آنالیز 7 دلیل خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن

به گزارش وبلاگ رویال درام، دلیل خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن چیست و برای جلوگیری از تکرار این اتفاق چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ اگر با روشن کردن کولر، ماشین شما خاموش می گردد به این معنی است که فشار روی موتور زیاد است. در نتیجه قدرت فراوری شده به وسیله موتور کاهش پیدا می نماید.

آنالیز 7 دلیل خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن

کولر ماشین نیروی زیادی مصرف می نماید و موتور برای جبران کمبود نیرو باید بیشتر کار کند. همین امر دلیل خاموش شدن خودرو هنگام روشن کردن کولر است. در این مقاله به آنالیز دلیل خاموش کردن خودرو در موقع کولر گرفتن و چگونگی برطرف مشکل می پردازیم. با ما همراه باشید.

چنانچه در مورد برطرف دلیل خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن و بعلاوه تعمیر کولر گازی خودرو و شارژ آن احتیاج به مشاوره و تعمیرات تخصصی دارید، می توانید در سایت وبلاگ رویال درام و در بخش سرویس تعمیر خودرو و سرویس شارژ کولر ماشین درخواست خود را ثبت نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • اگر کمپرسور کولر به درستی کار نکند خرابی یا مسدود شدن آن می تواند باعث خاموش شدن خودرو گردد.
  • کمپرسور کولر روی عملکرد موتور تأثیر می گذارد. کمپرسور قلب سیستم کولر است و تأثیر مستقیمی بر عملکرد موتور دارد.
  • برای برطرف دلیل خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن و آنالیز سیستم کولر باید هرگونه نشتی را آنالیز کنید. اگر نشتی وجود نداشته باشد ممکن است مشکل از خود کمپرسور باشد که باید تعویض گردد.
  • ساده ترین راه برای آزمایش اینکه آیا کلاچ کولر از کار افتاده یا نه این است که کولر را روشن کنید. اگر صدای کلیک شنیدید به این معنی است که کلاچ درگیر است و به درستی کار نمی نماید.
  • سیستم کولر مستقیماً به وسیله تسمه محرک به موتور خودرو متصل می گردد و نیروی خود را از آنجا می گیرد. این می تواند بخشی از دلیل خاموش شدن ماشین شما باشد.

چرا هنگام کولر گرفتن خودرو خاموش می گردد؟

وسط تابستان است و با شیشه های پایین در جاده رانندگی می کنید و از نسیم لذت می برید. با گرم شدن هوا، تصمیم می گیرید کولر را روشن کنید. اما ناگهان موتور خاموش می گردد. اینجاست که از خودتون می پرسید چرا کولر میگیرم ماشین خاموش میشه؟

شایع ترین دلیل خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن این است که احتمالا کلاچ کمپرسور کولر از کار افتاده است. این امکان هم وجود دارد که پولی کمپرسور مسدود شده و تسمه محرک شکسته باشد. همین موضوع می تواند دلیل خاموش شدن خودرو هنگام روشن کردن کولر باشد.

در ادامه به آنالیز دلایل خاموش شدن خودرو هنگام روشن کردن ماشین می پردازیم. بعلاوه راه های برطرف این مسائل را هم شرح می دهیم. هفت دلیل زیر را می توان دلیل خاموش کردن خودرو در موقع کولر گرفتن دانست.

  • دریچه کنترل هوای دور آرام
  • خرابی بدنه دریچه گاز کنترل شده الکترونیکی
  • گرفتگی کمپرسور
  • گیر کردن پولی کمپرسور
  • فرسودگی تسمه
  • پر شدن بیش از حد با مبرد
  • مشکل الکتریکی

1. دریچه کنترل هوای دور آرام

رایج ترین دلیل خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن دریچه کنترل هوای دور آرام است. این دریچه دور در دقیقه موتور را افزایش و کاهش می دهد تا همزمان با وارد شدن فشار به خودرو، موتور خاموش نگردد.

در این دور در دقیقه، موتور به میزان کافی نیرو فراوری می نماید که بدون توقف، به آرامی کار کند. اما هر زمان که بار اضافی روی موتور اعمال گردد مانند زمانی که چراغ ها یا کولر را روشن می کنید موتور نمی تواند در همان دور در دقیقه قدرت بیشتری فراوری کند.

با گذشت زمان، کربن روی دریچه کنترل جمع می گردد و نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشد. همین موضوع می تواند باعث ایجاد مشکل در سیستم کولر خودرو گردد. در نتیجه دور موتور در دقیقه نوسان پیدا می نماید و در نهایت خاموش می گردد.

برای حل مشکل دلیل خاموش کردن خودرو هنگام کولر گرفتن دریچه کنترل هوای دور آرام (IAC) باید بازرسی و تمیز گردد. برای تمیز کردن این دریچه می توانید پارچه نرم و تمیزی را در حلال آغشته کنید و سطح را پاک کنید.

اگر دلیل خاموش کردن خودرو در موقع کولر گرفتن باشد با این ترفند به راحتی مشکل را حل خواهید کرد. اگر مشکل حل نشد مورد بعدی را امتحان کنید.

2. خرابی بدنه دریچه گاز کنترل شده الکترونیکی

بدنه دریچه گاز که به صورت الکترونیکی کنترل می گردد یکی از دلایل رایج خاموش شدن خودرو هنگام روشن شدن کولر آن است. خودروهای مدرن دریچه کنترل هوای آرام ندارند. در عوض دارای بدنه دریچه گاز کنترل شده الکترونیکی هستند.

اتفاق مشابه می تواند در بدنه کنترل الکترونیکی دریچه گاز (ETC) هم رخ دهد. اگر کربن روی آن تجمع کند کانال ورود هوا محدود می گردد و در نتیجه خودرو خاموش خواهد شد. برای تمیز کردن بدنه کنترل الکترونیکی دریچه گاز خودروی خود باید به طور دوره ای آن را آنالیز کنید.

3. گرفتگی کمپرسور؛ دلیل خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن

گرفتگی کمپرسور یک دلیل خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن است. کمپرسور برای فشرده سازی گاز خنک نماینده با افزایش فشار و دمای آن کار می نماید. گرفتگی کمپرسور باعث خاموش شدن خودرو می گردد.

گاهی اوقات کمپرسور به دلیل گیر کردن بلبرینگ دچار مشکل می گردد. در نهایت چرخش آن در برابر تسمه باعث ایجاد موج شده و در نهایت ماشین خاموش می گردد. برای برطرف دلیل خاموش کردن خودرو هنگام کولر گرفتن چاره ای جز تعویض کمپرسور ندارید.

4. گیر کردن پولی کمپرسور

گاهی کمپرسور در شرایط خوبی است؛ اما بلبرینگ پولی آن گیر نموده است. این بلبرینگ پولی چسبیده به تسمه کشیده شده و برای چرخاندن کمپرسور سفت می گردد. در چنین شرایطی، کولر قدرت زیادی از نیروی فراوری شده به وسیله موتور خودروی شما را مصرف می نماید.

با فشار دادن صفحه دریچه گاز، قدرت کافی تامین نمی گردد و فشار زیادی به موتور وارد خواهد شد. این فشار وارده به موتور دلیل خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن خواهد بود.

5. فرسودگی تسمه

تسمه محرک کمپرسور را می چرخاند. وقتی کمپرسور روشن می گردد دور موتور کاهش می یابد. تسمه محرک فرسوده همزمان با روشن بودن کمپرسور می لغزد و باعث نوسان دور موتور می گردد. این افزایش و کاهش دور در دقیقه دلیل خاموش شدن خودرو هنگام روشن کردن کولر خواهد بود.

6. پر شدن بیش از حد مبرد

پر شدن مبرد یکی دیگر از دلایل خاموشی ماشین در زمان روشن شدن کولر است. گاز خنک نماینده در سیستم کولر نباید زیاد یا کم باشد. سیستم کولر با گاز خنک نماینده بیش از حد پر شده باعث فشار بیش از حد روی موتور می گردد.

به این ترتیب فشار زیاد می گردد و هنگام روشن شدن کولر موتور خودرو خاموش خواهد شد.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعمیرات کولر ماشین!

7. مشکل الکتریکی

مشکل برق شایع ترین دلیل خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن است. بیشتر مواقع موتور خودرو به دلیل مسائل الکتریکی مانند مسائل سنسور خاموش می گردد. برای آنالیز مشکل ابتدا فیوز را چک کنید و اگر سوخته آن را با قطعه جدیدی تعویض نمایید.

علائم خاموش شدن خودرو زمان روشن شدن کولر

چندین علامت نشان دهنده خاموشی ماشین همزمان با روشن کردن کولر هستند. در ادامه به آنالیز این علائم می پردازیم.

● شدید شدن دور آرام موتور

گاهی اوقات موتور با روشن شدن کولر گازی بیش از حد می لرزد.

● صداهای عجیب

صدای خش خش، سایش یا جیغ که از سیستم کولر ماشین می آید و ممکن است به دلیل صدای کمپرسور کولر ماشین باشد.

● چراغ چک موتور

چراغ هشدار ممکن است روشن گردد که نشان دهنده مشکل در سیستم خودرو است.

● جریان هوای ضعیف

کاهش یا ناهماهنگی جریان هوا از سیستم کولر هنگام روشن شدن آن.

● کاهش قدرت موتور

ممکن است موتور هنگام روشن شدن کولر، قدرت خود را از دست بدهد یا آهسته کار کند.

در صورت بروز هر یک از این علائم، لازم است که خودرو به وسیله تکنسین واجد شرایط برای تشخیص و برطرف مشکل مورد آنالیز قرار گیرد. با عیب یابی و برطرف دلیل خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن رانندگی ایمن و راحتی را تجربه خواهید کرد.

تعمیرات تخصصی خودرو و کولر ماشین با تیم حرفه ای وبلاگ رویال درام

چگونه از خاموش شدن خودرو هنگام روشن شدن کولر جلوگیری کنیم

برای جلوگیری از خاموش شدن غیر منتظره اتومبیل خود هنگام روشن کردن کولر مراحل زیر را انجام دهید.

1. تعمیر و نگهداری منظم

برای تعمیر و نگهداری سیستم کولر و موتور خودروی خود برنامه ریزی کنید تا مطمئن شوید همه اجزا در شرایط خوبی هستند.

2. سطح مبرد را آنالیز کنید

سطح مبرد باید به میزان توصیه شده باشد تا از خاموش شدن کمپرسور کولر گازی جلوگیری گردد؛ زیرا در بسیاری از مواقع دلیل خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن همین مورد است.

3. فیلترهای هوا را تمیز کنید

فیلترهای هوای کثیف می توانند جریان هوا را محدود نموده و باعث شوند کولر خودرو سخت تر کار کند. به این ترتیب کثیفی فیلترها به خاموشی خودرو منجر می گردد. با رعایت زمان تعویض فیلتر هوار خودرو می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

4. باتری و دینام را آنالیز کنید

به طور مرتب باتری و دینام را آنالیز کنید تا مطمئن شوید درست کار می نمایند.

5. از قطعات با کیفیت بهره ببرید

هنگام تعمیر یا تعویض اجزای کولر خودروی خود، از قطعات با کیفیت بالا برای اطمینان از طول عمر و عملکرد بهینه بهره ببرید.

هر یک از موارد بالا می توانند دلیل خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن باشند. با رعایت نکات بالا می توانید از خاموش شدن غیر منتظره خودروی خود هنگام روشن شدن کولر جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه از لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن جلوگیری کنیم؟ [آنالیز 6 دلیل اصلی]

وقتی کمپرسور کولر روشن است و ماشین خاموش می گردد چه باید کرد؟

در ادامه مقاله مراحلی را لیست می کنیم که می توانید در صورت خاموش شدن خودروی خود پس از روشن کردن کولر انجام دهید.

برای جلوگیری از آسیب بیشتر و اطمینان از ایمنی، کولر و موتور را خاموش کنید. سطح گاز خنک نماینده را آنالیز کنید تا ببینید آیا پایین است یا خیر. کم یا زیاد بودن سطح مبرد می تواند باعث خاموش شدن کمپرسور کولر و توقف موتور خودرو گردد.

کمپرسور کولر را از نظر علائم فرسودگی یا صداهای غیرعادی آنالیز کنید. باتری و دینام را چک کنید چون خرابی آن ها باعث ضعیف شدن منبع تغذیه موتور می گردد. اگر برای حل مشکل دلیل خاموش کردن خودرو هنگام کولر گرفتن به مشکل خوردید از مکانیک خبره یاری بگیرید.

جمع بندی

خاموش شدن موتور ماشین همزمان با روشن شدن کولر می تواند تجربه ناامید نماینده ای باشد. در این میان عیب یابی دلیل خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن برای جلوگیری از آسیب های جدی به موتور اهمیت زیادی دارد.

در این مقاله با دلایل اصلی خاموش شدن خودرو همزمان با کولر گرفتن آشنا شدیم. امیدواریم بعد از مطالعه این متن بتوانید دلیل خاموش شدن خودرو هنگام روشن کردن کولر را به راحتی عیب یابی و حل کنید.

سوالات متداول

چرا موقع کولر گرفتن خودرو خاموش می گردد؟

اگر وقتی می خواهید ماشین را روشن کنید دکمه کولر روشن و باتری خودرو کم باشد کمپرسور کولر برق می گیرد. در این شرایط ممکن است موتور استارت قدرت کافی برای روشن کردن موتور را نداشته باشد.

علائم خرابی کمپرسور کولر خودرو چیست؟

کولر خودرو صدای غرغر، جیغ یا تق تق می دهد. مسائل الکتریکی در کمپرسور دلیل این صداها است. کولر خودرو به سختی روشن می گردد. کولر هوای سرد ندارد. جریان هوا کاهش پیدا می نماید.

آیا رله کولر می تواند دلیل روشن نشدن ماشین باشد؟

اگر رله از کار بیفتد برق پمپ بنزین و سیستم جرقه زنی قطع می گردد. این اتفاق منجر به قطع برق و در نتیجه استارت نزدن ماشین خواهد شد.

آیا روشن ماندن کولر در حالت درجا کار کردن موتور مسئله ای ندارد؟

تا زمانی که موتور روشن است و سوخت کم نشده می توانید تا زمانی که مایلید خودروی خود را با کولر روشن نگه دارید. اما از انجام این کار با موتور خاموش خودداری کنید چون تقریباً تمام باتری ماشین را در مدت زمان کوتاهی مصرف می نماید.

منبع: آچاره

به "آنالیز 7 دلیل خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز 7 دلیل خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید