تغییر رنگ مبلمان و لوازم چوبی خانه

به گزارش وبلاگ رویال درام، تغییر رنگ لوازم چوبی منزل ، می تواند یکی از راه هایی باشد که برای تغییر دکوراسیون منزل انجام گردد. اما برای انجام این کار ، باید به چند نکته مهم توجه کرد. در این مقاله درباره هر آنچه باید درباره رنگ آمیزی چوب بدانید خواهیم گفت.

تغییر رنگ مبلمان و لوازم چوبی خانه

رنگ آمیزی به طور اصولی

رنگ آمیزی اشیای چوبی مانند مبلمان ، درب و پنجره ، کابینت و… از عملیاتی است که با رعایت اصول و تکنیک های مختلف می توان به نتایج بهتری رسید. در ادامه به بعضی اصول کلیدی رنگ آمیزی چوب اشاره می کنیم ؛

- پیش از آغاز به رنگ آمیزی چوب ، سطح آن را باید به طور کامل تمیز کرد. برای این کار ، از محلول شست و شوی چوب و مواد شوینده مناسب بهره ببرید.

- بعد از تمیز کردن سطح چوب ، آن را به طور کامل خشک نمایید.

- قبل از آغاز به رنگ آمیزی چوب ، سطح را برای جذب بهتر رنگ ، روغنی کنید. برای این کار از یک روغن چوب مناسب بهره ببرید.

- پیش از رنگ آمیزی چوب ، یک نمونه کوچک از چوب مورد نظر را رنگ آمیزی نموده و بعد از خشک شدن آن ، نتیجه را آنالیز کنید. اگر نتیجه مطلوب نبود ، رنگ دیگری را به کار ببرید.

- برای رنگ آمیزی چوب، از رنگ های چوب مناسب و با کیفیت بهره ببرید. رنگ های با کیفیت باید دارای خصوصیاتی مانند پوشش بالا و مقاومت عالی در برابر رطوبت و حرارت باشند.

- رنگ آمیزی را با استفاده از قلم مو انجام دهید.

- برای رسیدن به نتیجه بهتر ، به جای استفاده از چندین لایه رنگ نازک ، از تعداد کمتری لایه رنگ با ضخامت بیشتر بهره ببرید. این کار باعث می گردد که رنگ بهتر جذب گردد و نتیجه ای مطلوب به دست آید.

- پس از اتمام رنگ آمیزی چوب ، به سطح چوب حداقل 24 ساعت زمان بدهید تا به طور کامل خشک گردد. در صورت احتیاج ، می توانید بعد از خشک شدن ، لایه دیگری از رنگ را اعمال کنید.

پاک کردن رنگ مبلمان چوبی

همانطور که اشاره شد ، پاک کردن رنگ مبلمان چوبی یک کار سخت و زمان بر است و ممکن است به علت استفاده از رنگ های با کیفیت و قوی ، دشوارتر هم گردد. در صورتی که قصد پاک کردن رنگ اولیه مبلمان چوبی را دارید ، با توجه به اینکه استفاده از اسید رنگ پاک کن به هیچ عنوان توصیه نمی گردد ، روشی که می توانید به کار ببرید ، به کار بردن مواد شیمیایی است که برای این منظور طراحی شده اند.

برای پاک کردن رنگ اولیه مبلمان چوبی ، از مواد شیمیایی مانند رقیق کننده رنگ ، استون ، مایعات تمیزکننده و… بهره ببرید. ابتدا باید سطح مبلمان چوبی را به طور کامل تمیز نموده و به خوبی خشک نمایید. سپس مواد شیمیایی را به طور مستقیم روی سطح مبلمان چوبی بریزید و با استفاده از ورقه های سنباده ، رنگ اولیه را به طور کامل پاک کنید. همیشه باید به این نکته توجه داشت که از مواد شیمیایی مناسب و با کیفیت استفاده نمایید و بعلاوه در هنگام استفاده از آن ها ، ماسک و دستکش بزنید و تمام وسایل را به دور از دسترس بچه ها نگه دارید.

پس از پاک کردن رنگ اولیه ، سطح مبلمان چوبی را دوباره تمیز نموده و به خوبی خشک کنید. پس از اینکه سطح کاملاً خشک شد ، به رنگ آمیزی چوب بپردازید. بعلاوه ، بهتر است برای پاک کردن رنگ اولیه مبلمان چوبی ، با تعمیرکاران ماهر و متخصص همکاری کنید تا به نتایج بهتری دست یابید.

پاک کردن گردوغبار

علاوه بر جاروبرقی و دستمال مرطوب ، می توانید از روش های زیر برای پاک کردن گردوغبار روی مبلمان بهره ببرید.

استفاده از پاک کننده های مخصوص مبلمان- بعضی پاک کننده ها برای پاک کردن گردوغبار روی مبلمان طراحی شده اند. این پاک کننده ها معمولاً قابلیت حذف گرد و غبار و لکه های روی مبلمان را دارند و می توانید با استفاده از آن ها مبلمان خود را تمیز کنید.

بخارشویی- بخارشویی یکی از برترین روش ها برای پاک کردن گردوغبار روی مبلمان است. با استفاده از این دستگاه ، گردوغبار روی مبلمان را به راحتی حذف نمایید. با این روش به علت عدم استفاده از آب ، مبلمان را دچار خط و خش نمی کنید.

برس مخصوص مبلمان- بعضی برس های طراحی شده برای پاک کردن مبلمان ، دارای پرزهای نرم و محکم هستند که می توانند گردوغبار روی مبلمان را به خوبی حذف کنند. با استفاده از این برس ها ، به راحتی گردوغبار روی مبلمان را پاک نمایید.

در هر صورت ، قبل از پاک کردن گردوغبار روی مبلمان ، بهتر است از تمامی لوازم و وسایلی که برای پاک کردن استفاده می کنید، اطمینان حاصل نمایید که مبلمان را خراش نمی زنند و باعث آسیب به سطح آن نمی شوند.

فضای رنگ آمیزی چوب

فضایی که برای انجام کارهای سنباده زنی و رنگ آمیزی چوب انتخاب می کنید ، باید به میزان کافی بزرگ باشد. در صورتی که فضای کار خیلی کوچک باشد ، گرد و غبار و رنگ های پراکنده باقی می مانند و ممکن است بر روی سایر اجسام و مبلمان رنگ بشوند. بنابراین ، بهتر است از یک فضای کافی برای انجام این کارها بهره ببرید.

بعلاوه ، برای جلوگیری از پراکندگی گرد و غبار و رنگ ، از پوشش های گردگیر بهره ببرید. این پوشش ها به صورت الکترونی با گردوغبار و رنگ برخورد نموده و آن ها را جذب می کنند تا از پراکندگی آن ها جلوگیری کنند.

همانطور که اشاره کردید ، قبل از آغاز به کار ، تمام اجسام و مبلمان را با ملحفه پوشانده و فضای کار را تمیز کنید. ضمناً ، اطمینان حاصل نمایید که پنجره ها و درهای فضای کار شما کافی باز هستند تا هوا به درون فضا جریان پیدا کند و گردوغبار و بوی رنگ را به خارج از فضا منتقل نماید.

جدا کردن اجزای مبلمان چوبی

جدا کردن اجزای مبلمان چوبی قبل از آغاز رنگ آمیزی چوب می تواند به شما در رنگ آمیزی صاف و آسان یاری کند. برای جدا کردن اجزای مبلمان چوبی ، ابتدا باید همه یراق آلات ، پیچ ها و قطعات فلزی را با یک مفتول کوچک جمع آوری کنید. سپس قطعات چوبی را از هم جدا نمایید.

هنگام جدا کردن اجزای مبلمان چوبی، حتماً باید به دقت و با احتیاط عمل کنید تا قطعات چوبی آسیب نبینند. بعلاوه، پیش از جدا کردن اجزای مبلمان چوبی، باید قسمت هایی که نباید رنگ شوند، مانند مفصل ها و قفل ها را با چسب بپوشانید تا از رسیدن رنگ به آن ها جلوگیری کنید.

پس از جدا کردن اجزای مبلمان چوبی ، آن ها را به دقت شماره گذاری نموده و محل قرارگیری آن ها را نگهداری کنید تا در زمان نصب مجدد ، به درستی قرار گیرند. بعلاوه ، هنگام رنگ آمیزی چوب ، بهتر است از رنگ های مخصوص چوب بهره ببرید تا باعث افتادن کیفیت و دوام قطعات چوبی نشوید.

منبع: اتاق

به "تغییر رنگ مبلمان و لوازم چوبی خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر رنگ مبلمان و لوازم چوبی خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید