن ها به وسیله الگوریتم ها و نرم افزارهای هوش مصنوعی فراوری می شوند، به میزان ای زیاد که اینترنت دیگر واقعاً جایگاهی برای انسان ها نیست. بر اساس این نظریه، انسان ها در اینترنت به اقلیت تبدیل شده اند، بدون آنکه حتی متوجه آن باشند.

چرا این موضوع اهمیت دارد؟ به تأثیر اینترنت بر جامعه مدرن فکر کنید. اینترنت اصلی ترین راه کسب اطلاعات برای مردم است. بعلاوه مسیر انتشار اطلاعات گمراه نماینده در خصوص مسائل پزشکی یا سیاسی با نظارت کم یا بدون نظارت است. با توجه به اینکه اینترنت چنین فناوری اثرگذار و محوری در جامعه انسانی مدرن محسوب می گردد، بدیهی است که جعلی بودن بخش اعظم آن، می تواند نگرانی بزرگی باشد.

آیا چنین چیزی اصلا امکان پذیر است؟

درست یا نادرست بودن این نظریه فعلاً کنار می گذاریم، اما آیا اصلاً چنین چیزی ممکن است؟ چند سال پیش، پاسخ با اطمینان خیر بود، اما امروزه این موضوع کاملاً قابل باور به نظر می رسد. توانایی ایجاد تقریبا هر چیزی به صورت مصنوعی، امری عادی شده است. به همین علت، باید نسبت به هر چیزی که در اینترنت می بینید، شک و تردید داشته باشید.

فناوری های هوش مصنوعی قادرند هر تصویری را خلق نمایند، ساختن چهره های انسانیِ غیرواقعی بسیار ساده شده است و سیستم های هوش مصنوعی می توانند گفتگوهایی طبیعی با انسان ها داشته باشند، به گونه ای که بسیاری را فریب دهند. بنابراین، حتی اگر این ادعا که بخش عمده ای از اینترنت به وسیله موجودات غیرزنده اداره و ساخته می گردد، صحت نداشته باشد، قطعا بخش هایی از آن به این شکل اداره و ساخته می شوند. با پیشرفت این فناوری ها، به نظر می رسد که سهم محتوای ساخته شده به وسیله سیستم های غیر انسانی در اینترنت، همچنان رو به افزایش خواهد بود.

اگر درست باشد چه؟

فرض کنیم برای پیشبرد بحث، این تئوری حقیقت داشته باشد. این موضوع از لحاظ عملی چه معنایی خواهد داشت؟ ما قبلا دیده ایم که ربات ها در پلتفرم هایی مانند ایکس (که قبلا توییتر نام داشت) و فیس بوک چگونه می توانند دست به هر کاری بزنند، از دستکاری افکار عمومی گرفته تا تداوم کلاهبرداری و نشر اطلاعات غلط. یک مطالعه به وسیله شرکت امنیت سایبری چِک (Cheq) تخمین می زند که تا 12 درصد از کاربران ایکس می توانند ربات باشند. فیس بوک نیز در سال 2019 تعداد حیرت انگیز 3 میلیارد حساب کاربری جعلی را حذف کرد که بدون شک تعداد قابل توجهی از آن ها ربات بوده اند.

در اینکه الگوریتم ها، هوش مصنوعی و انواع مختلف دیگر از نرم افزارهای اتوماتیک می توانند پیامدهای واقعی و جدی برای زندگی انسان ها روی این کره خاکی داشته باشند، تردیدی نیست. این پیامدها می تواند شامل رادیکالیزه شدن افراد در شبکه های اجتماعی، ایجاد اتاق های پژواک به وسیله الگوریتم ها یا تأثیرگذاری افرادی که اصلاً وجود خارجی ندارند بر روی افراد واقعی باشد. به طور کلی، تصاحب کامل کنترل به وسیله چنین نرم افزارهایی می تواند جامعه بشری را به مسیری کاملاً متفاوت در تاریخ راهنمایی کند.

هوش مصنوعی بخش جدایی ناپذیر آینده اینترنت است

تئوری اینترنت مرده یکی از آن تئوری های توطئه است که به علت اشاره به ترس یا نگرانی ای خاص، همچنان پابرجا مانده است. مسئله اینجاست که وقتی صحبت از نویسندگان انسانی در وب به میان می آید، احتیاط نسبت به هر آنچه می بینید و می شنوید کاملاً منطقی است. شما واقعاً نمی توانید بدانید که آیا یک فرد این متن را نوشته است یا اینکه من وجود خارجی دارم. البته این موضوع در محافل فلسفی تازگی ندارد، اما اکنون به یک مسئله کاملاً فراگیر تبدیل شده است!

این حقیقت وجود دارد که اینترنت جهانی، خانه عامل های مصنوعی خودمختار و بسیار هوشمند خواهد بود. چه هوش مصنوعی مهارگسیخته ای باشد که علاقه مندان به سکونت در دریا آن را روی سرورهایی در آب های بین المللی اجرا می نمایند، و چه هوش مصنوعی بازاریابی ای که به وسیله شرکت فست فود موردعلاقه شما اداره می گردد، امکان پس گرفتن این چراغ جادو وجود ندارد. تئوری اینترنت مرده به شکل اولیه خود ممکن است پوچ یا درست باشد. مدرک قاطعی برای هیچ کدام از این دو حالت وجود ندارد. با این حال، به نظر می رسد در حال نظاره تولد نسخه ای از آن هستیم که همه ما باید با آن زندگی کنیم.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ

به "هر آنچه در خصوص تئوری اینترنت مرده باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه در خصوص تئوری اینترنت مرده باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید